(הזזת פסקאות לתוך כותרות על חדשות)
 
(24 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
+
{{עצם העניין}}
{{תקציר}}
+
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = אדם הנמצא על [[אוטיסטים|הספקטרום האוטיסטי]] זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
+
| מידע  = אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ללא המתנה בתור בהתאם לתנאים
| מידע2= הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו
+
| מידע2 = מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
+
| חשוב = הזכאות לא ניתנת במקרים שיפורטו [[#מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?|בהמשך]]
| חשוב = הזכאות אינה תקפה לגבי שירותי חינוך, שירותי בריאות ושירותי תחבורה ציבורית, או כאשר ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב
 
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
| ממשל  = ראו [[מדיה:מכתב נציבות שוויון לגבי עמידה בתור.docx|דף מידע מטעם נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
+
| ממשל  = למידע רשמי ראו [https://www.gov.il/he/departments/guides/exemption_from_queue_payment_companion?chapterIndex=3 אתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]
 +
}}
 
}}
 
}}
{{תקציר/סיום}}
 
 
{{טפסים
 
{{טפסים
 
| 1 =  
 
| 1 =  
שורה 17: שורה 16:
 
}}
 
}}
 
{{ראו גם  
 
{{ראו גם  
| [[אוטיסטים]]
+
| [[אנשים על רצף האוטיזם]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
| [[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר על הספקטרום האוטיסטי]]
+
| [[פטור מתשלום בכניסה למקום ציבורי למלווה של אדם על רצף האוטיזם]]
 
}}
 
}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
+
אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור בהתאם לתנאי הזכאות.
[http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות)] קובעת זכאות ל[[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים]] למספר אוכלוסיות, ובהן ילדים ובוגרים הנמצאים על הרצף האוטיסטי.
+
* מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה.
* הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.  
+
* על תעודות הנכה של הזכאים נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור" ללא פרטים על סוג המוגבלות או היקפה.
{{דוגמה| ילד הנמצא על הרצף האוטיסטי ואמו מגיעים לסניף דואר ואינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.}}
+
{{תבנית:דוגמה למקומות בלי המתנה בתור}}
* בנוסף, ישנה זכאות ל[[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר על הספקטרום האוטיסטי]].
+
== מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור? == <!--יש לכאן הפניה מהדגש  -->
* לאוכלוסיות הזכאיות נשלחת תעודת נכה שרשום עליה: "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה", ללא פירוט של סוג המוגבלות או היקפה (ראו בסימון האדום):
+
{{הטמעת כותרת|פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות#מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?}}
[[קובץ:תעודת נכה עם פטור.jpg|220px]]
 
== מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור ==  
 
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור}}
 
  
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
* אדם הנמצא על [[אוטיסטים|הספקטרום האוטיסטי]] שהוא אחד מאלה: 
+
* אנשים על רצף האוטיזם בעלי [[תעודת נכה]] שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור".
** ילד בעל [[תעודת נכה]].
+
* זכאים לתעודה זו:
** בוגר בעל [[תעודת נכה]] ש[[קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית|נקבעה לו נכות רפואית]] בשיעור של 50% ומעלה.
+
** בוגרים על רצף האוטיזם ש[[קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית|נקבעה להם נכות רפואית]] בשיעור 40% ומעלה.
 +
**  ילדים בעלי [[תעודת נכה]].
  
== מהו שירות ציבורי? ==
+
== תהליך מימוש הזכות ==  
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מהו שירות ציבורי?}}
+
{{הטמעת כותרת|פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות#תהליך מימוש הזכות}}
 +
=== שאלות ובירורים על הזכאות ===<!-- מוטמע בערכים שקשורים רק לבט"ל- פטור מהמתנה בתור למקבלי קצבת שירותים מיוחדים, לנפגעי עבודה, למקבלי גמלת ילד נכה, למקבלי גמלת סיעוד -->
 +
* מי שעונים על תנאי הזכאות ולא קיבלו תעודת נכה שרשום עליה הפטור מההמתנה יפנו למוסד לביטוח לאומי (מוקד טלפוני {{טלפון|*6050}}).
 +
*מי שקיבלו תעודת נכה שרשום עליה  "פטור מהמתנה בתור" ומעוניינים לברר פרטים על השימוש בתעודה (למשל אילו מקומות מחויבים לכבד את התעודה) יפנו לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ניתן לפנות לנציבות [https://mojforms.justice.gov.il/mojaempublicinquiries/PublicInquiries.html באופן מקוון].
  
== תהליך מימוש הזכות ==
+
== חשוב לדעת ==
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#תהליך מימוש הזכות}}
+
{{הטמעת כותרת|פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות#חשוב לדעת}}
  
== ארגוני סיוע ==
+
== גורמים מסייעים ==
* [[אנשים עם מוגבלויות/ארגוני סיוע|לרשימה מקיפה של ארגונים המסייעים לכלל האוכלוסיות של אנשים עם מוגבלויות]]
+
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
* [[אנשים עם מוגבלויות/ארגוני סיוע#אוטיסטים| ארגוני סיוע המתמקדים באוכלוסייה הנמצאת על הספקטרום האוטיסטי]]
+
=== ארגוני סיוע ===
 +
{{הטמעת כותרת|אנשים עם מוגבלויות#ארגוני סיוע}}
  
== גורמי ממשל ==
 
* [[נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
 
* [[המוסד לביטוח לאומי]]
 
  
== חקיקה ונהלים ==
+
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
* [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13.
+
=== חקיקה ונהלים ===
* [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.
+
* [https://he.wikisource.org/wiki/תקנות_שוויון_זכויות_לאנשים_עם_מוגבלות_(התאמות_נגישות_לשירות)#סעיף_13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13
 +
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif40 חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.
 
* [[חוק הביטוח הלאומי]]
 
* [[חוק הביטוח הלאומי]]
  
<!--
+
==Metadata==
== הרחבות ופרסומים ==
 
== מקורות ==
 
-->
 
 
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
 
==endarticle==
 
כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!-->
 
{{זכות/חדשות
 
| 1 =
 
| 2 =
 
| 3 =
 
}}<!-- עד 3 ידיעות. כל ידיעה מועברת כפרמטר (ממוספר) נפרד. הפורמט המומלץ הוא תאריך מודגש ולאחריו קישור לידיעה. התיבה לא תוצג אם הפרמטרים יישארו ריקים -->
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה:זכויות]]
+
{{מטא
[[קטגוריה:אנשים עם מוגבלויות]]
+
|סוג ערך = זכויות
 +
|תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות
 +
}}
 
[[קטגוריה:אוטיסטים]]
 
[[קטגוריה:אוטיסטים]]
 
[[קטגוריה:נגישות]]
 
[[קטגוריה:נגישות]]
 +
[[ar:الاعفاء من الإنتظار بطوابير الأماكن العامة لشخص ضمن طيف التوحد]]

גרסה אחרונה מ־12:33, 13 ביולי 2022

הקדמה:

אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ללא המתנה בתור בהתאם לתנאים
מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה
הזכאות לא ניתנת במקרים שיפורטו בהמשך


אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור בהתאם לתנאי הזכאות.

  • מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה.
  • על תעודות הנכה של הזכאים נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור" ללא פרטים על סוג המוגבלות או היקפה.
דוגמה
אפשר להציג את התעודה ולבקש לקבל שירות בלי להמתין בתורים כגון:
  • תור לקבלת שירות בסניף הדואר או בעירייה.
  • תור לקופה בחנות או בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).

מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?

  • הזכאות לא תקפה במקרים הבאים:
    • כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית.
    • כאשר ממתינים בתור לשירות רפואי.
    • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית (למשל כשממתינים במכונית בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק).
  • אם התור נקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור שנקבע למספרה). עם זאת:
    • צריך להתחשב באדם עם המוגבלות ובמוגבלות שלו כאשר קובעים את היום והשעה לקבלת השירות.
    • אם האדם עם המוגבלות הגיע במועד שתיאם מראש, יש לספק לו את השירות בסמוך למועד שתואם.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • אם הזכאים הם מעל גיל 16 האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה שלהם עם תמונה (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

שאלות ובירורים על הזכאות

  • מי שעונים על תנאי הזכאות ולא קיבלו תעודת נכה שרשום עליה הפטור מההמתנה יפנו למוסד לביטוח לאומי (מוקד טלפוני *6050).
  • מי שקיבלו תעודת נכה שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ומעוניינים לברר פרטים על השימוש בתעודה (למשל אילו מקומות מחויבים לכבד את התעודה) יפנו לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ניתן לפנות לנציבות באופן מקוון.

חשוב לדעת

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע


מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים