מ (החלפת טקסט – "[[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר על הספקטרום האוטיסטי" ב־"[[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר על רצף האוטיזם")
(הזזת פסקאות לתוך כותרות על חדשות)
 
(7 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
+
{{עצם העניין}}
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
| מידע  = אדם הנמצא על [[אוטיסטים|הספקטרום האוטיסטי]] בעל תעודת נכה זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
+
| מידע  = אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ללא המתנה בתור בהתאם לתנאים
| מידע2= הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו
+
| מידע2 = מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
+
| חשוב = הזכאות לא ניתנת במקרים שיפורטו [[#מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?|בהמשך]]
| חשוב = הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר התור נקבע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו [[#מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור|בהמשך]]
 
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
| ממשל  = למידע נוסף, ראו ב[http://www.justice.gov.il/Units/NetzivutShivyon/MercazHameidaLenegishut/NegishutSherutZiburi/SherutFrontaliNagish/Pages/PtorMtorVtashlumAlMelaveh.aspx אתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]
+
| ממשל  = למידע רשמי ראו [https://www.gov.il/he/departments/guides/exemption_from_queue_payment_companion?chapterIndex=3 אתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]
 
}}
 
}}
 
}}
 
}}
שורה 19: שורה 18:
 
| [[אנשים על רצף האוטיזם]]
 
| [[אנשים על רצף האוטיזם]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
| [[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר על רצף האוטיזם]]
+
| [[פטור מתשלום בכניסה למקום ציבורי למלווה של אדם על רצף האוטיזם]]
 
}}
 
}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
+
אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור בהתאם לתנאי הזכאות.
[http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות)] קובעת זכאות ל[[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים למספר אוכלוסיות]], ובהן ילדים ובוגרים בעלי תעודת נכה הנמצאים על הרצף האוטיסטי.
+
* מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה.
* הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.  
+
* על תעודות הנכה של הזכאים נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור" ללא פרטים על סוג המוגבלות או היקפה.
{{דוגמה| ילד הנמצא על הרצף האוטיסטי ואמו מגיעים לסניף דואר ואינם צריכים להמתין בתור הארוך לקבלת השירות.}}
+
{{תבנית:דוגמה למקומות בלי המתנה בתור}}
* בנוסף, ישנה זכאות ל[[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר על רצף האוטיזם]].
+
== מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור? ==  <!--יש לכאן הפניה מהדגש  -->
 
+
{{הטמעת כותרת|פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות#מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?}}
== מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור ==  <!--יש לכאן הפניה מהדגש  -->
 
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור}}
 
  
 
== מי זכאי? ==  
 
== מי זכאי? ==  
* אדם הנמצא על [[אוטיסטים|הספקטרום האוטיסטי]] שהוא אחד מאלה: 
+
* אנשים על רצף האוטיזם בעלי [[תעודת נכה]] שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור".
** ילד בעל [[תעודת נכה]] של המוסד לביטוח לאומי.
+
* זכאים לתעודה זו:
** בוגר בעל [[תעודת נכה]] של המוסד לביטוח לאומי, ש[[קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית|נקבעה לו נכות רפואית]] בשיעור של 50% ומעלה.
+
** בוגרים על רצף האוטיזם ש[[קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית|נקבעה להם נכות רפואית]] בשיעור 40% ומעלה.
 
+
**  ילדים בעלי [[תעודת נכה]].
== מהו שירות ציבורי? ==
 
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מהו שירות ציבורי?}}
 
  
== תהליך מימוש הזכות ==
+
== תהליך מימוש הזכות ==  
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#תהליך מימוש הזכות}}
+
{{הטמעת כותרת|פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות#תהליך מימוש הזכות}}
 +
=== שאלות ובירורים על הזכאות ===<!-- מוטמע בערכים שקשורים רק לבט"ל- פטור מהמתנה בתור למקבלי קצבת שירותים מיוחדים, לנפגעי עבודה, למקבלי גמלת ילד נכה, למקבלי גמלת סיעוד -->
 +
* מי שעונים על תנאי הזכאות ולא קיבלו תעודת נכה שרשום עליה הפטור מההמתנה יפנו למוסד לביטוח לאומי (מוקד טלפוני {{טלפון|*6050}}).
 +
*מי שקיבלו תעודת נכה שרשום עליה  "פטור מהמתנה בתור" ומעוניינים לברר פרטים על השימוש בתעודה (למשל אילו מקומות מחויבים לכבד את התעודה) יפנו לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ניתן לפנות לנציבות [https://mojforms.justice.gov.il/mojaempublicinquiries/PublicInquiries.html באופן מקוון].
  
 
== חשוב לדעת ==
 
== חשוב לדעת ==
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#חשוב לדעת}}
+
{{הטמעת כותרת|פטור מהמתנה בתור לאנשים עם מוגבלות#חשוב לדעת}}
  
 +
== גורמים מסייעים ==
 
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
 
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>
 +
=== ארגוני סיוע ===
 +
{{הטמעת כותרת|אנשים עם מוגבלויות#ארגוני סיוע}}
  
== ארגוני סיוע ==
 
* [[אנשים עם מוגבלויות/ארגוני סיוע|לרשימה מקיפה של ארגונים המסייעים לכלל האוכלוסיות של אנשים עם מוגבלויות]]
 
* [[אנשים עם מוגבלויות/ארגוני סיוע#אוטיסטים| ארגוני סיוע המתמקדים באוכלוסייה הנמצאת על הספקטרום האוטיסטי]]
 
 
== גורמי ממשל ==
 
* [[נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]]
 
* [[המוסד לביטוח לאומי]]
 
  
== חקיקה ונהלים ==
+
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
* [http://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_865.htm#Seif13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13.
+
=== חקיקה ונהלים ===
* [[חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות]] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.
+
* [https://he.wikisource.org/wiki/תקנות_שוויון_זכויות_לאנשים_עם_מוגבלות_(התאמות_נגישות_לשירות)#סעיף_13 תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013] - תקנה 13
 +
* [https://www.nevo.co.il/law_html/Law01/p214m2_001.htm#Seif40 חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות] - סעיפים 5, 19ז, 19י, 19יב(י), התוספת הראשונה, התוספת השנייה.
 
* [[חוק הביטוח הלאומי]]
 
* [[חוק הביטוח הלאומי]]
 
<!--
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== תודות ==
 
-->
 
  
 
==Metadata==
 
==Metadata==
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה:זכויות]]
+
{{מטא
[[קטגוריה:אנשים עם מוגבלויות]]
+
|סוג ערך = זכויות
 +
|תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות
 +
}}
 
[[קטגוריה:אוטיסטים]]
 
[[קטגוריה:אוטיסטים]]
 
[[קטגוריה:נגישות]]
 
[[קטגוריה:נגישות]]
 
[[ar:الاعفاء من الإنتظار بطوابير الأماكن العامة لشخص ضمن طيف التوحد]]
 
[[ar:الاعفاء من الإنتظار بطوابير الأماكن العامة لشخص ضمن طيف التوحد]]

גרסה אחרונה מ־12:33, 13 ביולי 2022

הקדמה:

אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ללא המתנה בתור בהתאם לתנאים
מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה
הזכאות לא ניתנת במקרים שיפורטו בהמשך


אנשים על רצף האוטיזם עשויים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור בהתאם לתנאי הזכאות.

  • מי שמלווה את האדם עם המוגבלות ונמצא עימו בתור גם פטור מההמתנה.
  • על תעודות הנכה של הזכאים נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור" ללא פרטים על סוג המוגבלות או היקפה.
דוגמה
אפשר להציג את התעודה ולבקש לקבל שירות בלי להמתין בתורים כגון:
  • תור לקבלת שירות בסניף הדואר או בעירייה.
  • תור לקופה בחנות או בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).

מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?

  • הזכאות לא תקפה במקרים הבאים:
    • כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית.
    • כאשר ממתינים בתור לשירות רפואי.
    • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית (למשל כשממתינים במכונית בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק).
  • אם התור נקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור שנקבע למספרה). עם זאת:
    • צריך להתחשב באדם עם המוגבלות ובמוגבלות שלו כאשר קובעים את היום והשעה לקבלת השירות.
    • אם האדם עם המוגבלות הגיע במועד שתיאם מראש, יש לספק לו את השירות בסמוך למועד שתואם.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • אם הזכאים הם מעל גיל 16 האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה שלהם עם תמונה (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

שאלות ובירורים על הזכאות

  • מי שעונים על תנאי הזכאות ולא קיבלו תעודת נכה שרשום עליה הפטור מההמתנה יפנו למוסד לביטוח לאומי (מוקד טלפוני *6050).
  • מי שקיבלו תעודת נכה שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ומעוניינים לברר פרטים על השימוש בתעודה (למשל אילו מקומות מחויבים לכבד את התעודה) יפנו לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ניתן לפנות לנציבות באופן מקוון.

חשוב לדעת

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע


מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים