(עדכון לפי פרטים באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וקישור אליו מדגש ממשל)
שורה 20: שורה 20:
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 
| [[אנשים עם מוגבלויות]]
 
| [[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית]]
 
| [[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית]]
 +
| [[נכי צה"ל]]
 
}}
 
}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
שורה 37: שורה 38:
 
** ילד עם מוגבלות שכלית בעל [[תעודת נכה]] של המוסד לביטוח לאומי.
 
** ילד עם מוגבלות שכלית בעל [[תעודת נכה]] של המוסד לביטוח לאומי.
 
** בוגר עם מוגבלות שכלית בעל [[תעודת נכה]] של המוסד לביטוח לאומי, ש[[קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית|נקבעה לו נכות רפואית]] בשיעור של 50% ומעלה.
 
** בוגר עם מוגבלות שכלית בעל [[תעודת נכה]] של המוסד לביטוח לאומי, ש[[קביעת נכות על-ידי ועדה רפואית לנכות כללית|נקבעה לו נכות רפואית]] בשיעור של 50% ומעלה.
** [[נכי צה"ל|נכה צה"ל]] עם מוגבלות שכלית בעל תעודת נכה מטעם האגף לשיקום במשרד הביטחון לפי [[חוק הנכים (תגמולים ושיקום)]], שנקבעה לו נכות רפואית בשיעור של 50% או יותר.
+
** בעל [https://www.shikum.mod.gov.il/Payments/Welfare/Pages/Certificate.aspx תעודת נכה צה"ל] המוכר בגין סעיף נפש (70) ו/או פגוע ראש (10,12) באחוז נכות (מצטבר לנפש ולראש) של 50% ומעלה.
  
 
== מהו שירות ציבורי? ==
 
== מהו שירות ציבורי? ==

גרסה מ־11:38, 9 בינואר 2017

הקדמה:

אדם עם מוגבלות שכלית זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם אותו אדם
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעת זכאות לקבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים למספר אוכלוסיות, ובהן ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית.

  • הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם אותו אדם.
דוגמה
ילד עם מוגבלות שכלית ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.

תעודת נכה עם פטור.jpg

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

מי זכאי?

מהו שירות ציבורי?

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • אם הזכאים הם מעל גיל 16 האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה שלהם עם תמונה (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

תבנית:זכות/חדשות