מ (החלפת טקסט – "[[קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות" ב־"[[פטור מהמתנה בתור במקומות ציבוריים לאנשים עם מוגבלות נפשית, מוגבלות שכלית או אוטיזם")
שורה 5: שורה 5:
 
| מידע2= ככלל, הפטור מהמתנה בתור תקף גם עבור מלווה של האדם עם המוגבלות, בתנאי שהוא נמצא בתור ביחד איתו ולמענו  
 
| מידע2= ככלל, הפטור מהמתנה בתור תקף גם עבור מלווה של האדם עם המוגבלות, בתנאי שהוא נמצא בתור ביחד איתו ולמענו  
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
| חשוב  = הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר נקבעו נהלים שונים לגבי שירותים מסויימים (כגון נוהל בחדרי מיון שעל פיו יש לתת קדימות בתור למי שמצבו הרפואי מחייב טיפול דחוף)
+
| חשוב  = הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר התור נקבע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו [[#מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור|בהמשך]]
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
שורה 29: שורה 29:
 
* בנוסף, ישנה זכאות ל[[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית]].
 
* בנוסף, ישנה זכאות ל[[פטור מתשלום במקומות ציבוריים למלווה של ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית]].
  
== מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור ==  
+
== מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור == <!--יש לכאן הפניה מהדגש  -->
 
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור}}
 
{{הטמעת כותרת|קבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים לאדם עם מוגבלות#מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור}}
  

גרסה מ־09:28, 10 ביוני 2019

הקדמה:

אדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית בעל תעודת נכה זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
ככלל, הפטור מהמתנה בתור תקף גם עבור מלווה של האדם עם המוגבלות, בתנאי שהוא נמצא בתור ביחד איתו ולמענו
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר התור נקבע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו בהמשך


תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעת זכאות לקבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים למספר אוכלוסיות, ובהן ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית בעלי תעודת נכה.

  • הזכאות לקבלת שירות ללא תור ניתנת גם למלווה של האדם עם המוגבלות, בתנאי שהוא נמצא בתור ביחד איתו ולמענו, למעט במקרים מסוימים, כגון מלווה בקלפי.
דוגמה
ילד עם מוגבלות שכלית ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

מי זכאי?

מהו שירות ציבורי?

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • אם הזכאים הם מעל גיל 16 האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה שלהם עם תמונה (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

חשוב לדעת

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים