מ (העברת תחום התוכן הראשי מקטגוריה לתבנית)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
+
{{עצם העניין}}
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
שורה 70: שורה 70:
 
==Metadata==
 
==Metadata==
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה:זכויות]]
+
{{מטא
[[קטגוריה:אנשים עם מוגבלויות]]
+
|סוג ערך = זכויות
 +
|תחום תוכן = אנשים עם מוגבלויות
 +
}}
 
[[קטגוריה:נגישות]]
 
[[קטגוריה:נגישות]]
 
[[קטגוריה:מוגבלות שכלית התפתחותית]]
 
[[קטגוריה:מוגבלות שכלית התפתחותית]]
 
[[קטגוריה:נכי צה"ל]]
 
[[קטגוריה:נכי צה"ל]]
 
[[AR:الإعفاء من الإنتظار بطوابير الأماكن العامة لشخص مع إعاقة عقلية]]
 
[[AR:الإعفاء من الإنتظار بطوابير الأماكن العامة لشخص مع إعاقة عقلية]]

גרסה מ־18:23, 23 ביוני 2021

הקדמה:

אדם עם מוגבלות שכלית בעל תעודת נכה זכאי, בהתאם לתנאים, לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור
ככלל, הפטור מהמתנה בתור תקף גם עבור מלווה של האדם עם המוגבלות, בתנאי שהוא נמצא בתור ביחד איתו ולמענו
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר התור נקבע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו בהמשך


תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות) קובעת זכאות לקבלת שירות ללא תור במקומות ציבוריים למספר אוכלוסיות, ובהן ילדים ובוגרים עם מוגבלות שכלית בעלי תעודת נכה.

  • הזכאות לקבלת שירות ללא תור ניתנת גם למלווה של האדם עם המוגבלות, בתנאי שהוא נמצא בתור ביחד איתו ולמענו, למעט במקרים מסוימים, כגון מלווה בקלפי.
דוגמה
ילד עם מוגבלות שכלית ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

מי זכאי?

מהו שירות ציבורי?

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • אם הזכאים הם מעל גיל 16 האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה שלהם עם תמונה (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

חשוב לדעת

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים