הקדמה:

נשים עשויות להיות זכאיות לקצבת זיקנה (קצבת אזרח ותיק) כבר בהגיען לגיל פרישה (גיל 62, נכון ל-2017) אם צברו את תקופת האכשרה הנדרשת לכך והן עומדות במבחן הכנסות
קצבאות פנסיה כגון פנסיה תקציבית, ביטוח מנהלים, קרנות פנסיה או רנטה מגרמניה, אינן נלקחות בחשבון לצורך חישוב מבחן ההכנסות
מי שקיבלו קצבת נכות כללית עד הגעתן לגיל פרישה זכאיות לקצבת זיקנה לנכה כבר בגיל הפרישה ללא צורך במבחן הכנסות
למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

נשים המבוטחות בביטוח זיקנה עשויות להיות זכאיות לקצבת זיקנה (קצבת אזרח ותיק) כבר מגיל הפרישה, אם הכנסותיהן אינן עולות על הסכום המקסימלי שנקבע לכך, ובתנאי שצברו את תקופת האכשרה המזכה מגיל פרישה.

  • קצבאות פנסיה כגון פנסיה תקציבית, ביטוח מנהלים, קרנות פנסיה או רנטה מגרמניה, אינן נלקחות בחשבון לצורך חישוב מבחן ההכנסות.
  • מי שהכנסותיהן גבוהות יותר מהסכום המקסימלי יהיו זכאיות לקצבת זיקנה, בהתאם לתנאי הזכאות, בהגיען לגיל הזכאות המוחלטת (65 ומעלה לנשים).

מי זכאי?

גיל הפרישה לנשים

  • לנשים שנולדו בין אפריל 1944 לפברואר 1956, החוק העלה את גיל הפרישה באופן הדרגתי מ- 60 ל- 62 (בהתאם לטבלה בהמשך).
  • לגבי נשים שנולדו לאחר מכן, תיקון משנת 2017 לחוק גיל פרישה קובע כי שר האוצר יביא לאישור ועדת הכספים של הכנסת את המלצותיו, בהתחשב בהמלצות הוועדה הציבורית שהוקמה לנושא זה, אך נכון למאי 2019, טרם הוחלט לגבי המשך העלאת גיל הפרישה לנשים, ולכן הוא נותר 62.


נשים שנולדו עד פברואר 1956 (כולל)

תאריך הלידה של האישה גיל הזכאות
עד מרץ 1944 60
אפריל עד אוגוסט 1944 60 ו-4 חודשים
ספטמבר 1944 עד אפריל 1945 60 ו-8 חודשים
מאי עד דצמבר 1945 61
ינואר עד אוגוסט 1946 61 ו-4 חודשים
ספטמבר 1946 עד אפריל 1947 61 ו-8 חודשים
מאי 1947 עד פברואר 1956 62 (גיל הפרישה כיום)

גובה ההכנסות המאפשר זכאות לקצבה מגיל פרישה

  • הטבלה הבאה מפרטת מהו גובה ההכנסות המאפשר זכאות לקצבה, מלאה או חלקית, מגיל פרישה (נכון לשנת 2019).
  • הקצבה החלקית נקבעת על-פי תקופות הביטוח שנצברו למבוטח.
  • בהכנסות מעבודה המבחן מתייחס לסכום ההכנסה ברוטו.
מצב אישי של המבוטח/ת הכנסה חודשית המזכה בקצבה מלאה הכנסה חודשית המזכה בקצבה חלקית או שאינה מזכה בקצבה הכנסה חודשית שאינה מזכה בקצבה
מבוטחים שכל הכנסותיהם הן מעבודה בלבד ללא בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג לא יותר מ- 5,856 ש"ח מעל 5,856 ש"ח ולא יותר מ- 9,228 ש"ח מעל 9,228 ש"ח
עם בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג ולא מקבל/ת קצבה מהביטוח הלאומי לא יותר מ- 7,807 ש"ח מעל 7,807 ש"ח ולא יותר מ- 13,040 ש"ח מעל 13,040 ש"ח
עם בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג ומקבל/ת קצבה מהביטוח הלאומי לא יותר מ- 7,807 ש"ח מעל 7,807 ש"ח ולא יותר מ- 11,110 ש"ח מעל 11,110 ש"ח
מבוטחים שכל הכנסותיהם הן שלא מעבודה ללא בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג לא יותר מ- 17,568 ש"ח מעל 17,568 ש"ח ולא יותר מ- 20,520 ש"ח מעל 20,520 ש"ח
עם בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג ולא מקבל/ת קצבה מהביטוח הלאומי לא יותר מ- 23,421 ש"ח מעל 23,421 ש"ח ולא יותר מ- 28,098 ש"ח מעל 28,098 ש"ח
עם בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג ומקבל/ת קצבה מהביטוח הלאומי לא יותר מ- 23,421 ש"ח מעל 23,421 ש"ח ולא יותר מ- 26,168 ש"ח מעל 26,168 ש"ח
מבוטחים שהכנסותיהם הן מעבודה ושלא מעבודה ללא בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג הכנסה מעבודה שאינה עולה על 5,856 ש"ח
הכנסה שלא מעבודה שאינה עולה על 11,712 ש"ח
מעל 5,856 ש"ח בהכנסה מעבודה

מעל 11,712 ש"ח בהכנסה שלא מעבודה

עם בן/בת זוג העונה על הגדרת בן/בת זוג הכנסה מעבודה שאינה עולה על 7,807 ש"ח
הכנסה שלא מעבודה שאינה עולה על 15,614 ש"ח
מעל 7,807 ש"ח בהכנסה מעבודה

מעל 15,614 ש"ח בהכנסה שלא מעבודה

תהליך מימוש הזכות

חשוב לדעת

פסקי דין

חקיקה ונהלים