מ (בוט: החלפת טקסט אוטומטית (-{{סוג ערך\|(.*?)}}\n{{עצם העניין}} +{{עצם העניין}}{{סוג ערך|\1}}))
(תיקוני עריכה עקב הסבה)
שורה 4: שורה 4:
 
| מידע  = במסגרת [[חוק חינוך מיוחד]], ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להשתלב במסגרות חינוך רגילות
 
| מידע  = במסגרת [[חוק חינוך מיוחד]], ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להשתלב במסגרות חינוך רגילות
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
 
| איסור = <!-- דוגמה: אסור לעשות -->
| חשוב  = ראו הסבר מפורט על [[ועדת שילוב | הליך ועדת השילוב]] <!-- דוגמה: חשוב לדעת -->
+
| חשוב  = לצורך שילוב במסגרות חינוך רגילות יש להופיע בפני [[ועדת שילוב]]
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| פיצוי = <!-- דוגמה: מגיעים לכם X שקלים -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
 
| שאלה  = <!-- דוגמה: שאלה -->
שורה 19: שורה 19:
 
| [[חינוך]]  
 
| [[חינוך]]  
 
| [[ילדים עם צרכים מיוחדים]]
 
| [[ילדים עם צרכים מיוחדים]]
| [[ועדת שילוב]]
 
 
| [[תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]]
 
| [[תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]]
 
}}
 
}}
שורה 28: שורה 27:
 
# '''תמיכה מסוג הוראה ולימוד''' – תמיכה זו ניתנת על-ידי עובדי הוראה מתחום החינוך המיוחד, מטפלים פרא-רפואיים ומטפלים ביצירה והבעה. תמיכה זו ניתנת לאלו שנזקקים לתמיכה רגשית, פיתוח יכולות לימודיות וחברתיות, ולהבניה שיטתית יותר של תכנית הלימודים הנלמדת על-ידי בני ובנות גילם.
 
# '''תמיכה מסוג הוראה ולימוד''' – תמיכה זו ניתנת על-ידי עובדי הוראה מתחום החינוך המיוחד, מטפלים פרא-רפואיים ומטפלים ביצירה והבעה. תמיכה זו ניתנת לאלו שנזקקים לתמיכה רגשית, פיתוח יכולות לימודיות וחברתיות, ולהבניה שיטתית יותר של תכנית הלימודים הנלמדת על-ידי בני ובנות גילם.
 
# '''תמיכה מסוג התאמות''' – עיקרה של תמיכה זו היא שינוי והתאמת הסביבה, הציוד והפעילויות שהילד מתבקש לבצע ליכולותיו ולצרכיו. לעיתים נדרש יותר מסוג תמיכה אחד בו זמנית.
 
# '''תמיכה מסוג התאמות''' – עיקרה של תמיכה זו היא שינוי והתאמת הסביבה, הציוד והפעילויות שהילד מתבקש לבצע ליכולותיו ולצרכיו. לעיתים נדרש יותר מסוג תמיכה אחד בו זמנית.
# '''[[:סייעת לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל|תמיכה וליווי של סייעת]]''' – החלטה על מתן סיוע וליווי על-ידי סייעת, ומספר השעות שיוקצו לשם כך, תיעשה בהתאם לדרגת התפקוד שתיקבע לילד, בהסתמך על קריטריונים מפורטים שקבע משרד החינוך. האישור הסופי לקבלת הסייעת ושעות הליווי יינתן רק עם תחילת שנת הלימודים, שכן החלטה זו נעשית על-ידי משרד החינוך ואינה בסמכות בית הספר.  
+
# '''[[סייעת לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל|תמיכה וליווי של סייעת]]''' – החלטה על מתן סיוע וליווי על-ידי סייעת, ומספר השעות שיוקצו לשם כך, תיעשה בהתאם לדרגת התפקוד שתיקבע לילד, בהסתמך על קריטריונים מפורטים שקבע משרד החינוך. האישור הסופי לקבלת הסייעת ושעות הליווי יינתן רק עם תחילת שנת הלימודים, שכן החלטה זו נעשית על-ידי משרד החינוך ואינה בסמכות בית הספר.  
 
== מי זכאי? ==
 
== מי זכאי? ==
*ילדים עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות, שללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד, טיפולים מיוחדים ו/או עזרים מסייעים - לא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל. זאת במידה שזכאותם אושרה על-ידי [[ועדת שילוב|ועדת השילוב]].
+
* ילדים עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות העומדים ב'''שני התנאים'''הבאים:
 +
*# ללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד, טיפולים מיוחדים ו/או עזרים מסייעים - לא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל.
 +
*# זכאותם אושרה על-ידי [[ועדת שילוב]].
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
*תחילה יש לעבור [[ועדת שילוב]] לאישור זכאותו של הילד לתמיכה.
+
* תחילה יש לעבור ועדת שילוב לאישור זכאותו של הילד לתמיכה.
*בהמשך, צוות רב מקצועי של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים והילד, [[תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]], אשר תתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד. את גיבוש התכנית חייב הצוות להשלים עד חודש לאחר תחילת שנת הלימודים.
+
* בהמשך, צוות רב מקצועי של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים והילד, [[תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]], אשר תתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד.
 +
* את גיבוש התכנית חייב הצוות להשלים עד חודש לאחר תחילת שנת הלימודים.
  
 
==תקופת הזכאות לשילוב==
 
==תקופת הזכאות לשילוב==
*זכאותו של תלמיד שעבר ועדת שילוב נשמרת לתקופה של עד שלוש שנים באותה מסגרת חינוכית.  
+
* זכאותו של תלמיד שעבר ועדת שילוב נשמרת לתקופה של עד שלוש שנים באותה מסגרת חינוכית.  
*במקרים הבאים יש לקיים ועדת שילוב נוספת גם אם לא עברו שלוש שנים:
+
* במקרים הבאים יש לקיים ועדת שילוב נוספת גם אם לא עברו שלוש שנים:
#במעברים מגן חובה לכיתה א', מכיתה ו' לחטיבת ביניים ומחטיבת ביניים לתיכון
+
*# במעברים מגן חובה לכיתה א', מכיתה ו' לחטיבת ביניים ומחטיבת ביניים לתיכון
#כאשר צוות בין מקצועי של בית הספר ממליץ על הערכה מחודשת של צורכי התלמיד
+
*# כאשר צוות בין מקצועי של בית הספר ממליץ על הערכה מחודשת של צורכי התלמיד
  
 
== ארגוני סיוע ==
 
== ארגוני סיוע ==
שורה 50: שורה 52:
  
 
== חקיקה ונהלים ==
 
== חקיקה ונהלים ==
*[[תיקון מס' 7 לחוק חינוך מיוחד - "חוק השילוב"]]
+
* [[תיקון מס' 7 לחוק חינוך מיוחד - "חוק השילוב"]]
  
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
== הרחבות ופרסומים ==
* אתר משרד החינוך: [http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc//se9bk1_2_35.htm שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים]
+
* [http://cms.education.gov.il/EducationCMS/applications/mankal/arc//se9bk1_2_35.htm שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים] באתר משרד החינוך.
*אלו"ט: [http://www.alut.org.il/download/files/information_shiluvyehidani_update_8.10_8861.pdf דף מידע בנושא שילוב יחידני במסגרות חינוך רגילות]  
+
* [http://www.alut.org.il/download/files/information_shiluvyehidani_update_8.10_8861.pdf דף מידע בנושא שילוב יחידני במסגרות חינוך רגילות] באתר אלו"ט.
* אתר "מקום מיוחד - להורים ולמשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים": [http://makom-m.cet.ac.il/pages/item.asp?s=0&id=-1&defid=-1&page=1&item=3418 שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה - סקירת ספרות]  
+
* [http://makom-m.cet.ac.il/pages/item.asp?s=0&id=-1&defid=-1&page=1&item=3418 שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה - סקירת ספרות] באתר "מקום מיוחד".
* אתר המוקדש לנושא השילוב: [http://www.2all.co.il/Web/Sites1/SHILLUVCHILDREN/PAGE10.asp#.TxXW7qWcAcE אתגר השילוב: חזון מול מציאות - תמונת מצב]
+
<!--
 
== מקורות ==
 
== מקורות ==
*המידע המקורי בערך זה מבוסס על [http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/BCFB5164-E387-4225-AD3D-C4CDF628A34C/23028/487256.pdf קשרים] - חוברת מידע של עמותת "[[קשר]] - הבית של המשפחות המיוחדות"
+
-->
  
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!
 
<!--כותרת דמה עבור הטמעת כותרת. לא לגעת!

גרסה מ־18:09, 3 באפריל 2014

הקדמה:

במסגרת חוק חינוך מיוחד, ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להשתלב במסגרות חינוך רגילות
לצורך שילוב במסגרות חינוך רגילות יש להופיע בפני ועדת שילוב
{{תקציר/סיום}} אינה בשימוש עוד! ראו את {{תקציר}} להוראות שימוש בה.

תיקון מס' 7 לחוק חינוך מיוחד (המכונה "חוק השילוב") מאפשר לילדים עם צרכים מיוחדים להשתלב במסגרת חינוך רגילה, בעזרת תוספת שעות הוראה ושירותים מיוחדים. במסגרת התיקון לחוק, תלמיד יוכל להשתלב במסגרת חינוך רגילה עם בני גילו, בתנאי שתוכנית השילוב הנדרשת עבורו מחוץ לכיתה הרגילה לא עולה על שליש מסך שעות הלימוד של הכיתה.

סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב

  1. תמיכה מסוג הוראה ולימוד – תמיכה זו ניתנת על-ידי עובדי הוראה מתחום החינוך המיוחד, מטפלים פרא-רפואיים ומטפלים ביצירה והבעה. תמיכה זו ניתנת לאלו שנזקקים לתמיכה רגשית, פיתוח יכולות לימודיות וחברתיות, ולהבניה שיטתית יותר של תכנית הלימודים הנלמדת על-ידי בני ובנות גילם.
  2. תמיכה מסוג התאמות – עיקרה של תמיכה זו היא שינוי והתאמת הסביבה, הציוד והפעילויות שהילד מתבקש לבצע ליכולותיו ולצרכיו. לעיתים נדרש יותר מסוג תמיכה אחד בו זמנית.
  3. תמיכה וליווי של סייעת – החלטה על מתן סיוע וליווי על-ידי סייעת, ומספר השעות שיוקצו לשם כך, תיעשה בהתאם לדרגת התפקוד שתיקבע לילד, בהסתמך על קריטריונים מפורטים שקבע משרד החינוך. האישור הסופי לקבלת הסייעת ושעות הליווי יינתן רק עם תחילת שנת הלימודים, שכן החלטה זו נעשית על-ידי משרד החינוך ואינה בסמכות בית הספר.

מי זכאי?

  • ילדים עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות העומדים בשני התנאיםהבאים:
    1. ללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד, טיפולים מיוחדים ו/או עזרים מסייעים - לא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל.
    2. זכאותם אושרה על-ידי ועדת שילוב.

תהליך מימוש הזכות

  • תחילה יש לעבור ועדת שילוב לאישור זכאותו של הילד לתמיכה.
  • בהמשך, צוות רב מקצועי של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים והילד, תכנית חינוכית יחידנית (תח"י), אשר תתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד.
  • את גיבוש התכנית חייב הצוות להשלים עד חודש לאחר תחילת שנת הלימודים.

תקופת הזכאות לשילוב

  • זכאותו של תלמיד שעבר ועדת שילוב נשמרת לתקופה של עד שלוש שנים באותה מסגרת חינוכית.
  • במקרים הבאים יש לקיים ועדת שילוב נוספת גם אם לא עברו שלוש שנים:
    1. במעברים מגן חובה לכיתה א', מכיתה ו' לחטיבת ביניים ומחטיבת ביניים לתיכון
    2. כאשר צוות בין מקצועי של בית הספר ממליץ על הערכה מחודשת של צורכי התלמיד

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים

תבנית:זכות/חדשות