מ (החלפת טקסט – "<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=}}</noinclude>" ב־"<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=ילדים עם מוגבלות}}</noinclude>")
(4 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{עצם העניין}}{{סוג ערך|זכות}}
+
{{עצם העניין}}
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{תקציר |תוכן=
 
{{דגשים  
 
{{דגשים  
שורה 18: שורה 18:
 
| [[חינוך]]  
 
| [[חינוך]]  
 
| [[ילדים עם מוגבלות (ילדים עם צרכים מיוחדים)|ילדים עם מוגבלות]]
 
| [[ילדים עם מוגבלות (ילדים עם צרכים מיוחדים)|ילדים עם מוגבלות]]
| [[תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]]
+
| [[תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]]
 
}}
 
}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{עצם העניין/סיום}}
 
{{אזהרה/תיקון לחוק חינוך מיוחד}}
 
{{אזהרה/תיקון לחוק חינוך מיוחד}}
ילדים עם צרכים מיוחדים עשוים להשתלב במסגרת חינוך רגילה בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים -שעות הוראה או טיפול וליווי של סייעת.
+
ילדים עם צרכים מיוחדים עשוים להשתלב במסגרת חינוך רגילה בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים - שעות הוראה או טיפול וליווי של סייעת.
 
==סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב==
 
==סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב==
 
# '''תמיכה באמצעות שעות הוראה''', שתינתן ישירות לתלמיד על-ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד, כולל מנתח התנהגות.  
 
# '''תמיכה באמצעות שעות הוראה''', שתינתן ישירות לתלמיד על-ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד, כולל מנתח התנהגות.  
שורה 28: שורה 28:
 
# '''[[סייעת לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל|תמיכה וליווי של סייעת]]''' (סייעת המועסקת על ידי הרשות המקומית ומהווה חלק מצוות המוסד החינוכי).
 
# '''[[סייעת לילדים עם צרכים מיוחדים המשולבים בחינוך הרגיל|תמיכה וליווי של סייעת]]''' (סייעת המועסקת על ידי הרשות המקומית ומהווה חלק מצוות המוסד החינוכי).
 
* התמיכה באמצעות שעות הוראה או שעות טיפול יכולה להינתן במספר אופנים:
 
* התמיכה באמצעות שעות הוראה או שעות טיפול יכולה להינתן במספר אופנים:
** תמיכה פרטנית לתלמיד בהתאם לתכנית האישית שנקבעה לו
+
** תמיכה פרטנית לתלמיד בהתאם לתוכנית האישית שנקבעה לו
 
** תמיכה לקבוצת תלמידים
 
** תמיכה לקבוצת תלמידים
** תמיכה שיתופית לשני בעלי תפקידים המבצעים תכנית עבודה משותפת לתלמיד או לקבוצה
+
** תמיכה שיתופית לשני בעלי תפקידים המבצעים תוכנית עבודה משותפת לתלמיד או לקבוצה
 
** תמיכה בכיתה - הוראה בכיתה על-ידי גננת שילוב או מורת שילוב, או טיפול על-ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות לצד המורה או מנהלת הגן.  
 
** תמיכה בכיתה - הוראה בכיתה על-ידי גננת שילוב או מורת שילוב, או טיפול על-ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות לצד המורה או מנהלת הגן.  
 
* כמו כן, יכולה להינתן תמיכה באמצעות שעות הוראה מחוץ לכיתה - עד שליש משעות הלימודים בשבוע שיינתנו באופן קבוצתי או פרטני.
 
* כמו כן, יכולה להינתן תמיכה באמצעות שעות הוראה מחוץ לכיתה - עד שליש משעות הלימודים בשבוע שיינתנו באופן קבוצתי או פרטני.
שורה 38: שורה 38:
  
 
== תהליך מימוש הזכות ==
 
== תהליך מימוש הזכות ==
* [[צוות רב-מקצועי]] של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים והילד, [[תכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]] שתתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד.
+
* [[צוות רב-מקצועי]] של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים והילד, [[תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י)]] שתתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד.
 
* קביעת הזכאות של התלמיד נשמרת לתקופה של עד 3 שנים באותה מסגרת חינוכית, אלא אם כן חל שינוי בתנאי הזכאות.
 
* קביעת הזכאות של התלמיד נשמרת לתקופה של עד 3 שנים באותה מסגרת חינוכית, אלא אם כן חל שינוי בתנאי הזכאות.
 
* אם התלמיד עובר ללמוד בבית ספר אחר באותה רשות או עובר להתגורר ברשות אחרת, זכאותו תהיה תקפה רק למשך אותה שנת לימודים. למידע נוסף ראו [[שילוב תלמיד עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה לאחר מעבר דירה או מעבר לבית ספר אחר]].
 
* אם התלמיד עובר ללמוד בבית ספר אחר באותה רשות או עובר להתגורר ברשות אחרת, זכאותו תהיה תקפה רק למשך אותה שנת לימודים. למידע נוסף ראו [[שילוב תלמיד עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה לאחר מעבר דירה או מעבר לבית ספר אחר]].
  
 +
== גורמים מסייעים ==
 
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=ילדים עם מוגבלות}}</noinclude>
 
<noinclude>{{הצגת מוקדי שירות|רשימה=ילדים עם מוגבלות}}</noinclude>
 
+
=== ארגוני סיוע ===
== ארגוני סיוע ==
 
 
{{הטמעת כותרת|חינוך מיוחד ושילוב בחינוך#ארגוני סיוע}}
 
{{הטמעת כותרת|חינוך מיוחד ושילוב בחינוך#ארגוני סיוע}}
  
== גורמי ממשל ==
+
=== גורמי ממשל ===
 
* [[משרד החינוך]]
 
* [[משרד החינוך]]
  
== חקיקה ונהלים ==
+
 
 +
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
 +
=== חקיקה ונהלים ===
 
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/152_048.htm חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח-1988]
 
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/152_048.htm חוק חינוך מיוחד, תשמ"ח-1988]
 
<!--== הרחבות ופרסומים ==
 
== תודות ==
 
-->
 
  
 
==Metadata==
 
==Metadata==
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
[[קטגוריה:זכויות]]
+
{{מטא
[[קטגוריה:חינוך]]
+
|סוג ערך = זכויות
[[קטגוריה:ילדים עם צרכים מיוחדים]]
+
|תחום תוכן = חינוך
 +
}}
 +
[[קטגוריה:ילדים עם מוגבלות]]
 
[[קטגוריה:חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]]
 
[[קטגוריה:חינוך מיוחד ושילוב בחינוך]]
 
[[קטגוריה:אנשים עם מוגבלויות]]
 
[[קטגוריה:אנשים עם מוגבלויות]]
 
[[AR:دمج أطفال مع احتياجات خاصة في جهاز التعليم العادي]]
 
[[AR:دمج أطفال مع احتياجات خاصة في جهاز التعليم العادي]]

גרסה מ־13:35, 17 ביולי 2022

הקדמה:

ילדים עם צרכים מיוחדים עשוים להשתלב במסגרות חינוך רגילות בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים
החל משנת הלימודים תש"פ (2019-2020) צוות רב-מקצועי במסגרת החינוכית קובע את סל השירותים שיינתנו לתלמיד לצורך שילובו
למידע נוסף ראו פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים באתר משרד החינוך


שימו לב
ב-01.01.2019 נכנס לתוקף תיקון בחוק חינוך מיוחד שהחיל שינויים בהליך קביעת הזכאות וסל השירותים לתלמידים עם צרכים מיוחדים
  • בהתאם לתיקון, קביעת הזכאות של תלמידים עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים תעשה על-ידי ועדות זכאות ואפיון במקום ועדות ההשמה, כאשר ההורים רשאים לבחור את סוג המסגרת שבה ילמד ילדם (כולל האפשרות לשילוב בחינוך הרגיל).
  • כמו כן, צוות רב-מקצועי במוסדות החינוך מחליף את ועדות השילוב שפעלו לפני כן.
  • בשנת הלימודים תשע"ט (2018-2019) השינוי יושם ברשויות המקומיות במחוז צפון (לרשימת הרשויות).
  • בשנת הלימודים תש"פ (2019-2020) התיקון יוחל בכל הארץ.

ילדים עם צרכים מיוחדים עשוים להשתלב במסגרת חינוך רגילה בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים - שעות הוראה או טיפול וליווי של סייעת.

סוגי התמיכה הניתנים במסגרת השילוב

  1. תמיכה באמצעות שעות הוראה, שתינתן ישירות לתלמיד על-ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד, כולל מנתח התנהגות.
  2. תמיכה באמצעות שעות טיפול, שתינתן על-ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות והטיפול: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וטיפולים באמצעות אומנויות.
  3. תמיכה וליווי של סייעת (סייעת המועסקת על ידי הרשות המקומית ומהווה חלק מצוות המוסד החינוכי).
  • התמיכה באמצעות שעות הוראה או שעות טיפול יכולה להינתן במספר אופנים:
    • תמיכה פרטנית לתלמיד בהתאם לתוכנית האישית שנקבעה לו
    • תמיכה לקבוצת תלמידים
    • תמיכה שיתופית לשני בעלי תפקידים המבצעים תוכנית עבודה משותפת לתלמיד או לקבוצה
    • תמיכה בכיתה - הוראה בכיתה על-ידי גננת שילוב או מורת שילוב, או טיפול על-ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות לצד המורה או מנהלת הגן.
  • כמו כן, יכולה להינתן תמיכה באמצעות שעות הוראה מחוץ לכיתה - עד שליש משעות הלימודים בשבוע שיינתנו באופן קבוצתי או פרטני.

מי זכאי?

  • ילדים עם לקות משמעותית ובעיות תפקוד קשות, שלא יוכלו להשתלב בחינוך הרגיל ללא תוספת לימוד של מורים המתמחים בחינוך מיוחד, טיפולים מיוחדים או עזרים מסייעים.

תהליך מימוש הזכות

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל


מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים