(הזזת פסקאות לתוך כותרות על חדשות)
 
(36 גרסאות ביניים של 9 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{חוק/תחילת טור ימני}}
+
{{עצם העניין}}
 +
{{תקציר |תוכן=
 
<!-- הסבר קצר על החוק. -->
 
<!-- הסבר קצר על החוק. -->
ב- 16/5/2011 התקבל בכנסת בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הכניסה לישראל, אשר קובע כי שר הפנים יוכל לקבוע את מספר המעסיקים שעובדים זרים בתחום הסיעוד יהיו רשאים לעבור ביניהם וכן את האזור הגיאוגרפי בו יורשו עובדים אילו לעסוק. עוד קובע החוק שבאשרה וברישיון הישיבה של העובד הזר יצוין תחום העיסוק של מקבל הרישיון. עובד שלא יועסק מעל 90 יום בתחום העיסוק תבוטל האשרה ורישיון הישיבה שלו.
+
ב-16.05.2011 התקבל בכנסת בקריאה שנייה ושלישית תיקון ל[[חוק הכניסה לישראל]], שעל פיו שר הפנים רשאי לקבוע את מספר המעסיקים שעובדים זרים בתחום הסיעוד יהיו רשאים לעבור ביניהם וכן את האזור הגיאוגרפי שבו יורשו עובדים אלה לעבוד. עוד קובע החוק שבאשרה וברישיון הישיבה של העובד הזר יצוין תחום העיסוק של מקבל הרישיון. בהתאם לחוק החדש, משרד הפנים רשאי לבטל את אשרת השהיה של עובד שלא יועסק מעל 90 יום בתחום העיסוק, אחרי שניתנה לעובד הזדמנות להשמיע את טענותיו.
תיקון החוק מבקש לטפל בתופעה של נטישת  מטופלים סיעודיים בפריפריה  על ידי מטפליהם לטובת הזדמנויות העסקה במרכז המדינה.
 
תיקון החוק זכה לכינוי "חוק הכבילה" ע"י ארגוני סיוע לעובדים זרים מאחר והחלתו צפויה "לכבול" את העובד הזר בתחום הסיעוד למעסיקו, גם אם העובד הזר מבקש לעבור למעסיק אחר מכל סיבה שהיא.
 
  
בשנת 2006, פסל בג”צ  (בג"צ 4542/02 קו לעובד ואח' נ' ממשלת ישראל ואח') את “חוק הכבילה” בגרסתו הקודמת (החלטות ממשלה אשר קבעו כי עובד המגיע לישראל יועסק בידי המעסיק המסוים שהזמינו),  וקבע כי 'הסדר הכבילה' הכובל את העובד הזר למעסיק מסוים הינו בלתי חוקתי ופוגע פגיעה חמורה בזכויות האדם של העובדים הזרים בישראל.  
+
}}
 +
{{עצם העניין/סיום}}
 +
{{חוק/תיבת מידע
 +
|שם = חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 21), התשע"א–2011
 +
|קישור = https://www.nevo.co.il/Law_word/law14/law-2298.pdf
 +
|שר אחראי =
 +
|חוק קודם =
 +
}}
 +
הממשלה הסבירה שהיא יזמה את הצעת החוק כדי להתמודד עם תופעה של נטישת  מטופלים סיעודיים בפריפריה  על ידי מטפליהם לטובת הזדמנויות העסקה במרכז המדינה.
 +
תיקון החוק זכה לכינוי '''"חוק הכבילה"''' ע"י ארגוני זכויות אדם בשל חשש שהחלתו יכולה "לכבול" את העובד הזר בתחום הסיעוד למעסיקו, גם אם העובד הזר מבקש לעבור למעסיק אחר מכל סיבה שהיא, וכך הוא עלול ליפול קרבן לניצול ולהתעללות.  
  
{{חוק/סיום הקדמה}} <!-- תבנית זו דואגת לכך שהכותרת הבאה בתור תתחיל רק מתחת לתוכן העניינים-->
+
בשנת 2006, פסל בג”צ  (בג"צ 4542/02 קו לעובד ואח' נ' ממשלת ישראל ואח') הסדר כבילה קודם (החלטות ממשלה אשר קבעו כי עובד המגיע לישראל יועסק בידי המעסיק המסוים שהזמינו),  וקבע כי 'הסדר הכבילה' הכובל את  העובד הזר למעסיק מסוים הוא בלתי חוקתי ופוגע פגיעה חמורה בזכויות האדם של העובדים הזרים בישראל. החוק החדש שונה מההסדר הקודם.
  
==עדכונים לחוק==
+
בהתאם לתיקון, ההסדר לגבי הגבלת מספר המעסיקים שהעובד יכול לעבור ביניהם ולגבי ההגבלה הגיאגרפית יופעל '''אחרי התקנת תקנות בנושא''', שיותקנו על ידי שר הפנים, בהתייעצות עם שר הרווחה ובאישור ועדת הפנים של הכנסת. התקנות יביאו בחשבון את הנסיבות שבהן סיים העובד הזר את העסקתו אצל כל אחד ממעסיקיו וכן את חירותו של העובד, כך שלא ייכפה עליו לעבוד אצל מעסיק מסוים.
<!-- רשימת העדכונים לחוק, לפי מספר ותאריך, כולל תיאור קצר של משמעות כל אחד מהם. -->
 
  
 
==נושאים וזכויות==
 
==נושאים וזכויות==
<!--
 
* רשימת נושאים וזכויות שהחוק משפיע עליהם
 
-->
 
 
* [[עובדים זרים]]
 
* [[עובדים זרים]]
 +
* [[העסקת עובדים זרים]]
 +
* [[ זכויות עובדים זרים]]
 +
* [[מגבלות על החלפת מקום עבודה לעובד זר סיעודי]]
  
==חוקים ותקנות==
+
== מקורות משפטיים ורשמיים ==
<!--
+
=== חקיקה ונהלים ===
* חוקים אחרים ותקנות שהחוק משפיע עליהם
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/189_003.htm חוק הכניסה לישראל, תשי"ב-1952]
-->
+
* [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/501_031.htm תקנות הכניסה לישראל (קביעת אזורים גאוגרפיים להעסקת עובדים זרים בענף הסיעוד), תשע"ד-2014]
 
+
* [[חוק עובדים זרים]]
==תקדימים משפטיים==
+
==Metadata==
<!--
 
* רשימת תקדימים משפטיים הקשורים לחוק.
 
-->
 
 
 
== הרחבות ופרסומים ==
 
<!--
 
* רשימת הרחבות בנושא, למי שמעוניין לקרוא מעבר
 
-->
 
 
 
== מקורות ==
 
<!--
 
* בסעיף זה יש להכניס רשימת מקורות לטקסט לצורך סימוכין ומתן קרדיט
 
-->
 
 
 
== תגיות ==
 
<!-- אין לכתוב כאן כלום! תגיות/קטגוריות צריכות להיכתב ממש בתחתית העמוד -->
 
{{חוק/סיום טור ימני}}
 
 
 
{{חוק/תחילת טור שמאלי}}
 
{{סטטוס | בעבודה}}
 
 
 
{{חוק/תיבת מידע
 
|שם = חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 21), התשע"א–2011
 
|קישור = http://www.knesset.gov.il/privatelaw/data/18/3/541_3_12.rtf
 
|שר אחראי =
 
|החליף את =
 
}}
 
 
 
{{חוק/סיום טור שמאלי}}
 
 
 
 
 
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
<!-- יש לכתוב תגיות כאן בתחתית -->
 
{{חוק/תיקון מיון}}
 
{{חוק/תיקון מיון}}
[[קטגוריה:חוקים]]
+
{{מטא
 +
|סוג ערך = חוקים
 +
|תחום תוכן = אזרחות ותושבות
 +
}}
 +
[[קטגוריה:זכויות עובדים זרים]]
 +
[[קטגוריה:עובדים זרים]]
 +
[[קטגוריה:העסקת עובדים זרים]]
 +
[[AR:تعديل رقم 21 لقانون الدخول لاسرائيل]]

גרסה אחרונה מ־10:35, 13 ביולי 2022

הקדמה:

ב-16.05.2011 התקבל בכנסת בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק הכניסה לישראל, שעל פיו שר הפנים רשאי לקבוע את מספר המעסיקים שעובדים זרים בתחום הסיעוד יהיו רשאים לעבור ביניהם וכן את האזור הגיאוגרפי שבו יורשו עובדים אלה לעבוד. עוד קובע החוק שבאשרה וברישיון הישיבה של העובד הזר יצוין תחום העיסוק של מקבל הרישיון. בהתאם לחוק החדש, משרד הפנים רשאי לבטל את אשרת השהיה של עובד שלא יועסק מעל 90 יום בתחום העיסוק, אחרי שניתנה לעובד הזדמנות להשמיע את טענותיו.

פרטי החוק

שם החוק:
חוק הכניסה לישראל (תיקון מס' 21), התשע"א–2011
נוסח החוק:

הממשלה הסבירה שהיא יזמה את הצעת החוק כדי להתמודד עם תופעה של נטישת מטופלים סיעודיים בפריפריה על ידי מטפליהם לטובת הזדמנויות העסקה במרכז המדינה. תיקון החוק זכה לכינוי "חוק הכבילה" ע"י ארגוני זכויות אדם בשל חשש שהחלתו יכולה "לכבול" את העובד הזר בתחום הסיעוד למעסיקו, גם אם העובד הזר מבקש לעבור למעסיק אחר מכל סיבה שהיא, וכך הוא עלול ליפול קרבן לניצול ולהתעללות.

בשנת 2006, פסל בג”צ (בג"צ 4542/02 קו לעובד ואח' נ' ממשלת ישראל ואח') הסדר כבילה קודם (החלטות ממשלה אשר קבעו כי עובד המגיע לישראל יועסק בידי המעסיק המסוים שהזמינו), וקבע כי 'הסדר הכבילה' הכובל את העובד הזר למעסיק מסוים הוא בלתי חוקתי ופוגע פגיעה חמורה בזכויות האדם של העובדים הזרים בישראל. החוק החדש שונה מההסדר הקודם.

בהתאם לתיקון, ההסדר לגבי הגבלת מספר המעסיקים שהעובד יכול לעבור ביניהם ולגבי ההגבלה הגיאגרפית יופעל אחרי התקנת תקנות בנושא, שיותקנו על ידי שר הפנים, בהתייעצות עם שר הרווחה ובאישור ועדת הפנים של הכנסת. התקנות יביאו בחשבון את הנסיבות שבהן סיים העובד הזר את העסקתו אצל כל אחד ממעסיקיו וכן את חירותו של העובד, כך שלא ייכפה עליו לעבוד אצל מעסיק מסוים.

נושאים וזכויות

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים