זכותון נסיעה במונית מיוחדת (ספיישל) (זכות)

מתוך כל-זכות (www.kolzchut.org.il), אנציקלופדיית הזכויות של ישראל

הקדמה:

ערך זה מרכז את זכויותיהם של הנוסעים בנסיעה במונית "בשירות מיוחד" (ספיישל)
למידע על זכויות הנוסעים במוניות שירות ראו פורטל תחבורה ציבורית
למידע נוסף ראו באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

חובות הנהג כלפי הנוסע

  • החוק מגדיר את חובותיו של הנהג כלפי הנוסע, שנובעות מהרישיון שקיבל הנהג, ובכלל זה:
    • נהג מונית חייב להפעיל מונה בכל נסיעה. בשעות הלילה ובסופי שבוע וחגים נהוג תעריף מיוחד.
    • בנסיעה בינעירונית יכול הנוסע לבחור בתחילת הנסיעה בין תשלום לפי מונה או לפי תעריף מחירון ידוע מראש שנקבע בחוק.
    • נהג מונית לא יכול לסרב להסיע נוסע או את מטענו.
    • נהג מונית חייב להסיע את הנוסע ואת מטענו לכל יעד שיבקש.
    • נהג מונית אינו יכול להתנות העלאת נוסע למונית בנסיעה ארוכה או במחיר גבוה.
    • נהג מונית אינו רשאי לעשן כאשר יש במונית נוסעים.
    • נהג מונית אינו יכול לאסוף נוסעים נוספים במהלך הנסיעה אלא לפי בקשה של מזמין הנסיעה.

חגירת חגורות בטיחות במונית

  • הנוסעים מאחור במונית בדרך עירונית פטורים מחגירת חגורה, אך הנוסע מקדימה חייב בחגורה.
  • כל הנוסעים בדרך בין-עירונית חייבים בחגירת חגורה.
  • נהג מונית פטור מחגירת חגורה בדרך עירונית - אם יש עמו נוסעים.
  • אם אין עמו נוסעים בדרך עירונית, או אם הוא נוסע בדרך בין-עירונית - הנהג חייב בחגירת חגורת בטיחות.

נסיעת ילדים במונית

  • ילדים שנוסעים במונית אינם צריכים לנסוע במושבי בטיחות מיוחדים.

נוסעים שהם אנשים עם מוגבלויות

דוגמה:
נהג מונית אינו יכול להעדיף נוסע שאינו בעל מוגבלויות על פני נוסע עם מוגבלויות

סירוב להעלות אדם עם מוגבלות למונית

  • נהגי מוניות חייבים לאפשר לאדם עם מוגבלות לעלות למונית.
דוגמה:
  • לנהג מונית אסור לסרב להעלות נוסע עיוור ואת כלב הנחייה שלו.
  • לנהג מונית אסור לסרב להעלות נוסע בכיסא גלגלים. על פי הנחיות משרד התחבורה הוא אף חייב לסייע לנוסע בכניסה למונית וביציאה ממנה, וכן בהטענת מטענו של הנוסע ופריקתו.
  • נהג המסרב להעלות למונית נוסע עם מוגבלות, כולל סירוב להעלות אביזרי עזר או כלבי נחייה, עשוי להיות מחויב בפיצויים (לקריאת פסק דין לדוגמה בנושא זה).
  • עם זאת, נהג מונית אינו חייב להתאים את המונית להסעת אדם כשהוא יושב בכיסא גלגלים.
  • גביית תשלום מיוחד

    מונית נגישה

    • חברת מוניות שמפעילה מוניות נגישות לנכים חייבת לשלוח מונית למזמין בתוך חצי שעה.

    הגשת תלונה נגד נהג מונית

    הגשת תלונה לחברת המוניות

    • נוסע שקיבל שירות לקוי או פוגעני, רשאי להתלונן בפני חברת המוניות, אם יש כזאת.
    • החברה מחויבת לאשר את קבלת התלונה בתוך 7 ימים, ולהודיע בתוך 14 ימים על תוצאות הבדיקה ועל התגובה לתלונה.
    • הנוסע רשאי לעקוב אחר הטיפול בפנייה ולדרוש שהיא תטופל עד לפתרונה.

    תלונות למשרד התחבורה

    • אם לא ניתן מענה מספק, ניתן להגיש תלונה לאגף תחבורה ציבורית במשרד התחבורה בנושאים כגון:
      • סירוב להסיע נוסע
      • אי הסעה בדרך הקצרה
      • הפקעת מחיר
      • אי הפעלת מונה
      • התנהגות הנהג
      • שימוש של נהג בשפה לא נאותה
      • אי-הזדהות של הנהג על פי דרישת הנוסע
      • תנאי נסיעה
      • אירועים חריגים, כולל מקרי אלימות פיזית או מילולית או הטרדה אחרת כלפי הנוסעים והרקע להם.
    • למידע מפורט על דרך הגשת התלונה ראו הגשת תלונה נגד מפעילי תחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות).
    • משרד התחבורה יכול לתבוע את נהג המונית בבית משפט בשל אי-הפעלת מונה. העונש המקסימלי שהחוק קובע במקרה כזה על נהג המונית הוא 3 שנות מאסר או קנס של 226 אלף ש"ח.

    תלונות בגין אפליית נוסע עם מוגבלויות


    חקיקה ונהלים