רעש עורקי תחבורה (מושג)

מתוך כל-זכות (www.kolzchut.org.il), אנציקלופדיית הזכויות של ישראל

הקדמה:

עוצמת הרעש באזורים הסמוכים לעורקי תחבורה ומסילות רכבת מושפעת ממספר גורמים
למידע נוסף, ראו באתר המשרד להגנת הסביבה

כבישים

  • עוצמת רעש באזורי מגורים הקרובים לעורקי תחבורה תלויה בגורמים הבאים:
    • נפח התנועה.
    • הרכב התנועה - אוטובוסים, משאיות ואופנועים גורמים רעש בעצמה גבוהה יותר מאשר כלי רכב פרטיים.
    • מהירות התנועה, אופי הזרימה, פרופיל הדרך - רכב הנע במהירות גבוהה יוצר מפלסי רעש גבוהים יותר מרכב הנע במהירות איטית באותו מסלול נסיעה. בצומת מפלס רעש גבוה, וכן בכביש בעל שיפוע עולה.
    • גיל רכב ותחזוקתו - רכב ישן או בעל תחזוקה לקויה גורם רעש רב.
    • רעש צופרי רכבי חירום מפריע בעיקר לגרים ליד תחנת משטרה, תחנת כיבוי אש, תחנת מגן דוד אדום, בית חולים או בתוואי הנסיעה של רכבי החירום.

מסילות רכבת

  • עוצמת רעש באזורי מגורים הקרובים למסילת רכבת תלויה בגורמים הבאים:
    • נפח תנועת הרכבות.
    • סוג הרכבות- רכבות משא, קטרים וקרונות ישנים או שמצב התחזוקה שלהם ירוד, גורמים רעש רב יותר.
    • מהירות תנועת הרכבת, פרופיל המסילה - עצמת הרעש עולה ככל שהרכבת נעה במהירות גבוהה יותר.