תלמידים במוסדות חינוך זכאים להגנה מפני אלימות המופעלת כלפיהם בשל מינם, מיניותם ונטייתם המינית הן מצד תלמידים אחרים והן מצד אנשי הצוות החינוכי
הצוות החינוכי יכול להשעות תלמיד פוגע באופן זמני או לצמיתות, ובמקרים חמורים חלה חובה לדווח למשטרה או לרשויות הרווחה
עבירות מין מצד עובדי הוראה מחייבות דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה

בקצרה

הטיפול של בית הספר באירועי אלימות צריך להיעשות תוך הקפדה על יחס עקבי והוגן ועל תקשורת ישירה עם התלמיד והוריו. לצורך בחירת דרכי ההתערבות והטיפול חשוב להבין את הרקע ואת המקורות להתנהגות החריגה או האלימה מצד התלמיד.

  • חוזר מנכ"ל משרד החינוך קובע טווח של תגובות לאירועי אלימות. על צוותי החינוך לכלול בטווח התגובות שהם נוקטים בהם, היבטים נוספים מלבד ענישה, כגון פעילויות חינוכיות שמספקות תמיכה וליווי לתלמידים המעורבים, יידוע, פרסום תוך הקפדה על שקיפות, בניית תוכניות התערבות, ועוד.

מי זכאי?

  • תלמידים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד החינוך העל-יסודי

אלימות של תלמידים נגד תלמידים

אלימות מינית המחייבת טיפול בתוך המסגרת החינוכית בלבד

  • אלימות מילולית בעלת גוון מיני, לרבות התייחסות מבזה או משפילה המופנית לתלמיד בנוגע למינו, מיניותו ונטייתו המינית, מטופלת בתוך המוסד החינוכי.
  • במקרים אלו בית הספר חייב לנקוט באמצעים הבאים:
    • עצירת האירוע
    • קיום שיחות בירור עם התלמידים המעורבים בנפרד ותוך שמירה על פרטיות
    • יידוע מחנך הכיתה והמנהל
    • יידוע ההורים של הפוגע והנפגע
    • שיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט
    • ליווי התלמידים המעורבים ותמיכה בהם על-ידי הצוות החינוכי
  • פעולות לשיקול דעת הצוות החינוכי (שהוא אינו חייב לנקוט בהן):
    • ביטוי בתעודה בסעיף ההתנהגות
    • בניית תוכנית אישית שכוללת עשייה חברתית (פעילות של תרומה לקהילה, כתיבת עבודה, וכד')
    • השארת התלמיד הפוגע בכיתה בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר (בבית ספר יסודי)
    • העברה לכיתה מקבילה באופן קבוע
    • השעיית התלמיד הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי)
    • דיווח למפקח

אלימות מינית המחייבת טיפול במסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח

  • קיימים אירועי אלימות מינית בבית הספר שהטיפול בהם מחייב טיפול בתוך המסגרת החינוכית, ובנוסף דיווח לפיקוח על בית הספר, כגון: הצקות ומעשי בריונות, חרם, הפצת שמועות בנוגע למינו, מיניותו או נטייתו המינית של התלמיד, הצעות חוזרות בעלות אופי מיני.
  • במקרים אלו בית הספר חייב לנקוט באמצעים הבאים:
    • הפסקת הפגיעה
    • שיחות עם התלמידים המעורבים (בנפרד)
    • יידוע הורי התלמידים המעורבים
    • בניית תוכנית אישית לתלמיד הפוגע (הכוללת השגחה, טיפול ועשייה חינוכית מתקנת)
    • דיווח למפקח על בית הספר והמפקח על הייעוץ.
    • ליווי התלמידים המעורבים ותמיכה בהם, בעזרת אנשי המקצוע בבית הספר
  • פעולות לשיקול דעתו של הצוות (שאינו חייב לנקוט בהן):
    • דיווח לעובד סוציאלי
    • הגשת תלונה למשטרה
    • הפניה למענה טיפולי בקהילה
    • השעיית התלמיד הפוגע עד 5 ימים בבית הספר היסודי או עד 10 ימים בחינוך העל-יסודי
    • ביטוי לאירוע בתעודה בסעיף "התנהגות"
    • הפרדה בין התלמיד הפוגע לתלמיד הנפגע (הפרדה ביניהם בהפסקות, העברה לכיתה מקבילה, וכד')
    • התניית השתתפות בפעילות עתידית (טיול, סיור) בליווי מבוגר
    • הרחקת התלמיד הפוגע לצמיתות.

אירועי אלימות המחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה

  • ישנם אירועים אלימים בבית הספר שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, כגון סחיטה על רקע מיני ופרסום תצלום, סרט או הקלטה של תלמיד, שיש בהם עירום ו/או יחסי מין (שנעשו בהסכמה או שלא בהסכמה).
  • במקרים אלו בית הספר מחוייב לנקוט בפעולות הבאות:
    • דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי לחוק הנוער
    • דיווח לפיקוח ולרשות המקומית
    • יידוע ההורים בכתב
    • ליווי התלמיד הנפגע ותמיכה בו באמצעות אנשי המקצוע בבית הספר
    • השעיית התלמיד הפוגע באופן זמני או קבוע
    • תקשורת עם כל התלמידים המעורבים והוריהם לצורך ליווי ותמיכה
    • בניית תוכנית בית ספרית, הכוללת השגחה וטיפול.
  • פעולות לשיקול דעתו של צוות בית הספר (הוא אינו חייב לנקוט בהן):
    • יידוע הורי בית הספר על האירוע, תוך הקפדה על שמירה על צנעת הפרט
    • ביטוי לאירוע בתעודה בסעיף "התנהגות"
    • התניית השתתפות בפעילות עתידית (סיור, טיול) בליווי מבוגר או מניעת השתתפות בפעילות עתידית

אלימות עובדי הוראה כלפי תלמידים

  • אלימות מינית, ובכלל זה אינוס, חדירה אסורה ומעשה מגונה, מחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה.
  • מלבד הדיווח, הטיפול במצבים כאלה יכלול הפרדה בין עובד ההוראה לתלמיד (כאשר אין להעביר את התלמיד הנפגע לכיתה אחרת או למוסד חינוכי אחר כדי ליצור הפרדה), שמירה על סודיות, יידוע ההורים, יידוע של מנהל המחוז, מנהל אגף החינוך ברשות העירונית ומשרד החינוך. ליווי התלמיד הנפגע ייעשה באמצעות היועץ החינוכי, הפסיכולוג, המחנך או דמות חינוכית משמעותית אחרת עבור התלמיד הנפגע.

כדאי לדעת

  • מערכת החינוך מתייחסת בנפרד ובחומרה לאלימות מקוונת המופנית כלפי תלמידים.
ראו גם

גורמים מסייעים

מוקדים ממשלתיים

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים