ביטול עסקה ברוכלות או עסקת מכר מרחוק על ידי אזרח ותיק (מגיל 65) (זכות)

מתוך כל-זכות (www.kolzchut.org.il), אנציקלופדיית הזכויות של ישראל

הקדמה:

לקוחות של עסקה ברוכלות או של עסקת מכר מרחוק שגילם 65 ומעלה זכאים לבטל את העסקה בתוך 4 חודשים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת ההסכם (כלל הצרכנים זכאים לבטל עסקאות אלה בתוך 14 ימים)
העוסק רשאי לדרוש מהצרכן להציג לפניו תעודה המעידה על גילו
במקרה שמתקיימים התנאים לביטול העסקה והעוסק מסרב לבטלה, הצרכן המעוניין בביטול העסקה רשאי להגיש תביעה לפיצוי של עד 10,000 ש"ח בנוסף לסכום ההחזר על העסקה
כמו כן, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה

חוק הגנת הצרכן מאפשר ללקוח של עסקה ברוכלות (עסקה שנערכת מחוץ לבית העסק), או של עסקת מכר מרחוק לבטל את העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת ההסכם, לפי המאוחר מביניהם.

  • סעיף 14ג1 לחוק קובע כי צרכנים שגילם 65 ומעלה זכאים לבטל את העסקה, בהתאם לתנאים, בתוך 4 חודשים. זכאות זו תקפה לגבי עסקאות שנערכו החל מאוגוסט 2016.
  • העוסק רשאי לדרוש מהצרכן להציג לפניו תעודה המעידה על גילו (ראו פרטים בהמשך).

מי זכאי?

  • כל אדם מגיל 65 ומעלה שהוא:
    • לקוח של עסקה ברוכלות (עסקה שנערכה מחוץ לבית העסק).
    • לקוח של עסקת מכר מרחוק, בתנאי שההתקשרות בעסקה כללה שיחה בין העוסק לצרכן (כולל שיחה שנעשתה בדוא"ל).
  • חשוב לשים לב: הזכאות תקפה רק לנשים ולגברים מגיל 65 ומעלה, ולא בהכרח למי שהגיעו לגיל פרישה (כיום 67 לגברים ו-62 לנשים) וקיבלו תעודת אזרח ותיק.

ביטול עסקה ברוכלות

  • יש להודיע לבית העסק על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
  • במקרה של שירות מתמשך, כדוגמת שירותי תקשורת (טלפוניה, טלוויזיה רב-ערוצית, אינטרנט):
    • ניתן לבטל עסקה ברוכלות גם לאחר תחילת מתן השירות כל עוד הביטול נעשה בתוך התקופה שנקבעה (14 ימים, או 4 חודשים בהתאם לאוכלוסיות הזכאיות) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת החוזה, לפי המאוחר מביניהם.
    • בית העסק אינו רשאי לדרוש דמי ביטול, אך יכול לדרוש תשלום עבור השירות שסופק עד למועד שבו נמסרה הבקשה לביטול העסקה.
    • במקרה שהותקן ציוד בבית הלקוח, בית העסק יכול לדרוש תשלום עבור ההתקנה עד לסך של 100 ש"ח.
  • הודעת הביטול אינה חייבת להיות בכתב, וניתן למסור הודעת ביטול באמצעות הטלפון. ואולם, במקרה בו העסק מסרב לבטל את העסקה ומתכחש לקבלת הודעת הביטול בטלפון, יהיה על הצרכן להוכיח כי שוחח בטלפון עם העסק ואת תוכן השיחה.
  • במקרה של מסירת הודעת ביטול בטלפון, מומלץ להקליט את השיחה עם נציג בית העסק.
  • רצוי לשלוח את הודעת הביטול בכתב באמצעות דואר רשום, ולשמור עותק של המכתב ואת אישור המשלוח בדואר.
  • רצוי לתאר במכתב את כל תהליך השיווק וביצוע העסקה. נסיבות המכירה עשויות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות. כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.
  • ניתן לבקש את ביטול העסקה גם במצב בו נעשה שימוש במוצר או שאריזתו נפתחה ועדיין לא השתמשו בו. ואולם במצב בו השימוש גרם להרעה משמעותית במצבו של המוצר (ערכו של המוצר ירד), יכול בית העסק לדרוש מהצרכן פיצוי עבור הפחת שנגרם מהשימוש במוצר. בנוסף יכול בית העסק לקזז את הפחת במוצר מההחזר המגיע ללקוח, ולהחזיר לצרכן רק את ההפרש.

ביטול עסקת מכר מרחוק

  • בעסקת מכר מרחוק לרכישת מוצר יש להודיע לבית העסק בכתב על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מיום קבלת המוצר או ממועד קבלת פרטי העסקה לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש).
  • בעסקת מכר מרחוק למתן שירותים יש להודיע לבית העסק בכתב על ביטול העסקה בתוך 14 ימים מביצוע העסקה או ממועד קבלת פרטי העסקה לפי המאוחר מביניהם (או בתוך 4 חודשים, אם הצרכן הוא אדם עם מוגבלות, אזרח ותיק או עולה חדש). אם מדובר בעסקת מכר מרחוק למתן שירותים שאינם מתמשכים יש למסור את הודעת הביטול עד שני ימי עבודה לפני תחילת קבלת השירות.
  • ניתן לשלוח את הודעת הביטול בדואר רשום, בפקס או במייל, ומומלץ מאוד לשמור עותק של מכתב הביטול ואישור על הגעתו.
  • רצוי לתאר במכתב את כל תהליך השיווק וביצוע העסקה. נסיבות המכירה עשויות לבסס עילות נוספות לביטול העסקה, המקנות לצרכן זכויות נוספות. כמו במקרה של הטעיה על תכונות המוצר, ניצול מצוקה, אי מתן הזדמנות סבירה לעין בחוזה לפני החתימה.
  • במקרה של ביטול עקב פגם או אי התאמה בין המוצר או השירות לפרטים שנמסרו לצרכן, יחזיר העוסק לצרכן את כספו בתוך 14 ימים מיום קבלת הודעת הביטול, והצרכן יחזיר את המוצר לרשות העוסק במקום שבו קיבל אותו.
  • במקרה שהביטול נעשה מפני שהצרכן התחרט והחליט כי ברצונו לבטל את העסקה, רשאי העוסק לקבל דמי ביטול ועל הצרכן להחזיר את המוצר למקום עסקו של העוסק.

הצגת תעודה

  • העוסק רשאי לדרוש מהצרכן להציג לפניו תעודה שניתנה לו מהמדינה, ומעידה על כך שגילו 65 ומעלה (כגון: תעודת זהות, דרכון, או תעודת אזרח ותיק- אם לא מדובר באישה שגילה פחות מ-65).
  • צרכן שהתבקש להראות תעודה, יציג אותה לעוסק, או ישלח לו צילום של התעודה בדואר, בדוא"ל או בפקס.
  • מלבד להצגת התעודה, העוסק אינו רשאי לדרוש מהצרכן הוכחה נוספת לצורך מימוש זכאותו לביטול העסקה.

חשוב לדעת

  • לא ניתן לבטל עסקה לרכישת טובין פסידים (מוצר המאבד את ערכו במהירות, עוד בטרם החזרתו לעסק), כגון מוצרי חלב, עיתון וכד'.
  • במקרה שבו הצרכן עמד בתנאי הזמן לבקשת הביטול ושלח הודעה בדואר רשום (הוכחה לבקשת ביטולה ועדכון בית העסק בנושא) והעסק מסרב לבטל את העסקה, ניתן להגיש תביעה גם על ההחזר וגם פיצוי עונשי של עד 10,000 ש"ח כפי שבית המשפט יקבע. כמו כן, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן במשרד הכלכלה.
  • בנסיבות ובמקרים מסויימים, ייתכן שניתן יהיה לבטל עסקה גם מעבר לפרק הזמן שנקבע לכך (לדוגמה: במקרה של הפרת חוזה, אי אספקת סחורה, או הטעייה של הלקוח). במקרים אלה מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הביטול. למידע על גופים שניתן לפנות אליהם לסיוע, ראו "סיוע לצרכנים" בפורטל צרכנות.


ארגוני סיוע

גורמי ממשל


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים