בקצרה
גובה הפיצוי
- גובה הפיצוי יהיה בגובה הנזק שנגרם לדבר הדואר, ובמקרה שהדואר נגנב או אבד - בגובה הערך של דבר הדואר.
- נכון ל-01.01.2021 גובה הפיצוי יהיה לכל היותר 895 ₪ עבור דברי הדואר האלה:
- דואר רשום
- דואר בשירות מהיר למנוי
- חבילה שמשקלה עד 20 ק"ג
- במקרה שהדואר נשלח במשלוח מבוטח או בשירות שיש בו הסדר לפיצוי מוגדל, סכום הפיצוי עשוי להיות גבוה יותר.
מי זכאי?
- אדם ששלח דבר דואר (מכתב, גלויה, חבילה, וכד'), והתקיימו התנאים הבאים:
- דבר הדואר נשלח בתוך מדינת ישראל (דואר פנים).
- דבר הדואר התקבל למשלוח בתמורה לאישור קבלה.
- מסירת דבר הדואר טעונה אישור (למשל, דואר רשום, חבילות, דואר אקספרס, וכד').
- במקרה שנגרם נזק לדבר הדואר, חלק ממנו אבד או נגנב - הדבר הובא לידיעת עובד הדואר בעת מסירת דבר הדואר או בהזדמנות הסבירה הראשונה לאחר מכן.
- במקרה שדבר הדואר אבד או נגנב כולו - השולח או הנמען דיווח על כך מיד לאחר שנודע לו.
- השולח הוכיח שכאשר התקבל דבר הדואר למשלוח, פקיד הדואר טיפל בו בצורה רשלנית.
מתי לא יינתן פיצוי
- הנזק או האובדן נגרמו בשל אריזה לא מספקת או בלתי מתאימה.
- הנזק או האובדן נגרמו בשל טיבו של דבר הדואר (למשל, משלוח של דבר דואר שביר).
- הנזק או האובדן נגרמו באשמתו של השולח או גורמים שהם בגדר "כוח עליון".
- דבר הדואר נמסר באיחור.
- נעשתה מסירה מוטעית של דבר הדואר.
תהליך מימוש הזכות
- מי שתובע את הפיצוי הוא זה שצריך להוכיח שדבר הדואר ניזוק או אבד בעקבות שירותי הדואר.
- בשני המקרים הבאים, ניתן יהיה לקבוע שחברת הדואר אחראית לנזק, מבלי שצריך יהיה להוכיח זאת:
- אם בעת מסירת הדואר ניתן לראות, מבלי לפתוח אותו, שהוא ניזוק או שסביר להניח שהוא ניזוק (למשל, מעטפה שנמסרה קרועה).
- אם חברת הדואר קיבלה את הדואר למשלוח בתמורה לקבלה, והדואר לא נמסר.
- על חברת הדואר לשלם את הפיצוי בתוך 30 ימים מהיום שהיו בידי החברה את כל המסמכים והמידע הנדרשים לבירור תביעת הפיצוי.
כדאי לדעת
- מקרים שבהם לא יימסרו דברי דואר : [1]
ראו גם
- צרכנות
- ערכים רלבנטיים נוספים
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
פסקי דין
חקיקה ונהלים
- [https://www.nevo.co.il/law_html/law01/002_050.htm#Seif33 חוק הדואר, תשע