ברכות מפי פרופ' מור יוסף בטקס 4 שנים לכל זכות

ברכתו של פרופ' מור יוסף, יו"ר המועצה הציבורית של כל-זכות

ערב טוב, עשיתי מאמץ גדול לבוא הנה היום, כי זה מאד מאד קרוב ללבי מה ש-"כל זכות" עושה. הרומן שלי איתה התחיל עוד כשהייתי מנכ"ל הדסה, כשבאו החבר'ה המיוחדים האלה עם הרעיון, וזה עוד כשהם חשבו יחסית בקטן. כשהגעתי לביטוח הלאומי הם ביקשו לפגוש אותי וכמובן שפגשתי אותם בשמחה רבה, ומאז אנחנו ביחד...

אנחנו ביחד כגוף שהוא קודם כל נותן השירותים הגדול ביותר במדינת ישראל, הגוף שהזכויות שלו [שהוא נותן] הן הרחבות והמסובכות ביותר להבנה בעולם הישראלי.

"כל זכות" זה משהו שאתה כמנכ"ל חולם עליו.. מישהו שיקח את הזכויות וינגיש אותן לציבור, בשפה של הציבור. יש לנו אתר של המוסד לביטוח לאומי, אתר מאד רחב ויש בו את כל הזכויות, ואת כל הזכויות באתר שלנו כתבו עורכי דין... וזה אתגר מורכב...

אני חושב שבהתחלת הדרך אחד החלומות של "כל זכות" היה להפוך למשהו מרכזי ממסדי ואני שמח לשמוע שעכשיו הם רואים בעצמם גוף שהוא גוף חיצוני, כי רק גוף חיצוני למערכת הביורוקרטית שמחויבת להקפיד על כל מילה ולכתוב שמה שמחייב זה רק מה שכתוב בחוק - הוא יצליח להביא לידי ביטוי את מה שהציבור זקוק לו.

הנושא של מיצוי זכויות הוא נשמת אפו של הביטוח הלאומי. להבדיל מחברות ביטוח, שיש להן יתרון כזה או אחר אם לא ממצים את הזכויות – לנו בביטוח לאומי אין שום יתרון אם לא ממצים את הזכויות. אם לא ממצים את הזכויות יש לנו כאב לב. המטרה שלנו היא שכמה שיותר אנשים ידעו על הזכויות ויקבלו את הזכויות (אם זה בדחיפה על אחת כמה וכמה) וימצו אותן, ואנחנו עושים את זה בכל צינור אפשרי.

כל זכות הוא כלי שאנחנו משתפים איתו פעולה ביום יום, ונמצאת כאן בלהה, מנהלת סניף אשדוד, שהיא אשת הקשר ל-"כל זכות". בתרבות הישראלית הביורוקרטית, אסור לפרסם גופים בתוך מוסדות הביטוח הלאומי. את "כל זכות" אנחנו מפרסמים בתוך מוסדות הביטוח הלאומי, כי אנחנו רוצים שאנשים ידעו וישתמשו.

כמובן שהפעילות הזו נמדדת בכמות המשתתפים, והסיוע הגדול ביותר שאנחנו יכולים לתת ל-"כל זכות" זה שישתמשו בו - שאנחנו נשתמש, שהמבוטחים שבאים אלינו ישתמשו, ושאנשי המקצוע ישתמשו. ובאינטראקציה הזאת, שהיא אינטראקציה באמת על בסיס קבוע, אנחנו עוזרים להם בכתיבה של החומרים, בעדכון של החומרים.

המפתח בכל אתר כזה, הוא הנכונות [המהימנות/העדכניות] היום יומית. לשמחתנו הרבה הזכויות משתנות כל הזמן. ברוב המקרים יש יותר זכויות, ובחלק מהמקרים הזכויות מצטמצמות, והאתגר הוא לשמור את המערכת כל הזמן מעודכנת. זה אתגר ש-"כל זכות" עומד בו בצורה המרשימה ביותר. הם עוזרים לנו לתקן את המערכות שלנו. הם באים עם שאלות שהתשובה לשאלות שלהם היא תיקון כזה או אחר בנהלים שלנו, בצורת העבודה שלנו. וזה בא לא מתוך עולם של ביקורת, זה בא מתוך עולם של שיתוף פעולה.

אני מסתכל פה על האנשים ואומר לחברי מ-"כל זכות" – אתם בתוך הממסד. לא איזה גוף בשולי המגזר השלישי. אתם בתוך הממסד, והממסד גם מחבק אתכם וגם מסייע לכם וגם רואה בכם נכס מרכזי לציבוריות הישראלית. אני משתמש במלים משמעותיות כי זה לא מובן מאליו, שכמה חברה' שעשו אקזיט ואולי גם לפני אקזיט אחר, פתאום באמצע הדרך החליטו לעזור לעם ישראל, ועם סנדלים וטי-שירט עוזרים לעם ישראל, וזאת עזרה שהולכת ומתגברת כל הזמן.

ולכן, גם בשמי באופן אישי, אבל יותר כמנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, אני מברך על היוזמה, אני שמח שהיא כבר עברה את גיל ארבע, ואין שום ספק שהיא תגיע מעלה מעלה. תודה רבה לכם.