הקדמה:

דף זה מרכז מידע על עדכונים והקלות שנקבעו לתקופת משבר הקורונה, הרלוונטיים לעובדים זרים בסיעוד ולמי שיש להם רשיון להעסקת עובד זר בסיעוד
בנוסף, תוכלו למצוא כאן רשימת מוקדים ייעודיים הפועלים בתקופה זו, שניתן לפנות אליהם לקבלת סיוע
אם הגשתם בקשה לקבלת היתר העסקה או להארכת היתר מטעמים הומניטריים תוכלו לעקוב באופן מקוון אחרי הטיפול בבקשה
לשאלות ובירורים בנושא נגיף הקורונה, תוכלו לפנות באופן מקוון לרשות האוכלוסין וההגירה


בדף זה תוכלו למצוא מידע על עדכונים והקלות שנקבעו לתקופת משבר הקורונה, ורלוונטיים לעובדים זרים בסיעוד ולמעסיקיהם וכן למי שאין להם עובד קבוע, אך יש להם רישיון להעסקה והם מעוניינים להעסיק כעת עובד זמני.

שימו לב
בהתאם להודעת רשות האוכלוסין וההגירה, לעובדים זרים בסיעוד שאמורים לצאת מהארץ בתקופה שבין ה-12.03.2020 ל-31.03.2021, מועד היציאה נדחה ל-31.03.2021.

מתן חיסון לעובד זר נגד נגיף הקורונה

  • החל מה-09.02.2021, עובדי ‏סיעוד‏ זרים‏ המבוטחים ‏על ‏ידי‏ המעסיק‏ בביטוח ‏בריאות‏ יכולים‏ להתחסן‏ בקופות ‏החולים‏ יחד עם ‏מעסיקיהם‏ הסיעודיים, גם אם הם אינם שייכים לאותה קופת חולים.
  • למידע נוסף ראו חיסונים נגד נגיף הקורונה לעובדים זרים ומבקשי מקלט.

יציאת העובד למנוחה שבועית

  • הנחיות משרד הבריאות העדכניות מאפשרות לצאת מהבית לכל מקום, תוך שמירה על הכללים.
  • בהתאם לכך, העובד הזר רשאי כעת לצאת מבית המטופל בימי המנוחה השבועית שלו.
  • העובד רשאי ללון ביום המנוחה השבועית רק במקומות הלינה הבאים:
    • ללון בבית המטופל.
    • ללון לבדו במקום אחר בהתאם להנחיות (כגון צימר).
    • ללון תחת קורת גג אחת עם אדם או עם קבוצת אנשים הגרים יחד באופן קבוע (כגון אצל משפחה אחרת או אצל חבר אחר שגר לבד באופן קבוע).
  • יודגש כי לא ניתן ללון בדירות הקהילתיות כפי שנוהגים העובדים לעשות בסופי השבוע. לינה משותפת מסוג זה מפרה את הנחיות משרד הבריאות. למידע נוסף ראו הבהרה הנוגעת ללינת עובדים זרים סיעודיים מחוץ לבית המטופל ביום המנוחה מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
  • בעת חזרתו, העובד מחויב להקפיד, בין היתר, על מקלחת וכיבוס הבגדים שלבש מחוץ לבית המטופל.
  • למידע נוסף ראו איגרת לעובדים זרים בסיעוד ביתי ולמעסיקיהם (בשפות אנגלית ועברית) מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
שימו לב
בתקופת סגר על העובד הזר להישאר בבית המטופל גם ביום המנוחה שלו, וביום זה הוא פטור מעבודה.

עובדים או מטופלים סיעודיים שנדרשים להיות בבידוד

  • אם העובד נחשף לחולה מאומת או אובחן כחולה מאומת, ונדרש להיות בבידוד, יש לפנות לקופת החולים של המעסיק ולקבל הנחיות.
  • לגבי עובדים מחליפים, יש לפנות ללשכה הפרטית שתפקידה לסייע למטופל במציאת עובד זר חלופי.
  • החל מה-29.10.2020 עובד שנמצא בבידוד בשל חשש להידבקות בנגיף או עקב חובת בידוד של ילדו, זכאי לתשלום דמי בידוד ממעסיקו עבור ימי ההיעדרות מעבודתו בשל הבידוד. אם הבידוד היה לפני כן, העובד היה זכאי לדמי מחלה בהתאם למכסת ימי המחלה העומדים לרשותו.
  • מעסיק ששילם לעובד דמי מחלה או דמי בידוד בגין שהותו של העובד בבידוד במהלך התקופה שבין 01.10.2020 -31.03.2021, זכאי להחזר חלקי מהמוסד לביטוח לאומי.
  • לשם כך, על המעסיק לוודא כי:
    1. העובד דיווח על תקופת הבידוד למשרד הבריאות בזמן אמת. ההזדהות במשרד הבריאות לעובד זר היא באמצעות מספר הדרכון ושם המדינה.
    2. העובד פנה למוסד לביטוח לאומי כדי לקבל מספר מזהה. לצורך קבלת מספר מזהה על העובד למלא טופס רישום נפש ולהעבירו לאחד מסניפי הביטוח הלאומי או להעביר את הטופס באמצעות אתר המוסד לביטוח לאומי.
  • למידע נוסף ראו:
  • למען הסר ספק, עובד הנמצא בבידוד כי הוא חולה מאומת בקורונה (להבדיל מעובד הנמצא בבידוד עקב חשש להידבקות בקורונה) זכאי לתשלום דמי מחלה כדין עבור ימי היעדרותו עקב המחלה.
  • אם גם העובד וגם המטופל הסיעודי נדרשים להיות בבידוד, הם יוכלו להיות בבידוד יחד והעובד יוכל להמשיך לטפל בו.
  • אם רק המטופל הסיעודי נדרש להיות בבידוד, העובד יוכל להמשיך לטפל בו, תוך שמירה על הכללים הבאים:
    1. המטפל יעטה מסכה כירורגית המכסה את הפה והאף בכניסה לחדרו של המטופל שנמצא בבידוד.
      • אין לגעת במסכה בזמן השימוש.
      • אם המסכה מתלכלכת או נרטבת, יש להחליפה מייד.
    2. בעת היציאה מהחדר על המטפל להסיר את המסכה, להשליכה לשקית סגורה ולשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
    3. המטפל ישתמש בכפפות וחלוק חד-פעמיים בעת כל מגע עם המטופל וסביבתו, כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
    4. המטפל יימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף של המטופל, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה, שתן וצואה.
    5. המטפל ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול אחרי כל מגע עם המטופל או עם סביבתו הקרובה, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים.
      • אם יש על הידיים לכלוך הנראה לעין, עדיף לשטוף אותן במים וסבון מאשר להשתמש רק בחומר חיטוי.
    6. למטפל אסור לעבוד במקביל אצל מטופלים סיעודיים אחרים.
  • למידע נוסף ראו הנחיות משרד הבריאות לבידוד בית.
  • רצוי לעקוב אחרי העדכונים באתר משרד הבריאות.

מקבלי גמלת סיעוד

  • החל מה-01.06.2020 המוסד לביטוח לאומי החזיר אוטומטית את שירותי הטיפול האישי לזכאי גמלת סיעוד שהמטפל הפסיק להגיע לביתם בעקבות הקורונה, והופסק להם תשלום הגמלה בכסף.
  • מי שחוששים להכניס את המטפל לביתם, יכולים לבקש לקבל את הגמלה בכסף עד ל-31.03.2021.
    • לשם כך יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי באחת מהדרכים הבאות:
      • התקשרות למוקד *2637
      • פנייה מקוונת (ניתן לבחור "אחר" ב"מהות הפנייה" ולפרט את הבקשה ב"תוכן הפנייה").
    • למי שכבר מקבלים את הגמלה בכסף, קבלת התשלומים תוארך באופן אוטומטי עד ל-31.03.2021.
    • החל מה-01.04.2021 תוחזר באופן אוטומטי תכנית הטיפול שהייתה למקבלי הגמלה לפני שהגישו בקשה לקצבה בכסף בגלל החשש מקורונה.
    • למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי (תחת הנושא "סיעוד").
  • בעקבות הודעת רשות האוכלוסין וההגירה לגבי דחיית פעולות האכיפה על יציאתם של עובדים זרים בסיעוד מישראל, מי שרישיון ההעסקה של העובד הזר שלהם הסתיים ימשיכו לקבל אוטומטית עד ל-31.03.2021 קצבה בכסף או שירותי סיעוד כפי שקיבלו לפני כן. למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.

מעקב אחרי בקשה לקבלת היתר/המשך העסקה מטעמים הומניטריים וקבלת היתר באופן מקוון

הקלות בקליטה או הארכת רישיון של עובד זר

  • בתקופת משבר הקורונה יש הגבלות על כניסתם של זרים לישראל מכל היעדים בעולם, לכן נקבעו הקלות למטופלים סיעודיים המעוניינים להעסיק עובד זר.
  • בהתאם להודעת רשות האוכלוסין וההגירה מיום 14.01.2021, רישיונות העבודה של עובדי סיעוד זרים והיתרי ההעסקה של מעסיקיהם שתוקפם המקורי ‏פג בין ה-01.09.2020 ל-30.09.2021 והם טרם הוארכו, יוארכו אוטומטית ללא ‏צורך ‏בפנייה ‏או בתשלום‏ אגרה (כל‏ עוד‏ הרשות ‏לא‏ הודיעה‏ להם אחרת), וזאת באופן הבא:
    • היתרים ורישיונות שניתנו לתקופה של עד שנה יוארכו ב-3 חודשים.
    • היתרים ורישיונות שניתנו לתקופה שבין שנה ל-3 שנים יוארכו ב-6 חודשים.
    • היתרים ורישיונות שניתנו לתקופה של מעל ל-3 שנים יוארכו בשנה.
  • בהתאם להודעת רשות האוכלוסין וההגירה שעודכנה ביום 03.03.2021, לעובדים זרים בסיעוד שאמורים לצאת מהארץ בתקופה שבין ה-12.03.2020 ל-30.06.2021, מועד היציאה נדחה ל-30.06.2021.
  • מומלץ להתעדכן בסטטוס הרלוונטי טרם הגשת בקשות להארכה נוספת:

הזמנה של עובד חדש לארץ על-ידי מטופל

קליטה/הארכת רישיון לעובד שלא היה רשום אצל מעסיק למעלה מ-90 יום

  • ככלל, אין לאפשר לעובד זר להירשם לעבודה אצל מטופל סיעודי, אם העובד שהה במשך 90 ימים בישראל ללא העסקה כדין וללא סיבה מוצדקת לאי ההעסקה.
  • ההקלות קובעות כי למשך תקופת משבר הקורונה ניתן לאפשר, בנסיבות העניין, את קליטתם/הארכת רישיונם של עובדי סיעוד זרים השוהים בישראל פחות מ-51 חודשים, גם אם לא היו רשומים אצל מעסיק למעלה מ-90 יום.
  • בקשות לקבלת היתר או להארכת היתר שיוגשו באמצעות לשכה מורשית יאושרו בהליך מהיר, גם אם העובד המבוקש שהה בישראל מעל 90 יום ללא מעסיק כדין, וזאת בכפוף לעמידת הבקשה בשאר הכללים הרגילים, ובתנאי שלא נמצאו נסיבות מיוחדות המצדיקות סירוב לבקשה.

קליטה/הארכת רישיון לעובד זמני ולעובד המחליף עובד קבוע

  • עובדים זרים שסיימו לפחות 51 חודשים בישראל אינם רשאים בד"כ להתחיל עבודה אצל מעסיק חדש, אלא כמחליפים זמניים של עובד זר קבוע שיצא לחופשה בחו"ל, ורק עד לתום תקופת החופשה שנקבעה לו.
  • היות שעובדים זרים רבים אינם יוצאים כעת לחו"ל ואלו השוהים בחו"ל אינם יכולים להיכנס לארץ, יתאפשרו בתקופת הקורונה:
    1. העסקת עובד זר ע"י מעסיק שאין לו מטפל קבוע
      • גם מטופלים סיעודיים בעלי היתרים פנויים שאין להם עובד זר קבוע השוהה בחו"ל והם זקוקים לעובד זר מסיבה אחרת יהיו רשאים להעסיק באופן זמני עובד זר, כולל עובד השוהה בישראל בין 63-52 חודשים (כל עוד אין סיבה אחרת למנוע את מתן האישור).
      • לשם כך עליהם להגיש בקשה באמצעות לשכה מורשית.
      • רישיון העובד הזר יוארך עד תום 63 חודשי שהותו בישראל.
      • מטופל שהתחיל להעסיק עובד באופן זה ומעוניין להמשיך להעסיקו גם לאחר שסיים 63 חודשים בישראל, צריך להגיש בקשה להמשך העסקה של עובד זר בסיעוד מטעמים הומניטריים.
    2. הארכת ההעסקה של עובד מחליף
      • אם מטופל קלט עובד השוהה בישראל בין 63-52 חודשים כמחליף לעובד קבוע שיצא לחופשה בחו"ל, והעובד הקבוע לא חזר לישראל במועד שנקבע לו בשל מגבלות הקורונה, המטופל יהיה רשאי להמשיך להעסיק את העובד המחליף גם מעבר לתקופת החופשה שנקבעה לעובד הקבוע (וגם אם העובד המחליף לא היה רשום אצל מעסיק למעלה מ-90 יום), עד שתותר החזרת העובד הקבוע מחו"ל.
      • הארכת ההעסקה של העובד המחליף מותנית במתן הודעה לרשות האוכלוסין על הארכת ההעסקה, שתימסר באמצעות הלשכה הפרטית.
      • רישיון העובד הזר יוארך עד תום 63 חודשים בישראל בלבד.

ביקורי בית של נציג הלשכה הפרטית

  • עד להודעה חדשה, אם נציג הלשכה ביקר אצל מטופל סיעודי במהלך 6 החודשים שקדמו למועד הביקור הנדרש בתקופת מגבלות הקורונה, הלשכה תוכל לקיים את חובת הביקור הבא אצל המטופל באמצעות שיחת טלפון עם המטופל/בן המשפחה והעובד הזר.
  • השיחה תתועד בדוח ביקור בית בהתאם לכללי רשות האוכלוסין וההגירה.

חשוב לדעת

  • העדכונים וההקלות הם זמניים לתקופת משבר הקורונה בלבד ויחולו עד להודעה מעודכנת אחרת. יש לעקוב אחר הפרסומים השוטפים מטעם הרשויות.


מוקדי סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי מוקד טלפוני פנייה מקוונת
המוסד לביטוח לאומי
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוקד רווחה 118
שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) מוקד מידע (צרכנות, ביטוח לאומי ועוד) 118 פנייה מקוונת
רשות האוכלוסין וההגירה מרכז שירות ומידע ארצי *3450 פנייה של מעסיקי עובדים זרים בנושא נגיף הקורונה
משרד הבריאות
פיקוד העורף מוקד חירום לבעיות אזרחיות (לא רפואיות) 104
המשרד לשוויון חברתי מוקד לאזרחים ותיקים *8840 טופס פנייה למוקד אזרחים ותיקים
הרשות לזכויות ניצולי השואה מרכז מידע לניצולי השואה *5105 טופס פנייה בנושאים שונים

ארגונים וגופים נוספים

ארגון פרטים על המוקד וקישור למידע באתר מספר המוקד
יד שרה אספקת ציוד רפואי עד הבית 02-6444639
עמותת לב אחד סיוע בקניות, איסוף תרופות וכו' 02-6762044
דור לדור סיוע אישי לאזרחים ותיקים החוששים לצאת מהבית *3284
חברים לרפואה תרופות למרותקי בית 054-7123930
מילבת ייעוץ לגבי אביזרי עזר לתפקוד היום יומי ולשמירה על היגיינה אישית (כולל פיתוח אביזרים בהתאמה אישית)
המרכז הרפואי לאלצהיימר והמוסד לביטוח לאומי מענה ותמיכה טלפונית 24/7 לבני משפחה של חולים בדמנציה 03-5599333
עמותת עמדא קו חם לחולי אלצהיימר ובני משפחתם וקבוצות תמיכה מקוונות *8889
המועצה הישראלית לצרכנות קו חם לשירות הצרכנים 1-700-727-888
עמותת תפוח בשיתוף המשרד לשוויון חברתי וגופים נוספים סיוע למי שזקוק לתמיכה טכנולוגית (שימוש ב-ZOOM, מילוי טפסים מקוונים ועוד)
  • 055-2750238 לעברית (להתקשר או לשלוח את המילה "עזרה")
  • 055-2750239 לערבית (العربية) (להתקשר או לשלוח את המילה "مساعده")
קופות החולים מוקד מיוחד לתמיכה נפשית ב"כללית"

קו חם לתמיכה נפשית ב"מכבי"

*2700

*3555

ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה 1201 שלוחה 6
עמותת תמר, ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה- מענה בשפה הערבית 1201 שלוחה 2

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים