הקדמה:

דף זה מרכז מידע על עדכונים והקלות שנקבעו לתקופת משבר הקורונה, הרלוונטיים לעובדים זרים בסיעוד ולמי שיש להם רשיון להעסקת עובד זר בסיעוד
בנוסף, תוכלו למצוא כאן רשימת מוקדים ייעודיים הפועלים בתקופה זו, שניתן לפנות אליהם לקבלת סיוע
אם הגשתם בקשה לקבלת היתר העסקה או להארכת היתר מטעמים הומניטריים תוכלו לעקוב באופן מקוון אחרי הטיפול בבקשה
למידע נוסף ראו הקלות בעניין קליטת עובדים זרים בענף הסיעוד באתר רשות האוכלוסין וההגירה


בדף זה תוכלו למצוא מידע על עדכונים והקלות שנקבעו לתקופת משבר הקורונה, ורלוונטיים לעובדים זרים בסיעוד ולמעסיקיהם וכן למי שאין להם עובד קבוע, אך יש להם רישיון להעסקה והם מעוניינים להעסיק כעת עובד זמני.

יציאת העובד למנוחה שבועית

  • הנחיות משרד הבריאות העדכניות מאפשרות לצאת מהבית לכל מקום, תוך שמירה על הכללים.
  • בהתאם לכך, העובד הזר רשאי כעת לצאת מבית המטופל בימי המנוחה השבועית שלו.
  • העובד רשאי ללון ביום המנוחה השבועית רק במקומות הלינה הבאים:
    • ללון בבית המטופל.
    • ללון לבדו במקום אחר בהתאם להנחיות (כגון צימר).
    • ללון תחת קורת גג אחת עם אדם או עם קבוצת אנשים הגרים יחד באופן קבוע (כגון אצל משפחה אחרת או אצל חבר אחר שגר לבד באופן קבוע).
  • יודגש כי לא ניתן ללון בדירות הקהילתיות כפי שנוהגים העובדים לעשות בסופי השבוע. לינה משותפת מסוג זה מפרה את הנחיות משרד הבריאות. למידע נוסף ראו הבהרה הנוגעת ללינת עובדים זרים סיעודיים מחוץ לבית המטופל ביום המנוחה מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
  • בעת חזרתו, העובד מחויב להקפיד, בין היתר, על מקלחת וכיבוס הבגדים שלבש מחוץ לבית המטופל.
  • למידע נוסף ראו איגרת לעובדים זרים בסיעוד ביתי ולמעסיקיהם (בשפות אנגלית ועברית) מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

עובדים או מטופלים סיעודיים שנדרשים להיות בבידוד

  • אם העובד המטפל נדרש להיות בבידוד, עליו לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ואסור שישהה עם המטופל הסיעודי.
  • אם גם העובד וגם המטופל הסיעודי נדרשים להיות בבידוד, הם יוכלו להיות בבידוד יחד והעובד יוכל להמשיך לטפל בו.
  • אם רק המטופל הסיעודי נדרש להיות בבידוד, העובד יוכל להמשיך לטפל בו, תוך שמירה על הכללים הבאים:
    1. המטפל יעטה מסכה כירורגית המכסה את הפה והאף בכניסה לחדרו של המטופל שנמצא בבידוד.
      • אין לגעת במסכה בזמן השימוש.
      • אם המסכה מתלכלכת או נרטבת, יש להחליפה מייד.
    2. בעת היציאה מהחדר על המטפל להסיר את המסכה, להשליכה לשקית סגורה ולשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
    3. המטפל ישתמש בכפפות וחלוק חד-פעמיים בעת כל מגע עם המטופל וסביבתו, כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
    4. המטפל יימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף של המטופל, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה, שתן וצואה.
    5. המטפל ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול אחרי כל מגע עם המטופל או עם סביבתו הקרובה, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים.
      • אם יש על הידיים לכלוך הנראה לעין, עדיף לשטוף אותן במים וסבון מאשר להשתמש רק בחומר חיטוי.
    6. למטפל אסור לעבוד במקביל אצל מטופלים סיעודיים אחרים.
  • למידע נוסף ראו הנחיות משרד הבריאות לבידוד בית.
  • רצוי לעקוב אחרי העדכונים באתר משרד הבריאות.

הפסקת תשלום גמלת סיעוד בכסף

  • החל מה-01.06.2020 המוסד לביטוח לאומי החזיר אוטומטית את שירותי הטיפול האישי לזכאי גמלת סיעוד שהמטפל הפסיק להגיע לביתם בעקבות הקורונה, והופסק להם תשלום הגמלה בכסף.
  • מי שעדיין חוששים להכניס את המטפל לביתם, יכולים לבקש לקבל את הגמלה בכסף עד ל-31.08.2020.
  • לשם כך יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי באחת מהדרכים הבאות:
    • התקשרות למוקד 2637*
    • פנייה מקוונת (ניתן לבחור "אחר" ב"מהות הפנייה" ולפרט את הבקשה ב"תוכן הפנייה").
  • למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.

מעקב מקוון אחרי בקשות לקבלת היתר או להמשך העסקה מטעמים הומניטריים

הקלות בקליטה או הארכת רישיון של עובד זר

  • בתקופת משבר הקורונה נמנעת כניסתם של זרים לישראל מכל היעדים בעולם, לכן נקבעו הקלות למטופלים סיעודיים המעוניינים להעסיק עובד זר שכבר שוהה בישראל וטרם סיים את 63 חודשי השהות בה.

קליטה/הארכת רישיון לעובד שלא היה רשום אצל מעסיק למעלה מ-90 יום

  • ככלל, אין לאפשר לעובד זר להירשם לעבודה אצל מטופל סיעודי, אם העובד שהה במשך 90 ימים בישראל ללא העסקה כדין וללא סיבה מוצדקת לאי ההעסקה.
  • ההקלות קובעות כי למשך תקופת משבר הקורונה ניתן לאפשר, בנסיבות העניין, את קליטתם/הארכת רישיונם של עובדי סיעוד זרים השוהים בישראל פחות מ-51 חודשים, גם אם לא היו רשומים אצל מעסיק למעלה מ-90 יום.
  • בקשות לקבלת היתר או להארכת היתר שיוגשו באמצעות לשכה מורשית יאושרו בהליך מהיר, גם אם העובד המבוקש שהה בישראל מעל 90 יום ללא מעסיק כדין, וזאת בכפוף לעמידת הבקשה בשאר הכללים הרגילים, ובתנאי שלא נמצאו נסיבות מיוחדות המצדיקות סירוב לבקשה.

קליטה/הארכת רישיון לעובד זמני ולעובד המחליף עובד קבוע

  • עובדים זרים שסיימו לפחות 51 חודשים בישראל אינם רשאים בד"כ להתחיל עבודה אצל מעסיק חדש, אלא כמחליפים זמניים של עובד זר קבוע שיצא לחופשה בחו"ל, ורק עד לתום תקופת החופשה שנקבעה לו.
  • היות שעובדים זרים רבים אינם יוצאים כעת לחו"ל ואלו השוהים בחו"ל אינם יכולים להיכנס לארץ, יתאפשרו בתקופת הקורונה:
    1. העסקת עובד זר ע"י מעסיק שאין לו מטפל קבוע
      • גם מטופלים סיעודיים בעלי היתרים פנויים שאין להם עובד זר קבוע השוהה בחו"ל והם זקוקים לעובד זר מסיבה אחרת יהיו רשאים להעסיק באופן זמני עובד זר, כולל עובד השוהה בישראל בין 63-52 חודשים (כל עוד אין סיבה אחרת למנוע את מתן האישור).
      • לשם כך עליהם להגיש בקשה באמצעות לשכה מורשית.
      • רישיון העובד הזר יוארך עד תום 63 חודשי שהותו בישראל.
      • מטופל שהתחיל להעסיק עובד באופן זה ומעוניין להמשיך להעסיקו גם לאחר שסיים 63 חודשים בישראל, צריך להגיש בקשה להמשך העסקה של עובד זר בסיעוד מטעמים הומניטריים.
    2. הארכת ההעסקה של עובד מחליף
      • אם מטופל קלט עובד השוהה בישראל בין 63-52 חודשים כמחליף לעובד קבוע שיצא לחופשה בחו"ל, והעובד הקבוע לא חזר לישראל במועד שנקבע לו בשל מגבלות הקורונה, המטופל יהיה רשאי להמשיך להעסיק את העובד המחליף גם מעבר לתקופת החופשה שנקבעה לעובד הקבוע (וגם אם העובד המחליף לא היה רשום אצל מעסיק למעלה מ-90 יום), עד שתותר החזרת העובד הקבוע מחו"ל.
      • הארכת ההעסקה של העובד המחליף מותנית במתן הודעה לרשות האוכלוסין על הארכת ההעסקה, שתימסר באמצעות הלשכה הפרטית.
      • רישיון העובד הזר יוארך עד תום 63 חודשים בישראל בלבד.

ביקורי בית של נציג הלשכה הפרטית

  • עד להודעה חדשה, אם נציג הלשכה ביקר אצל מטופל סיעודי במהלך 6 החודשים שקדמו למועד הביקור הנדרש בתקופת מגבלות הקורונה, הלשכה תוכל לקיים את חובת הביקור הבא אצל המטופל באמצעות שיחת טלפון עם המטופל/בן המשפחה והעובד הזר.
  • השיחה תתועד בדוח ביקור בית בהתאם לכללי רשות האוכלוסין וההגירה.

חשוב לדעת

  • העדכונים וההקלות הם זמניים לתקופת משבר הקורונה בלבד ויחולו עד להודעה מעודכנת אחרת. יש לעקוב אחר הפרסומים השוטפים מטעם הרשויות.


מוקדי סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי מוקד טלפוני פנייה מקוונת
המוסד לביטוח לאומי
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוקד רווחה 118
שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) מוקד מידע (צרכנות, ביטוח לאומי ועוד) 118 פנייה בפייסבוק
רשות האוכלוסין וההגירה מרכז שירות ומידע ארצי 3450* פנייה של מעסיקי עובדים זרים בנושא נגיף הקורונה
משרד הבריאות
פיקוד העורף מוקד חירום לבעיות אזרחיות (לא רפואיות) 104
המשרד לשוויון חברתי מוקד לאזרחים ותיקים 8840* טופס פנייה למוקד אזרחים ותיקים
הרשות לזכויות ניצולי השואה מרכז מידע לניצולי השואה 5105* טופס פנייה בנושאים שונים

ארגונים וגופים נוספים

ארגון פרטים על המוקד וקישור למידע באתר מספר המוקד
איחוד הצלה, החברה למתנ"סים וארגון לב אחד מוקד חירום לסיוע הומניטרי בתקופת הקורונה 1221 (ללא כוכבית)
יד שרה אספקת ציוד רפואי עד הבית 02-6444639
עמותת לב אחד סיוע בקניות, איסוף תרופות וכו' 02-6762044
דור לדור סיוע אישי לאזרחים ותיקים החוששים לצאת מהבית 3284*
חברים לרפואה תרופות למרותקי בית 054-7123930
מילבת ייעוץ לגבי אביזרי עזר לתפקוד היום יומי ולשמירה על היגיינה אישית (כולל פיתוח אביזרים בהתאמה אישית)
  • 07-22230007
  • milbat@milbat.org.il
המרכז הרפואי לאלצהיימר והמוסד לביטוח לאומי מענה ותמיכה טלפונית 24/7 לבני משפחה של חולים בדמנציה 03-5599333
עמותת עמדא קו חם לחולי אלצהיימר ובני משפחתם וקבוצות תמיכה מקוונות 8889*
המועצה הישראלית לצרכנות קו חם לשירות הצרכנים 1-700-727-888
עמותת תפוח בשיתוף המשרד לשוויון חברתי וגופים נוספים סיוע למי שזקוק לתמיכה טכנולוגית (שימוש ב-ZOOM, מילוי טפסים מקוונים ועוד)
  • 055-2750238 לעברית (להתקשר או לשלוח את המילה "עזרה")
  • 055-2750239 לערבית (العربية) (להתקשר או לשלוח את המילה "مساعده")
קופות החולים מוקד מיוחד לתמיכה נפשית ב"כללית"

קו חם לתמיכה נפשית ב"מכבי"

2700*

3555*

ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה 1201 שלוחה 6
עמותת תמר, ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה- מענה בשפה הערבית 1201 שלוחה 2

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים