הקדמה:

דף זה מרכז עדכונים הרלוונטיים לאזרחים ותיקים ובני משפחתם בתקופת התפשטות הקורונה
בנוסף, תוכלו למצוא כאן רשימת מוקדים ייעודיים הפועלים בתקופה זו, שניתן לפנות אליהם לקבלת סיוע
אזרחים ותיקים שפוטרו או יצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה עשויים להיות זכאים לזכויות והטבות כלכליות המפורטות במדריך המיוחד לעובדים מעל גיל 60
למידע נוסף ראו באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (מהו המענה הניתן לאזרחים ותיקים)


דף זה מרכז מידע הרלוונטי בעיקר לאזרחים ותיקים ובני משפחתם בתקופת משבר הקורונה. בריאות לכולנו.

שימו לב
  • מותר להפעיל שירותי משלוחים, מכל חנות או עסק, בתנאי שהחנות או העסק רשאים לפעול בשעת החירום.
  • בשירותי משלוחים לבית מגורים צריכים להניח את המשלוח בפתח הבית ולא להיכנס פנימה.

מענה טלפוני

  • מוקד 106: אזרחים ותיקים הזקוקים לעזרה (או מי שמכיר אזרח ותיק במצב כזה) יכולים להתקשר למחלקה לשירותים חברתיים הסמוכה לאזור המגורים או למוקד העירוני 106.
  • מוקד 1221: מוקד חירום לסיוע הומניטרי
  • מוקד 9696*: שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו בביטוח הלאומי
    • המענה נועד לאזרחים ותיקים הזקוקים למידע בנושאי זכויות בביטוח הלאומי בתקופת הקורונה, לתמיכה רגשית, הפניה לגורמים בקהילה ותיווך בין גורמים שונים.
    • המענה ניתן בימים א'-ה' בין השעות 8:30-13:30.
    • שיחות שמגיעות לאחר סגירת המענה הישיר במוקד 9696* יתקבלו כהודעות מוקלטות בנתב השיחות שפועל בשפות שונות. ביום העבודה הבא יחזרו לפונים בשיחות אלו, לכן חשוב להשאיר בהודעה את מס' הטלפון והשם כדי שיהיה ניתן לחזור ולסייע.
    • השירות פועל בשפות:
      • 02-6463400 עברית
      • 02-6463401 ערבית
      • 02-6463402 רוסית
      • 02-6463403 אמהרית
      • 02-6463404 אנגלית
  • מוקד 5105* לניצולי השואה:
    • המוקד פועל בימים א'-ה' משעה 07:00 עד 19:00.
    • לפרטים נוספים על מוקד המידע, שירותי טיפול נפשי ושירותים נוספים הניתנים בתקופה זו, ראו באתר הרשות לזכויות ניצולי השואה.

תרופות ושירותי רפואה אונליין

טיפ
  • לפני שיוצאים להביא תרופה מומלץ לבדוק אם בית המרקחת מבצע משלוחים עד הבית.
  • ניתן גם להתקשר לקופת החולים כדי לברר על האפשרות להזמין מרשם בטלפון ולקבל את התרופה במשלוח לבית.

חלופות לביקור במרכז יום

  • אזרח ותיק שנהג לבקר במרכז יום בסבסוד משרד הרווחה (שלא במסגרת שירותי גמלת סיעוד), זכאי לקבלת השירותים הבאים לביתו, בהתאם למספר הימים שביקר במרכז במהלך שבוע:
    • אספקת ארוחה צהרים
    • שיחת טלפון יומית מצוות המרכז ושליחת קיט יצירה
    • שיחה טיפולית עם עו"ס (30 דקות)
    • הדרכה לתרגול ע"י עובד פרא-רפואי (30 דקות)
    • שיחת זום עם אנשי מקצוע מתחומים שונים לקבוצה של 5 אנשים (60 דקות)
    • הגעת מטפל/ת (60 דקות)
    • הגעת רכז/ת תעסוקה עם קיט יצירה (60 דקות)
    • הגעת איש אחזקה לתיקונים בבית (60 דקות)
    • ביקור עובד פרא-רפואי/עו"ס (30 דקות)
    • הגעה של מדריך לאוריינות דיגיטלית (60 דקות)
    • הבאת תרופות
    • שיחה טיפולית עם עובד פרא רפואי/עו"ס (60 דקות)
  • מי שביקרו במועדון יותר מיום בשבוע זכאים גם לביקור של ספר או לטיפול מניקור-פדיקור, כולל חומרים (בכפוף לאישור משרד הבריאות).

חלופות לביקור במועדון מועשר/מועדון מופת

  • אזרחים ותיקים שנהגו לבקר במועדון מועשר או במועדון מופת ולאכול שם 3 ארוחות בשבוע, יקבלו את הארוחות במשלוח לביתם.
  • בכל יום שבו הייתה אמורה להתקיים פעילות במועדון, רכזי המועדונים יתקשרו לאזרחים הוותיקים שביקרו במועדון, לצורך מעקב אחר מצבם.
  • השתתפות העצמית של האזרח הוותיק תישאר ללא שינוי.
  • ניצולי שואה פטורים מהשתתפות עצמית.

מקבלי גמלת סיעוד

מענקים וקצבאות לעובדים שהכנסתם נפגעה

עריכת ייפוי כוח מתמשך והנחיות מקדימות לאפוטרופוס באמצעות שיחת וידאו

אזרחים שנקלעו לקשיים כלכליים

ביקורי משפחות במסגרות דיור לגיל השלישי

  • יש לאפשר לכל דייר הזדמנות לביקור.
  • בכל ביקור ישתתף מבקר אחד בלבד.
  • משך הביקור יותאם לצרכי הדייר וצרכי המסגרת.
  • יש לתאם מראש את מועד הביקור עם הדייר ועם המבקר (לא יתאפשר ביקור שלא תואם מראש).
  • האחראי על תכנית הביקורים במסגרת יעדכן את הדיירים והמשפחות לגבי הסדרת הביקורים.
  • המבקר יכול להיות בן משפחה, אפוטרופוס, מטפל עיקרי או אדם אחר שהוא משמעותי עבור הדייר.
  • הביקור וזהות המבקר יתואמו על-פי בקשת הדייר, בהתאם לצרכיו ובהתייעצות עם הגורם המקצועי במסגרת.
  • אם הדייר אינו יכול לקבוע מי יבקר אותו, יש להפעיל שיקול דעת מקצועי על-פי צרכיו של הדייר.
  • יש לתעדף ביקורים על-פי שיקול דעת מקצועי, רצונות הדייר ובקשות המשפחה.
  • לא יתאפשר ביקור למבקר שהוא, או בן משפחה המתגורר עמו, שוהה בבידוד או חולה קורונה.
  • הביקור יתאפשר בתנאים הבאים:
    • למבקר יימדד חום
    • אין למבקר תסמינים נשימתיים
    • המבקר יחתום על הצהרת בריאות
  • מרחב הביקור:
    • מתחם ייעודי יוקצה לביקורים בתחומי המסגרת. מומלץ שיהיה באזור פתוח בתחום המסגרת או במתחם מבודד תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות וריחוק משאר הדיירים.
    • מרחב הביקור יאפשר מרחק של 2 מטר לפחות בין הדייר לבין המבקר.
    • אם מדובר בחדר, יש להשתדל שישמש אך ורק למטרה זו, ושתהיה אפשרות לאוורור (חלון או דלת פתוחה).
    • הביקור ילווה על ידי איש צוות שיוודא כי ההנחיות נשמרות.
    • המבקר יוכל לשהות במהלך הביקור במרחב שיועד לביקור בלבד.
    • אם קיימת במסגרת מחלקה ייעודית לבידוד או לחולי קורונה אין לאפשר ביקורים במחלקה זו.
  • אמצעי מיגון:
    • הדייר והמבקר יחבשו מסיכה במשך כל המפגש. המבקר אחראי לדאוג למסיכה עבור עצמו.
      • במקרים שבהם הדייר אינו יכול לחבוש מסיכה לפי החלטת הצוות המקצועי במסגרת, ניתן לאשר את הביקור תוך הקפדה על מרחק של 2 מטר לפחות מהמבקר.
      • במקרים חריגים שבהם לא ניתן לשמור על המרחק בין הדייר למבקר, הביקור יאושר על-ידי צוות רב מקצועי.
    • במרחב הביקורים יהיה חומר זמין לחיטוי הידיים.
    • מתחם הביקורים יעבור ניקוי על-ידי צוות המסגרת אחרי כל ביקור.
  • המבקר יוכל להביא לדייר מזון מהבית בכלים חד פעמיים או באריזות סגורות.
  • אם מעוניינים להביא חפצים אישיים לדייר, יש לתאם זאת עם הנהלת המסגרת.
  • לרשימת העדכנית של הנהלים וההנחיות בנושא ביקורים במסגרות הדיור ראו באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.


תשלום קצבאות בכרטיס נטען

  • אזרחים ותיקים שלא מקבלים ישירות לחשבון הבנק שלהם את קצבת הביטוח הלאומי (קצבת אזרח ותיק, שאירים, סיעוד וכו'), אלא נוהגים לאסוף אותה מבנק הדואר, מתבקשים לא להגיע לסניפי הדואר.
  • במקום זאת, בתקופה הקרובה דואר ישראל יתחיל לחלק להם כרטיס נטען "משולם מראש" (pre-paid).
  • הכרטיס יגיע במשלוח מאובטח לבתיהם של האזרחים הוותיקים או לבתי האבות, ובמקביל הם יקבלו לטלפון מסרון עם פרטים כיצד להפעיל את הכרטיס.
  • באמצעות הכרטיס הנטען יהיה ניתן למשוך כסף מכל מכשיר למשיכת מזומנים.
  • למידע נוסף ראו הודעת המוסד לביטוח לאומי.

תשלום מענק (אוטומטי) באפריל 2020

דוגמה
לבני זוג שמקבלים קצבת זיקנה וכל אחד מהם מקבל גם גמלת סיעוד, ישולמו שני מענקים בסך 500 ש"ח ותוספת אחת בסך 450 ש"ח (כלומר סה"כ ישולמו להם 1,450 ש"ח).


מוקדי סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי מוקד טלפוני פנייה מקוונת
המוסד לביטוח לאומי
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוקד רווחה 118
שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) מוקד מידע (צרכנות, ביטוח לאומי ועוד) 118 פנייה בפייסבוק
רשות האוכלוסין וההגירה מרכז שירות ומידע ארצי 3450* פנייה של מעסיקי עובדים זרים בנושא נגיף הקורונה
משרד הבריאות
פיקוד העורף מוקד חירום לבעיות אזרחיות (לא רפואיות) 104
המשרד לשוויון חברתי מוקד לאזרחים ותיקים 8840* טופס פנייה למוקד אזרחים ותיקים
הרשות לזכויות ניצולי השואה מרכז מידע לניצולי השואה 5105* טופס פנייה בנושאים שונים

ארגונים וגופים נוספים

ארגון פרטים על המוקד וקישור למידע באתר מספר המוקד
איחוד הצלה, החברה למתנ"סים וארגון לב אחד מוקד חירום לסיוע הומניטרי בתקופת הקורונה 1221 (ללא כוכבית)
יד שרה אספקת ציוד רפואי עד הבית 02-6444639
עמותת לב אחד סיוע בקניות, איסוף תרופות וכו' 02-6762044
דור לדור סיוע אישי לאזרחים ותיקים החוששים לצאת מהבית 3284*
חברים לרפואה תרופות למרותקי בית 054-7123930
מילבת ייעוץ לגבי אביזרי עזר לתפקוד היום יומי ולשמירה על היגיינה אישית (כולל פיתוח אביזרים בהתאמה אישית)
  • 07-22230007
  • milbat@milbat.org.il
המרכז הרפואי לאלצהיימר והמוסד לביטוח לאומי מענה ותמיכה טלפונית 24/7 לבני משפחה של חולים בדמנציה 03-5599333
עמותת עמדא קו חם לחולי אלצהיימר ובני משפחתם וקבוצות תמיכה מקוונות 8889*
המועצה הישראלית לצרכנות קו חם לשירות הצרכנים 1-700-727-888
עמותת תפוח בשיתוף המשרד לשוויון חברתי וגופים נוספים סיוע למי שזקוק לתמיכה טכנולוגית (שימוש ב-ZOOM, מילוי טפסים מקוונים ועוד)
  • 055-2750238 לעברית (להתקשר או לשלוח את המילה "עזרה")
  • 055-2750239 לערבית (العربية) (להתקשר או לשלוח את המילה "مساعده")
קופות החולים מוקד מיוחד לתמיכה נפשית ב"כללית"

קו חם לתמיכה נפשית ב"מכבי"

2700*

3555*

ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה 1201 שלוחה 6
עמותת תמר, ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה- מענה בשפה הערבית 1201 שלוחה 2


חקיקה ונהלים