הקדמה:

דף זה מרכז עדכונים הרלוונטיים לאזרחים ותיקים ובני משפחתם בתקופת התפשטות הקורונה
בנוסף, תוכלו למצוא כאן רשימת מוקדים ייעודיים הפועלים בתקופה זו, שניתן לפנות אליהם לקבלת סיוע
אזרחים ותיקים שפוטרו או יצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה עשויים להיות זכאים לזכויות והטבות כלכליות המפורטות במדריך המיוחד לעובדים מעל גיל 60
אזרחים ותיקים שמעסיקים עובד זר בסיעוד עשויים להיות זכאים להקלות מיוחדות בתקופת הקורונה כפי שמפורט במדריך המיוחד שהוקדש לנושא זה
למידע נוסף ראו באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים (מהו המענה הניתן לאזרחים ותיקים)


דף זה מרכז מידע הרלוונטי בעיקר לאזרחים ותיקים ובני משפחתם בתקופת משבר הקורונה. בריאות לכולנו.

מענה טלפוני

  • מוקד 106: אזרחים ותיקים הזקוקים לעזרה (או מי שמכיר אזרח ותיק במצב כזה) יכולים להתקשר למחלקה לשירותים חברתיים הסמוכה לאזור המגורים או למוקד העירוני 106.
  • מוקד *8840 : המוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי.
    • מספק מידע וסיוע בנושא משבר הקורונה.
    • המענה ניתן בימים א'-ה' בין השעות 08:00-20:00, בשפות: עברית, ערבית, רוסית, אמהרית, אנגלית, צרפתית וגרמנית.
  • מוקד *9696 : שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו בביטוח הלאומי.
    • המענה נועד לאזרחים ותיקים הזקוקים למידע בנושאי זכויות בביטוח הלאומי בתקופת הקורונה, לתמיכה רגשית, הפניה לגורמים בקהילה ותיווך בין גורמים שונים.
    • המענה ניתן בימים א'-ה' בין השעות 8:30-13:30.
    • שיחות שמגיעות לאחר סגירת המענה הישיר במוקד *9696 יתקבלו כהודעות מוקלטות בנתב השיחות שפועל בשפות שונות. ביום העבודה הבא יחזרו לפונים בשיחות אלו, לכן חשוב להשאיר בהודעה את מס' הטלפון והשם כדי שיהיה ניתן לחזור ולסייע.
    • השירות פועל בשפות:
      • 02-6463400 עברית
      • 02-6463401 ערבית
      • 02-6463402 רוסית
      • 02-6463403 אמהרית
      • 02-6463404 אנגלית
  • מוקד *5105 לניצולי השואה:
    • המוקד פועל בימים א'-ה' משעה 07:00 עד 19:00.
    • לפרטים נוספים על מוקד המידע, שירותי טיפול נפשי ושירותים נוספים הניתנים בתקופה זו, ראו באתר הרשות לזכויות ניצולי השואה.
  • סיוע ותמיכה נפשית:
    • כדי לסייע בהתמודדות עם המצוקה הנפשית וההשלכות של משבר הקורונה, קופות החולים מציעות שירות של תמיכה נפשית טלפונית ללא עלות.
    • השירות כולל עד 3 מפגשים טלפוניים אישיים (עד 45 דקות לכל מפגש) עם אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש (פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים וכו').
    • למידע נוסף ראו תמיכה נפשית טלפונית מטעם קופות החולים בתקופת משבר הקורונה.

סל מענים במחלקות לשירותים חברתיים

  • המחלקות לשירותים חברתיים מסייעות בקבלת שירותים חיוניים וצרכים נוספים למי שמשתייכים לאוכלוסיות הבאות:
  • המענים ניתנים בהתאם לקריטריונים שונים ולמגבלות התקציב, למטרות שכוללות:
    • רכישת ציוד חשמלי חיוני לבית ותיקון ציוד חיוני קיים (כגון תיקון מקרר או תיקון מזגן).
    • סיוע במימון השתתפות עצמית לצורך קבלת שירות רפואי חיוני (כולל טיפולי שיניים) ותרופות.
    • החזר הוצאות נסיעה לטיפולים רפואיים דחופים.
    • סיוע בתשלום שכר דירה.
    • סיוע ברכישת מזון ומצרכים בסיסיים.
    • רכישת ערכות להקלה על הבדידות (טאבלט או אמצעים טכנולוגיים שיאפשרו חיבור האזרח הוותיק לתכניות להפגת בדידות מרחוק).

תרופות ושירותי רפואה

טיפ
  • לפני שיוצאים להביא תרופה מומלץ לבדוק אם בית המרקחת מבצע משלוחים עד הבית.
  • ניתן גם להתקשר לקופת החולים כדי לברר על האפשרות להזמין מרשם בטלפון ולקבל את התרופה במשלוח לבית.
  • גם אם חל סגר, חשוב מאוד לא להזניח את הטיפולים הנדרשים ולהגיע לבדיקות ולטיפולים במרפאה או בבית החולים.

מרכזי יום ומועדונים

  • מרכזי היום והמועדונים חזרו לפעול בהתאם להנחיות המפורטות בחוזר מנכ"ל משרד העבודה והרווחה מספר 19 – התמודדות שירותי הרווחה עם נגיף הקורונה.
  • אזרחים ותיקים שאין באפשרותם להגיע למרכז היום וביקשו זאת, יוכלו להמשיך לקבל את סל השירותים הבאים בביתם:
    • אספקת ארוחה צהרים
    • שיחת טלפון יומית מצוות המרכז ושליחת קיט יצירה
    • שיחה טיפולית עם עו"ס (30 דקות)
    • הדרכה לתרגול ע"י עובד פרא-רפואי (30 דקות)
    • שיחת זום עם אנשי מקצוע מתחומים שונים לקבוצה של 5 אנשים (60 דקות)
    • הגעת מטפל/ת (60 דקות)
    • הגעת רכז/ת תעסוקה עם קיט יצירה (60 דקות)
    • הגעת איש אחזקה לתיקונים בבית (60 דקות)
    • ביקור עובד פרא-רפואי/עו"ס (30 דקות)
    • הגעה של מדריך לאוריינות דיגיטלית (60 דקות)
    • הבאת תרופות
    • שיחה טיפולית עם עובד פרא רפואי/עו"ס (60 דקות)
  • מי שביקרו במרכז יותר מיום בשבוע זכאים גם לביקור של ספר או לטיפול מניקור-פדיקור, כולל חומרים (בכפוף לאישור משרד הבריאות).

פעילות בתקופת סגר

  • מרכזי היום נשארים פתוחים גם בתקופת הסגר, ופועלים בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד הרווחה.
  • אם מרכז היום ייסגר, או שהאזרח הוותיק מעדיף להישאר בבית, ניתן לקבל טיפול חלופי בבית על ידי מטפל/ת או לקבל סל שירות ממרכז היום.
  • לשם כך יש ליצור קשר עם נותן השירותים הרלוונטים או עם מרכז היום ולבקש שירותי טיפול חלופיים בבית.

מקבלי גמלת סיעוד

מענקים וקצבאות לעובדים שהכנסתם נפגעה

קבלת דמי אבטלה במקביל לקצבאות נוספות


עריכת ייפוי כוח מתמשך והנחיות מקדימות לאפוטרופוס באמצעות שיחת וידאו

אזרחים ותיקים הנמצאים בקשיים כלכליים

ביקורי משפחות במסגרות דיור לגיל השלישי

  • בתקופת סגר, בני משפחה רשאים לבקר את יקיריהם בביתם לצורך סיוע בפעולות נדרשות, תוך הקפדה על מיגון ושמירת מרחק.
  • בני משפחה יכולים לבקר את יקיריהם השוהים במסגרות דיור, בהתאם לתנאים המפורטים מטה:
    • יש לאפשר לכל דייר הזדמנות לביקור.
    • בכל ביקור ישתתף מבקר אחד בלבד.
    • משך הביקור יותאם לצרכי הדייר וצרכי המסגרת.
    • יש לתאם מראש את מועד הביקור עם הדייר ועם המבקר (לא יתאפשר ביקור שלא תואם מראש).
    • האחראי על תכנית הביקורים במסגרת יעדכן את הדיירים והמשפחות לגבי הסדרת הביקורים.
    • המבקר יכול להיות בן משפחה, אפוטרופוס, מטפל עיקרי או אדם אחר שהוא משמעותי עבור הדייר.
    • הביקור וזהות המבקר יתואמו על-פי בקשת הדייר, בהתאם לצרכיו ובהתייעצות עם הגורם המקצועי במסגרת.
    • אם הדייר אינו יכול לקבוע מי יבקר אותו, יש להפעיל שיקול דעת מקצועי על-פי צרכיו של הדייר.
    • יש לתעדף ביקורים על-פי שיקול דעת מקצועי, רצונות הדייר ובקשות המשפחה.
    • לא יתאפשר ביקור למבקר שהוא, או בן משפחה המתגורר עמו, שוהה בבידוד או חולה קורונה.
  • הביקור יתאפשר בתנאים הבאים:
    • למבקר יימדד חום
    • אין למבקר תסמינים נשימתיים
    • המבקר יחתום על הצהרת בריאות
  • מרחב הביקור:
    • מתחם ייעודי יוקצה לביקורים בתחומי המסגרת. מומלץ שיהיה באזור פתוח בתחום המסגרת או במתחם מבודד תוך שמירה על הנחיות משרד הבריאות וריחוק משאר הדיירים.
    • מרחב הביקור יאפשר מרחק של 2 מטר לפחות בין הדייר לבין המבקר.
    • אם מדובר בחדר, יש להשתדל שישמש אך ורק למטרה זו, ושתהיה אפשרות לאוורור (חלון או דלת פתוחה).
    • הביקור ילווה על ידי איש צוות שיוודא כי ההנחיות נשמרות.
    • המבקר יוכל לשהות במהלך הביקור במרחב שיועד לביקור בלבד.
    • אם קיימת במסגרת מחלקה ייעודית לבידוד או לחולי קורונה אין לאפשר ביקורים במחלקה זו.
  • אמצעי מיגון:
    • הדייר והמבקר יחבשו מסיכה במשך כל המפגש. המבקר אחראי לדאוג למסיכה עבור עצמו.
      • במקרים שבהם הדייר אינו יכול לחבוש מסיכה לפי החלטת הצוות המקצועי במסגרת, ניתן לאשר את הביקור תוך הקפדה על מרחק של 2 מטר לפחות מהמבקר.
      • במקרים חריגים שבהם לא ניתן לשמור על המרחק בין הדייר למבקר, הביקור יאושר על-ידי צוות רב מקצועי.
    • במרחב הביקורים יהיה חומר זמין לחיטוי הידיים.
    • מתחם הביקורים יעבור ניקוי על-ידי צוות המסגרת אחרי כל ביקור.
  • המבקר יוכל להביא לדייר מזון מהבית בכלים חד פעמיים או באריזות סגורות.
  • אם מעוניינים להביא חפצים אישיים לדייר, יש לתאם זאת עם הנהלת המסגרת.
  • לרשימת העדכנית של הנהלים וההנחיות בנושא ביקורים במסגרות הדיור ראו באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.
טיפ
טיפול בבקשות למסגרת דיור שהוגשו טרם הסגר, ממשיך גם במהלך הסגר. יש לפנות ללשכת הבריאות המתאימה לצורך בירור סטטוס הבקשה

תשלום קצבאות בכרטיס נטען

  • אזרחים ותיקים שלא מקבלים ישירות לחשבון הבנק שלהם את קצבת הביטוח הלאומי (קצבת אזרח ותיק, שאירים, סיעוד וכו'), אלא נוהגים לאסוף אותה מבנק הדואר, מתבקשים לא להגיע לסניפי הדואר.
  • במקום זאת, בתקופה הקרובה דואר ישראל יתחיל לחלק להם כרטיס נטען "משולם מראש" (pre-paid).
  • הכרטיס יגיע במשלוח מאובטח לבתיהם של האזרחים הוותיקים או לבתי האבות, ובמקביל הם יקבלו לטלפון מסרון עם פרטים כיצד להפעיל את הכרטיס.
  • באמצעות הכרטיס הנטען יהיה ניתן למשוך כסף מכל מכשיר למשיכת מזומנים.
  • למידע נוסף ראו הודעת המוסד לביטוח לאומי.

מטופלים סיעודיים

גמלת סיעוד והעסקת עובד זר

הקלות בתשלומים עבור אשפוז סיעודי

  • בעקבות משבר הקורונה, בני משפחה של מטופל השוהה במוסד סיעודי (אשפוז ב"קוד") יכולים לבקש פטור זמני או הפחתה זמנית בגובה ההשתתפות החודשית.
  • ניתן להגיש את הבקשה באמצעות טופס מקוון, או על גבי טופס המצורף למכתב ההסבר.
  • לפרטים נוספים (כולל הטופס) ראו במכתב ההסבר של משרד הבריאות.


מוקדי סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי מוקד טלפוני פנייה מקוונת
המוסד לביטוח לאומי
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוקד רווחה 118
שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) מוקד מידע (צרכנות, ביטוח לאומי ועוד) 118 פנייה מקוונת
רשות האוכלוסין וההגירה מרכז שירות ומידע ארצי *3450 פנייה של מעסיקי עובדים זרים בנושא נגיף הקורונה
משרד הבריאות
פיקוד העורף מוקד חירום לבעיות אזרחיות (לא רפואיות) 104
המשרד לשוויון חברתי מוקד לאזרחים ותיקים *8840 טופס פנייה למוקד אזרחים ותיקים
הרשות לזכויות ניצולי השואה מרכז מידע לניצולי השואה *5105 טופס פנייה בנושאים שונים

ארגונים וגופים נוספים

ארגון פרטים על המוקד וקישור למידע באתר מספר המוקד
יד שרה אספקת ציוד רפואי עד הבית 02-6444639
עמותת לב אחד סיוע בקניות, איסוף תרופות וכו' 02-6762044
דור לדור סיוע אישי לאזרחים ותיקים החוששים לצאת מהבית *3284
חברים לרפואה תרופות למרותקי בית 054-7123930
מילבת ייעוץ לגבי אביזרי עזר לתפקוד היום יומי ולשמירה על היגיינה אישית (כולל פיתוח אביזרים בהתאמה אישית)
המרכז הרפואי לאלצהיימר והמוסד לביטוח לאומי מענה ותמיכה טלפונית 24/7 לבני משפחה של חולים בדמנציה 03-5599333
עמותת עמדא קו חם לחולי אלצהיימר ובני משפחתם וקבוצות תמיכה מקוונות *8889
המועצה הישראלית לצרכנות קו חם לשירות הצרכנים 1-700-727-888
עמותת תפוח בשיתוף המשרד לשוויון חברתי וגופים נוספים סיוע למי שזקוק לתמיכה טכנולוגית (שימוש ב-ZOOM, מילוי טפסים מקוונים ועוד)
  • 055-2750238 לעברית (להתקשר או לשלוח את המילה "עזרה")
  • 055-2750239 לערבית (العربية) (להתקשר או לשלוח את המילה "مساعده")
קופות החולים מוקד מיוחד לתמיכה נפשית ב"כללית"

קו חם לתמיכה נפשית ב"מכבי"

*2700

*3555

ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה 1201 שלוחה 6
עמותת תמר, ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה- מענה בשפה הערבית 1201 שלוחה 2


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים