הקדמה:

דף זה מרכז עדכונים חשובים שרלוונטיים למקבלי גמלת סיעוד בתקופת התפשטות הקורונה
בנוסף, תוכלו למצוא כאן רשימת מוקדים ייעודיים הפועלים בתקופה זו, שניתן לפנות אליהם לקבלת סיוע
אם גם יש לכם רשיון להעסיק עובד זר בסיעוד, ראו מידע חשוב בנושא העסקת עובד זר בסיעוד בתקופת משבר הקורונה


הקלות בהגבלות

  • ההנחיות מחייבות לחבוש מסיכת פה ואף מחוץ לבית.
  • עם זאת, אדם שמחמת מוגבלות נפשית, שכלית או רפואית מתקשה באופן משמעותי (או שנמנע ממנו עקב מוגבלותו), לכסות את הפה ואת האף, פטור מהחובה של חבישת מסיכה מחוץ לבית.

חלופות לביקור במרכז יום

  • מקבל גמלת סיעוד שנהג לבקר במרכז יום זכאי לקבלת השירותים הבאים לביתו (בשילובים שונים, בהתאם לזכאותו ליחידות סיוע):
    1. אספקת ארוחה צהרים (שירות זה ניתן בכל דרגות הזכאות)
    2. שיחת טלפון יומית מצוות המרכז ושליחת קיט יצירה (שירות זה ניתן בכל דרגות הזכאות)
    3. שיחה טיפולית עם עו"ס למשך 30 דקות (שירות זה ניתן בכל דרגות הזכאות)
    4. הדרכה לתרגול ע"י עובד פרא-רפואי למשך 30 דקות (שירות זה ניתן בכל דרגות הזכאות)
    5. שיחת זום עם אנשי מקצוע מתחומים שונים לקבוצה של 5 אנשים למשך 60 דקות (שירות זה ניתן בכל דרגות הזכאות)
    6. הבאת תרופות (שירות זה ניתן בכל דרגות הזכאות)
    7. הגעת מטפל/ת למשך 60 דקות (שירות זה ניתן בזכאות ל-2 יחידות ומעלה)
    8. הגעת רכז/ת תעסוקה עם קיט יצירה למשך 60 דקות (שירות זה ניתן בזכאות ל-2 יחידות ומעלה)
    9. הגעת איש אחזקה לתיקונים בבית למשך 60 דקות (שירות זה ניתן בזכאות ל-2 יחידות ומעלה)
    10. ביקור עובד פרא-רפואי/עו"ס למשך 30 דקות (שירות זה ניתן בזכאות ל-2 יחידות ומעלה)
    11. הגעה של מדריך לאוריינות דיגיטלית למשך 60 דקות (שירות זה ניתן בזכאות ל-2 יחידות ומעלה)
    12. שיחה טיפולית עם עובד פרא רפואי/עו"ס למשך 60 דקות (שירות זה ניתן בזכאות ל-2 יחידות ומעלה)
    13. בכפוף לאישור משרד הבריאות- ביקור של ספר/ית או טיפול מניקור-פדיקור כולל חומרים (שירות זה ניתן בזכאות ל-3 יחידות)
  • מרכזי היום יסייעו לזכאים לבנות את סל השירותים שהם מעוניינים בו.
  • מרכז יום שאינו יכול לספק את כל השירותים, יספק בכל מקרה את 6 השירותים הראשונים מתוך הרשימה (שירותים אלה הם שווי ערך ליחידה אחת של ביקור במרכז היום).

עובדים או מטופלים סיעודיים שנדרשים להיות בבידוד

  • אם העובד המטפל נדרש להיות בבידוד, עליו לפעול בהתאם להנחיות משרד הבריאות, ואסור שישהה עם המטופל הסיעודי.
  • אם גם העובד וגם המטופל הסיעודי נדרשים להיות בבידוד, הם יוכלו להיות בבידוד יחד והעובד יוכל להמשיך לטפל בו.
  • אם רק המטופל הסיעודי נדרש להיות בבידוד, העובד יוכל להמשיך לטפל בו, תוך שמירה על הכללים הבאים:
    1. המטפל יעטה מסכה כירורגית המכסה את הפה והאף בכניסה לחדרו של המטופל שנמצא בבידוד.
      • אין לגעת במסכה בזמן השימוש.
      • אם המסכה מתלכלכת או נרטבת, יש להחליפה מייד.
    2. בעת היציאה מהחדר על המטפל להסיר את המסכה, להשליכה לשקית סגורה ולשטוף ידיים במים וסבון או לחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול.
    3. המטפל ישתמש בכפפות וחלוק חד-פעמיים בעת כל מגע עם המטופל וסביבתו, כולל משטחים, בגדים או מצעים מלוכלכים.
    4. המטפל יימנע ממגע ישיר עם נוזלי הגוף של המטופל, ובמיוחד הפרשות מהפה, דרכי הנשימה, שתן וצואה.
    5. המטפל ישטוף ידיים במים וסבון או יחטא אותן בחומר מתאים על בסיס אלכוהול אחרי כל מגע עם המטופל או עם סביבתו הקרובה, לפני אכילה ואחרי שימוש בשירותים.
      • אם יש על הידיים לכלוך הנראה לעין, עדיף לשטוף אותן במים וסבון מאשר להשתמש רק בחומר חיטוי.
    6. למטפל אסור לעבוד במקביל אצל מטופלים סיעודיים אחרים.
  • למידע נוסף ראו הנחיות משרד הבריאות לבידוד בית.
  • רצוי לעקוב אחרי העדכונים באתר משרד הבריאות.

הפסקת תשלום גמלת סיעוד בכסף

  • החל מה-01.06.2020 המוסד לביטוח לאומי החזיר אוטומטית את שירותי הטיפול האישי לזכאי גמלת סיעוד שהמטפל הפסיק להגיע לביתם בעקבות הקורונה, והופסק להם תשלום הגמלה בכסף.
  • מי שעדיין חוששים להכניס את המטפל לביתם, יכולים לבקש לקבל את הגמלה בכסף עד ל-31.08.2020.
  • לשם כך יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי באחת מהדרכים הבאות:
    • התקשרות למוקד 2637*
    • פנייה מקוונת (ניתן לבחור "אחר" ב"מהות הפנייה" ולפרט את הבקשה ב"תוכן הפנייה").
  • למידע נוסף ראו באתר המוסד לביטוח לאומי.


הארכה אוטומטית של זכאות זמנית

  • למקבלי גמלת סיעוד זמנית שנקבעה להם זכאות עד לסוף מרץ 2020, הזכאות תוארך באופן אוטומטי עד ל-31.05.2020.

חשוב לדעת

  • העדכונים וההקלות הם זמניים לתקופת משבר הקורונה בלבד ויחולו עד להודעה מעודכנת אחרת. יש לעקוב אחר הפרסומים השוטפים מטעם הרשויות.


מוקדי סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי מוקד טלפוני פנייה מקוונת
המוסד לביטוח לאומי
משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מוקד רווחה 118
שי"ל (שירות ייעוץ לאזרח) מוקד מידע (צרכנות, ביטוח לאומי ועוד) 118 פנייה בפייסבוק
רשות האוכלוסין וההגירה מרכז שירות ומידע ארצי 3450* פנייה של מעסיקי עובדים זרים בנושא נגיף הקורונה
משרד הבריאות
פיקוד העורף מוקד חירום לבעיות אזרחיות (לא רפואיות) 104
המשרד לשוויון חברתי מוקד לאזרחים ותיקים 8840* טופס פנייה למוקד אזרחים ותיקים
הרשות לזכויות ניצולי השואה מרכז מידע לניצולי השואה 5105* טופס פנייה בנושאים שונים

ארגונים וגופים נוספים

ארגון פרטים על המוקד וקישור למידע באתר מספר המוקד
איחוד הצלה, החברה למתנ"סים וארגון לב אחד מוקד חירום לסיוע הומניטרי בתקופת הקורונה 1221 (ללא כוכבית)
יד שרה אספקת ציוד רפואי עד הבית 02-6444639
עמותת לב אחד סיוע בקניות, איסוף תרופות וכו' 02-6762044
דור לדור סיוע אישי לאזרחים ותיקים החוששים לצאת מהבית 3284*
חברים לרפואה תרופות למרותקי בית 054-7123930
מילבת ייעוץ לגבי אביזרי עזר לתפקוד היום יומי ולשמירה על היגיינה אישית (כולל פיתוח אביזרים בהתאמה אישית)
  • 07-22230007
  • milbat@milbat.org.il
המרכז הרפואי לאלצהיימר והמוסד לביטוח לאומי מענה ותמיכה טלפונית 24/7 לבני משפחה של חולים בדמנציה 03-5599333
עמותת עמדא קו חם לחולי אלצהיימר ובני משפחתם וקבוצות תמיכה מקוונות 8889*
המועצה הישראלית לצרכנות קו חם לשירות הצרכנים 1-700-727-888
עמותת תפוח בשיתוף המשרד לשוויון חברתי וגופים נוספים סיוע למי שזקוק לתמיכה טכנולוגית (שימוש ב-ZOOM, מילוי טפסים מקוונים ועוד)
  • 055-2750238 לעברית (להתקשר או לשלוח את המילה "עזרה")
  • 055-2750239 לערבית (العربية) (להתקשר או לשלוח את המילה "مساعده")
קופות החולים מוקד מיוחד לתמיכה נפשית ב"כללית"

קו חם לתמיכה נפשית ב"מכבי"

2700*

3555*

ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה 1201 שלוחה 6
עמותת תמר, ער"ן והקואליציה הישראלית לטראומה קו סיוע לסובלים מחרדה בעקבות משבר הקורונה- מענה בשפה הערבית 1201 שלוחה 2


חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים