בעלי עסקים שנגרם להם נזק כלכלי במהלך מבצע "צוק איתן" רשאים להגיש, בהתאם לתנאי הזכאות, תביעה לפיצויים
המועד האחרון להגשת התביעה לפיצויים הוארך עד ליום 15.01.2015
לפני הגשת התביעה ותשלום הפיצויים, ניתן להגיש בקשה לתשלום מקדמה
לשאלות ובירורים ניתן לפנות למרכז המידע והשירות הטלפוני של רשות המסים בטלפון 4954* (כוכבית מסים) או 02-5656400 בימים א' עד ה' בין השעות 08:30 - 18:00
הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מעניקה ליווי מקצועי ללא תשלום במילוי הטפסים ובהגשת התביעות, וקו פתוח לשאלות: 1-700-558-040. למידע נוסף, ראו באתר הסוכנות
ראו הוראת ביצוע מיסוי מקרקעין מס' 8 /2014 - קרן פיצויים - פיצויים בשל נזק עקיף לניזוק שעסקו באזור המיוחד לתקופת מבצע "צוק איתן" בענפי המסחר, התעשייה, השירותים, החקלאות והתיירות
תקציר
בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשע"ד–2014 ניתן להגיש תביעה לפיצויים עבור עסקים שנפגעו בשל המצב הביטחוני ששרר בדרום בתקופה שבין יום 08.07.2014 ליום 31.08.2014, או עד למועד סיום מבצע "צוק איתן" (לפי המוקדם מביניהם).
- לפני הגשת התביעה ועד שיוסדר תשלום הפיצויים, ניתן לבקש מקדמה.
- מי שקיבלו פיצויים במבצע "עמוד ענן" רשאים לדרוש מקדמה בשיעור של עד 80% מהפיצויים שאושרו להם באותה עת.
למי זה רלוונטי?
- זכאים להגיש תביעה לפיצויים בעלי עסקים העומדים בשלושת התנאים הבאים:
- הם ספגו נזק עקיף - נזק כלכלי שאינו כתוצאה מפגיעה ישירה של רקטות ברכוש, כגון: הפסד או מניעת רווח כתוצאה מחוסר היכולת להפעיל את העסק או להשתמש בנכסיו בשל הוראות כוחות הביטחון או כתוצאה מהיעדרות מוצדקת של העובדים עקב הלחימה.
- הם בעלי עסקים בין הטווחים 40-0 ק"מ מגבול רצועת עזה, או ניזוקי חוץ - בעלי עסקים הממוקמים מעבר לטווח של 40 ק"מ מגבול רצועת עזה אשר שילמו משכורת לעובד המתגורר בין 7-0 ק"מ מגבול רצועת עזה ונעדר מעבודתו בשל המצב הביטחוני, או עובד המתגורר בטווח של 40-7 ק"מ מרצועת עזה ונעדר מהעבודה כדי להשגיח על ילדו, או בשל היותו אדם עם מוגבלות.
- הם שילמו משכורת - הגשת התביעה מותנית בכך שהמעסיק שילם משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני.
- ניתן למנות באי כח שיורשו להגיש את התביעה ולפעול בשם התובעים בנושאים הקשורים לתביעה. לשם כך, יש למלא ולחתום על טופס ייפוי כוח כללי להגשת תביעה בגין "נזק עקיף" - מבצע "צוק איתן".
סיוע בנושא התביעה והפיצויים
- בשאלות ובירורים, ניתן לפנות למרכז המידע והשירות הטלפוני של רשות המסים:
- טלפון - *4954 (כוכבית מסים) או 02-5656400 בימים א' עד ה' בין השעות 08:30 - 18:00.
- דוא"ל - nezekakif@shham.gov.il
- פקס - 076-8093570
- כמו כן, ייערכו כנסי הדרכה לציבור הרחב - מידע לגבי מיקום ומועדי ההדרכות לציבור בנושא הפיצויים.
- ביום ראשון ה-17.08.2014 בין השעות 13:00-15:00 יענה פאנל מומחים לשאלות הגולשים בעמוד הפייסבוק של רשות המסים.
- הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מעניקה, ללא תשלום, ליווי מקצועי במילוי הטפסים ובהגשת התביעות באמצעות יועצי מערך המעוף, וכן מפעילה קו פתוח לשאלות בטלפון: 1-700-558-040 .
- למידע לגבי תוכנית החירום לסיוע לעסקים בדרום של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים.
- למידע והרשמה לכנסי חירום לבעלי עסקים בדרום של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים (ההשתתפות אינה כרוכה בתשלום).
בקשת מקדמה
- עוד בטרם מוגשת התביעה לפיצויים, ניתן להגיש בקשה למקדמה.
- יש למלא טופס הודעה על נזק ובקשה לקבלת מקדמה בגין "נזק עקיף"במבצע "צוק איתן", ולהצהיר בו כי:
- נגרם לעסק נזק עקיף בשל המצב הביטחוני בתקופה האמורה.
- מבקש המקדמה מתחייב להגיש תביעה בגין “נזק עקיף” לפי אחד מהמסלולים שנקבעו.
- במקרה שסכום המקדמה שתשולם יהיה גבוה מסכום הפיצוי שייקבע, או במקרה שלא תוגש תביעת הפיצויים כנדרש, ההפרש/המקדמה יוחזרו לרשות המסים בתוך 30 ימים מיום הדרישה להחזר.
- אל בקשת המקדמה יש לצרף המחאה (צ'ק) מקורית מבוטלת של העסק.
- לא תאושר מקדמה לבעל עסק שצמצם את פעילותו בצורה ניכרת בתקופה שקדמה לחודש יולי 2014 ו/או סגר את עסקו.
מקדמה לעסקים שהגישו תביעה במבצע "עמוד ענן"
- בעלי עסקים שקיבלו פיצויים בגין נזק עקיף במבצע "עמוד ענן", יציינו את סכום המקדמה המבוקש, שלא יעלה על 80% מסכום הפיצוי שאושר להם באותה עת.
- במקרים שבהם חלה ירידה בהכנסות בשיעור של למעלה מ-20% בתקופה שבין ינואר- יוני 2012 לתקופה שבין ינואר- יוני 2014, סכום המקדמה שיאושר יביא בחשבון ירידה זו.
- לעסק חקלאי שניזוק, המקדמה לא תעלה על 50% מסכום הפיצויים שיחושב לו על ידי הרשות בהתאם למסלול חקלאות. תקרת המקדמה לא תעלה על 500,000 ₪.
מקדמה לעסקים שלא הגישו תביעה במבצע "עמוד ענן"
- מי שלא הגישו תביעת פיצויים ל”נזק עקיף” בעקבות מבצע “עמוד ענן” יכולים לבקש מקדמה לפי הקריטריונים המפורטים בהוראת ביצוע 8/2014 של רשות המסים. במקרה שאין להם נתונים על מחזור העיסקאות למע”מ, הם יידרשו להמציא את נתוני מחזור העסקאות שלהם לחודשים ינואר - יוני 2014 מאושרים על-ידי רואה חשבון.
- חישוב המקדמה לעסקים שלא הגישו תביעה במבצע "עמוד ענן", וכן לעסקים חדשים שנפתחו בתקופה שלאחריו, יעשה על ידי הרשות לאחר הגשת הבקשה למקדמה.
- אופן החישוב ייקח בחשבון את הנזק הצפוי לעסק מתוך המחזור החודשי הממוצע בתקופה שקדמה למבצע "צוק איתן". תקרת המקדמה לא תעלה על 250,000 ₪.
הגשת התביעה
- יש למלא טופס תביעת פיצויים בגין "נזק עקיף" במבצע "צוק איתן" ולצרף את המסמכים הנדרשים, בהתאם למפורט בדברי ההסבר שבטופס.
- על גבי הטופס יש לסמן את מסלול הפיצוי המבוקש: שכר, מחזורים, הוצאות שוטפות, חקלאות או מסלול אדום - לפרטים נוספים לגבי המסלולים השונים.
- יש למלא את הנספחים המצורפים לטופס, בהתאם לצורך:
- בעל עסק בענף החקלאות ימלא גם טופס תביעת פיצויים בגין "נזק עקיף" בחקלאות, ויצרף:
- טופס 1220 לשנים 2013,2012.
- דו”ח רווח והפסד לשנת המס 2013.
- עסק הנמצא בטווח של עד 7 ק"מ מרצועת עזה:
- בעל עסק שניזוק באזור של עד 7 ק"מ מרצועת עזה ובאזור התעשייה הדרומי של אשקלון יהיה רשאי לבחור בין פיצוי במסלולים הירוקים לבין פיצוי במסלול האדום.
- במסלול זה יש למלא טופס תביעת פיצויים במסלול האדום בגין נזק עקיף.
- בתביעה במסלול האדום לא נדרשת עמידה בתנאים שבתקנות הקבועות לגבי השבתת הייצור למשך 24 שעות בתעשייה, או השבתת פעילות למשך שבוע ימים בענפי המסחר והשירותים.
- מי שמעוניין לקבל מידע באמצעות מסרון (SMS) או אימייל לגבי מצב התביעה שהגיש, יסמן בטופס כי הוא מאשר זאת.
- יש לצרף לתביעה המחאה (צ'ק) מקורית ומבוטלת של העסק שאליו מבקשים להעביר את הפיצוי.
- במקרה שהתביעה מוגשת על-ידי מייצג המבקש להעביר את הכספים לחשבון נאמנות, עליו להמציא אישור ניהול חשבון נאמנות ספציפי לניזוק שאותו הוא מייצג.
- את טופסי התביעה ניתן להגיש לאחד ממוקדי מס רכוש ומשרדי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין הבאים:
משרד | כתובת | מועדי קבלת קהל |
---|---|---|
פקיד שומה גוש דן | בית נח מנחמי (קומה 7), רחוב בן גוריון 38, רמת גן | ימים א-ה בין השעות 8:30 - 13:00, ובימים א, ב, ד גם בין השעות 15:00 – 18:00 |
פקיד שומה אשקלון | רח' העוז 1 אשקלון | ימים א-ה בין השעות 8:30 – 13:00, ובימים א, ב, ד גם בין השעות 15:00 - 18:00 |
שלוחת אשדוד- פקיד שומה אשקלון | מרכז צימר, דרך מנחם בגין 1, אשדוד | ימים א-ה בין השעות 8:30 - 13:00, ובימים א, ב, ד גם בין השעות 15:00 – 18:00 |
פקיד שומה באר שבע | שד' שזר 31, קומה 3, באר שבע | ימים א-ה בין השעות 8:30- 13:00, ובימים ב, ד גם בין השעות 14:00 - 15:30 |
תל אביב | דלפק המודיעין בקומת הכניסה של בניין קרית הממשלה דרך מנחם בגין 125 תל אביב | ימים א-ה בין השעות 8:30 - 13:00, ובימים א, ב, ד גם בין השעות 15:00 - 18:00 |
הטיפול בתביעה
- תביעה שהוגשה באופן תקין וצורפו לה כל המסמכים הנדרשים, תיבדק ותועבר לאישור. ייתכן שיידרשו נתונים או מסמכים נוספים במהלך בדיקת התביעה.
- לתביעה שהוגשה כנדרש ואושרה ישולם הפיצוי בתוספת הפרשי ריבית והצמדה מתום 30 ימים מיום הגשת התביעה.
- עסקים קטנים (בעלי מחזור של עד 1.5 מיליון ₪ בשנת 2013) -
- במקרה שהגישו את כל המידע הנדרש ולא קיבלו מענה בתוך 35 יום מהגשת התביעה, יהיו זכאי למקדמה של 60% מסך התביעה.
- במקרה שחלפו 180 יום מהגשת התביעה ולא התקבלה תשובה, תועבר מקדמה נוספת בשיעור של 30% מסכום הפיצוי.
- עסקים גדולים (בעלי מחזור של מעל 1.5 מיליון ₪ בשנת 2013) -
- במקרה שהגישו את המידע כנדרש ולא קיבלו מענה בתוך 45 יום מהגשת התביעה, יהיו זכאים למקדמה של 50% מסך התביעה.
- במקרה שחלפו 180 יום מהגשת התביעה ולא התקבלה תשובה, תועבר מקדמה נוספת בשיעור של 40% מסכום הפיצוי.
- תשלום הפיצויים (לאחר הפחתות כגון: מקדמות, ניכוי מס במקור או עיקולים), יועבר לחשבון הבנק שצויין בטופס התביעה ועל פי ההמחאה הבנקאית שצורפה אליו.
- במקרה שהתביעה נדחתה, או נדחה אופן חישוב הפיצוי על ידי התובע, יישלחו לו נימוקים בכתב לסיבת הדחייה.
חשוב לדעת
- המועד האחרון להגשת התביעה לפיצויים הוארך עד ליום 15.01.2015.
- בעלים של מספר עסקים יגישו תביעה בנפרד לכל עסק.
- מי שהגיש תביעה באחד המסלולים, לא יוכל להגיש תביעה מתוקנת/נוספת במסלול אחר.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
אגף שיקום נכים במשרד הביטחון | אתר | ||
מס רכוש | אתר | ||
פיקוד העורף | אתר | ||
מרכז השליטה הלאומי לטיפול במשפחות החטופים והנעדרים | אתר | דוא"ל | |
משרד המשפטים- הכוונה בסוגיות משפטיות בעקבות מצב החירום | אתר | דוא"ל | |
הביטוח הלאומי - קו חירום לפצועים ולמשפחות שכולות | אתר | ||
קול הבריאות (משרד הבריאות) | אתר | פניה מקוונת |
ערעור
- על החלטה שהתקבלה בנושא הפיצויים ניתן לערער בתוך 30 יום.
- ניתן להגיש את הערעור למשרדי רשות המסים שאליהם מוגשות התביעות (ראו בסעיף "הגשת התביעה").
- כמו כן, ניתן לערער למזכירות ועדת הערר במשרד מיסוי מקרקעין באר שבע: שד' שזר 31, באר שבע 84894
- יש להגיש את הערר ב-4 עותקים, עם כל הנספחים הנדרשים לנימוקי הערר.
- מזכירות ועדת הערר תזמן את הצדדים לדיון.
- המערער יכול לייצג את עצמו, או להיעזר בעו"ד. כמו כן, הוא רשאי לצרף חוות דעת או עד מטעמו לביסוס טענותיו.
- הליכי הערר יהיו בהתאם לתקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), תשל"ג-1973.
ערעור על החלטת ועדת הערר
- על החלטת ועדת הערר ניתן לערער בשאלות משפטיות בלבד.
- את הערעור יש להגיש בתוך 30 יום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע, על המערער להמציא העתק מהערעור, עם הגשתו, לפרקליטות מחוז דרום.
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף) (הוראת שעה), התשע"ד–2014
- תקנות מס רכוש וקרן פיצויים (תשלום פיצויים) (נזק מלחמה ונזק עקיף), תשל"ג-1973 (באתר נבו)