הקדמה:
ועדת שיבוץ קובעת באיזה מוסד חינוכי מסוים ילמד ילד שהופנה ללימודים בחינוך המיוחד
הורים אינם מוזמנים לוועדת שיבוץ
למידע נוסף ראו פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים באתר משרד החינוך
ב-01.01.2019 נכנס לתוקף תיקון בחוק חינוך מיוחד שהחיל שינויים בהליך קביעת הזכאות וסל השירותים לתלמידים עם צרכים מיוחדים
- בהתאם לתיקון, קביעת הזכאות של תלמידים עם צרכים מיוחדים לשירותי חינוך מיוחדים תעשה על-ידי ועדות זכאות ואפיון במקום ועדות ההשמה, כאשר ההורים רשאים לבחור את סוג המסגרת שבה ילמד ילדם (כולל האפשרות לשילוב בחינוך הרגיל).
- כמו כן, צוות רב-מקצועי במוסדות החינוך מחליף את ועדות השילוב שפעלו לפני כן.
- בשנת הלימודים תשע"ט (2018-2019) השינוי יושם ברשויות המקומיות במחוז צפון (לרשימת הרשויות).
- בשנת הלימודים תש"פ (2019-2020) התיקון יוחל בכל הארץ.
ועדת שיבוץ בכל רשות מקומית מרכזת את הנתונים אודות אפשרויות הקליטה של תלמידים חדשים במסגרות החינוך המיוחד של אותה רשות.
- לאחר שהוחלט על השמתו של ילד במסגרת של החינוך המיוחד, מועבר הטיפול לוועדת השיבוץ של הרשות המקומית בה הוא מתגורר.
- ועדת השיבוץ מחויבת לבדוק נתונים כגון קיומו של מקום פנוי, מרחק נסיעה, הרכב תלמידים מתאים וכד', לפני שיבוץ הילד במסגרת.
- השיבוץ ייעשה למסגרת חינוכית מתאימה, קרוב ככל האפשר למקום המגורים של הילד. רק אם אין אפשרות מתאימה, ישובץ הילד למסגרת הנמצאת מחוץ לתחום של אותה רשות מקומית.
הרכב הוועדה
- יו"ר הוועדה: מנהל רשות החינוך המקומית או נציגו
- מפקח/י החינוך המיוחד על מוסדות החינוך ברשות המקומית
- מנהל השירות הפסיכולוגי-חינוכי ברשות המקומית או נציגו, אשר ימסור מידע לגבי המאפיינים והצרכים של התלמיד המועמד לשיבוץ ואיזו מסגרת חינוכית הולמת את צרכיו
שיתוף ההורים בקביעת השיבוץ
- ההורים אינם מוזמנים לוועדות שיבוץ.
- אם ישנה מסגרת חינוכית מסוימת שההורים מעוניינים בה, חשוב שיציינו את שמה קודם לכן, בעת קיום הדיון בוועדת השמה/ועדת זכאות ואפיון.
- בקשתם של ההורים נלקחת בחשבון בוועדת השיבוץ, אך לא תמיד ניתן להיענות לבקשה, מסיבות מערכתיות.
הרחבות ופרסומים
- חוזר מנכ"ל משרד החינוך נט/8(א) - שיבוץ תלמידים במסגרות החינוך המיוחד
תודות
- המידע המקורי בערך זה באדיבות "קשר - הבית של המשפחות המיוחדות".