בית המשפט חייב חברת התעופה לשלם פיצויים בגין עוגמת נפש לנוסעים שהמזוודות שלהם הגיעו באיחור
הפיצויים שניתן לתבוע בגין נזק או איחור בהגעת המטען שנשלח לבטן המטוס, אינו מוגבל רק לנזק פיזי או כספי
קביעה זו רלוונטית לטיסות בינלאומיות המופעלות על ידי חברות תעופה של מדינות החתומות על אמנת מונטריאול וכן על טיסות פנים בתוך מדינות אלה

פרטי פסק הדין

ערכאה:בית המשפט העליון
שם התיק:רע"א 8456/19
תאריך:14.06.2022
קישור:לקריאת פסק הדין

רקע עובדתי

  • זוג ישראלים שטסו לארה"ב לא קיבלו את אחת המזוודות לאחר נחיתתם.
  • הם נאלצו לקנות בגדים נוספים ולהיות בקשר יומיומי עם חברת התעופה כדי לברר מתי המזוודה תגיע.
  • המזוודה הגיע ביום האחרון לחופשה לפני החזרה לישראל.
  • בתביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, דרשו הזוג פיצויים בגין עוגמת נפש והבגדים שנקנו בגלל אובדן המזוודה, ובית המשפט קיבל את התביעה.
  • חברת התעופה ערערה לבית המשפט המחוזי ובהמשך לבית המשפט העליון על הפיצויים בגין עוגמת הנפש.

החלטת בית המשפט העליון

  • בית המשפט פירש את החוק בהתאם לאמנת מונטריאול, לפיה המוביל האווירי אחראי "לנזק שנגרם מחמת איחור", כולל גם נזק שאינו ממוני, כגון עוגמת נפש.

משמעות

  • כאשר כבודה של נוסעים מגיעה באיחור, ניתן לתבוע פיצויים מחברת התעופה גם על נזק ממוני (נזק שאינו בהכרח מוחשי או פיזי ואינו גורם בהכרח להפסד כספי) שנגרם לנוסעים בגין האיחור.
דוגמה
עוגמת נפש, כאב וסבל, אובדן הנאות חיים, פגיעה בשם הטוב, צער וכיו"ב.

חשוב לדעת

  • פסק הדין מתייחס אך ורק לזכות מכוח אמנת מונטריאול, כלומר לטיסות בינלאומיות המופעלות על ידי חברות תעופה של מדינות החתומות על האמנה או בטיסות פנים בתוך אחת מהמדינות הללו.
  • ייתכנו זכאויות נוספות לפיצוי מכוח חוקים אחרים, או מכוח ביטוח נסיעות שרכש הנוסע. למידע נוסף ראו פיצוי במקרה של עיכוב או נזק שנגרם למטען בטיסה.
ראו גם

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים