משרד החינוך מאפשר לתלמידים עם לקויות למידה להיבחן בתנאים מותאמים בבחינות הבגרות
למידע רשמי ראו אתר השירות הפסיכולוגי במשרד החינוך
תקציר
תלמידים עם לקויות למידה זכאים להיבחן בתנאים מותאמים בבחינות הבגרות.
- ההתאמות נועדו לאפשר לתלמיד עם לקות למידה להביא לידי ביטוי את ידיעותיו על בסיס שוויון הזדמנויות.
- ההתאמות אינן באות לתת יתרון לתלמיד עם לקות למידה על פני תלמיד שאינו מקבל התאמות.
ההתאמות הניתנות
- ההתאמות הניתנות משתנות בהתאם לאופי הלקות וכוללות, בין היתר:
- הקראת השאלות
- שימוש בהקלטה
- שאלון בחינה עם דפוס מוגדל
- היבחנות בעל-פה
- מבחן מותאם
- הארכת זמן
- התעלמות משגיאות כתיב
- שכתוב (כתיבה מחדש של הטקסט)
- ההתאמות מחולקות ל-3 רמות:
- רמה 1: התאמות שאינן פוגעות במהות הנמדדת על-ידי הבחינה.
- רמה 2: התאמות שמתייחסות בעיקר לשינויים בתנאי הבחינה אך לא בתוכנה.
- רמה 3: התאמות שמתייחסות לשינויים הן בתנאי הבחינה והן בתוכנה. התאמות אלו משנות את המהות הנמדדת על ידי הבחינה וניתנות במקרים מיוחדים בלבד.
מי זכאי?
- נבחנים אינטרניים ואקסטרניים הניגשים למבחני הבגרות.
תהליך מימוש הזכות
נבחנים אקסטרניים
- נבחנים שאובחנו וקיבלו התאמות במהלך לימודיהם במערכת האינטרנית:
- ימשיכו לקבל את אותן התאמות בדרכי ההיבחנות לצורך השלמת בחינותיהם האקסטרניות.
- עליהם לפנות לבית הספר שבו למדו ולקבל אישור על התאמת דרכי ההיבחנות.
- נבחנים אקסטרניים שלא אובחנו בעבר:
- יש להגיש בקשה לוועדת חריגים באגף הבחינות של משרד החינוך, יחד עם אבחון עדכני על-פי דרישות הוועדה.
- האישור על ההתאמות יהיה תקף ל-5 שנים או עד גיל 25.
סיוע במימון האבחונים
- בית הספר יוכל לפנות למנהלי המחוזות בבקשה לסיוע במימון האבחונים לתלמידים ממשפחות עם קשיים כלכליים, בתיאום עם ההורים ובהסכמתם. למידע נוסף ראו מימון אבחונים ללקויות למידה לקראת מבחני בגרות.
ערעור על החלטה
ערעור על החלטת ועדה בית-ספרית
- על התלמיד או הוריו לפנות למחנך הכיתה עם הנימוקים לערעור.
- בית הספר יגיש את הערעור לוועדת התאמות מחוזית - המשמשת כוועדת ערר על החלטות הוועדה הבית-ספרית.
- החלטת ועדת ההתאמות המחוזית בעניין ההתאמות שבסמכות בית הספר היא סופית.
ערעור על החלטת ועדת התאמות מחוזית או ועדת חריגים
- ניתן להגיש ערעור לוועדת ערעורים עליונה רק לגבי בקשות להתאמות שנדחו על-ידי ועדת ההתאמות המחוזית או ועדת חריגים.
- הבקשה לערעור תופנה לוועדת הערעורים העליונה באמצעות בית הספר בלבד.
- ניתן לערער על החלטה של ועדת ההתאמות המחוזית או ועדת חריגים רק פעם אחת עבור כל תלמיד.
- הדיון בוועדת הערעורים העליונה יהיה הדיון האחרון בעניינו של התלמיד והחלטתה היא סופית.
- לצורך דיון לגבי אותו מועד בחינה - יש להגיש את הערעור בסמוך לקבלת תשובת הוועדה המחוזית, על-פי המצוין בתשובתה. אם לא ניתן להגיש את הערעור בסמוך לקבלת תשובת הוועדה המחוזית, הערעור יידון לקראת מועד הבחינות הבא. במקרה כזה בית הספר יגיש את הערעור בהתאם למועדים המפורסמים מדי שנה על-ידי משרד החינוך.
חשוב לדעת
- משרד החינוך מחיל רפורמה בנושא התאמות לבעלי לקויות למידה. הרפורמה מוחלת באופן הדרגתי, ובחלק מהרשויות עשויים להיות שינויים בהליכי האבחון ומתן ההתאמות. למידע נוסף ראו חוברת "מלקויות ללמידה - הרפורמה המערכתית לאיתור וטיפול בתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב".
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
קו פתוח לתלמידים | אתר | ||
שי"ל | אתר | פניה מקוונת | |
מענה ממשלתי מרכזי | אתר | דוא"ל |
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוזר מנכ"ל משרד החינוך תשסד/4(ב) מיום 01.12.2003 - התאמות בדרכי היבחנות לנבחנים בעלי ליקויי למידה אינטרניים ואקסטרניים
- התאמות בדרכי היבחנות לתלמידים עם לקויות למידה והפרעת קשב הנבחנים בשנת הלימודים תשפ"ג
- הוראה בנושא התאמות בדרכי היבחנות בבחינות הבגרות לתלמידים עם הפרעת קשב ופעלתנות יתר - מיום 15.05.2022