קופות החולים מממנות לזכאים מכשירי תקשורת תומכת וחלופית
במקרה של רכישת מכשיר באופן פרטי לא יינתן החזר כספי
למידע רשמי ראו אתר כל הבריאות

בקצרה

שימו לב
הרפורמה בציוד השיקומי (מכשירי שיקום וניידות)
  • האחריות על מכשירי שיקום וניידות (ציוד שיקומי) עוברת ממשרד הבריאות לקופות החולים בשתי פעימות:
    • בפעימה הראשונה (01.04.2024) עברה האחריות על מכשירי שיקום וניידות פשוטים ומורכבים חלקית.
    • בפעימה השנייה (01.04.2025) עברה האחריות על מכשירי שיקום וניידות מורכבים.
  • למידע על כלל המכשירים שיעברו במסגרת הרפורמה ראו מכשירי השיקום והניידות (רפורמה בציוד שיקומי).


קופות החולים מממנות לזכאים מכשירי תקשורת תומכת וחלופית - מערכות המאפשרות למשתמשים בהן יכולת תקשורת באמצעות מסרים מוקלטים או מוקלדים המחליפים דיבור.

  • השימוש במכשירים מאפשר לאנשים ללא יכולת דיבור או עם מובנות דיבור ירודה להביע את עצמם ולתקשר עם סביבתם באופן מיטבי ועצמאי, ככל הניתן.
  • הציוד הממומן כולל:
    • מחשבים ייעודיים שתותקן עליהם תוכנה ייעודית. במקרים של מגבלה פיסית בהפעלת המחשבים ימומנו גם אביזרי נגישות להפעלתם (כמו עכבר מיוחד או מתגי הפעלה).
    • מערכות תקשורת תומכת וחלופית ממוחשבות המופעלות באמצעות מיקוד מבט, והעזרים הנלווים להן (כמו עמוד או זרוע לצורך העמדה מותאמת של המחשב).
טיפ

מי זכאי?

  • מי שאינם יכולים לקיים תקשורת מילולית ואינם יכולים להיעזר במכשירי פלט קולי, לוחות תמונות או טאבלטים לצורך תקשורת, ונמצא כי מחשבי התקשורת יאפשרו להם תקשורת יעילה.
  • אנשים עם מוגבלות חמורה בדיבור ומוגבלות חמורה בתפקוד מוטורי, המסוגלים להשתמש במערכות המופעלות באמצעות מיקוד מבט בלבד, זכאים למערכת תקשורת תומכת וחלופית ממוחשבת המופעלת באמצעות מיקוד מבט.
שימו לב
מערכות התקשורת החלופית שניתנות במסגרת סל הבריאות הן מערכות שמבוססות על מערכת ההפעלה ״חלונות״ בלבד.

תהליך מימוש הזכות

קופת החולים כללית

  • יש לפנות לקלינאי/ת תקשורת, שילווה את תהליך התאמת המכשיר.
  • יש לקבל את המלצת קלינאי/ת התקשורת או לקבל המלצה ממרפא/ת בעיסוק, שמפרטת את הרכב משכיר התקשורת התומכת והחלופית המתאים.
  • לאחר קבלת ההמלצה, יש לקבל מקופת החולים אישור להתנסות במערכת.
  • לאחר מכן, המבוטח יקבל את המערכת לתקופת ניסיון.
  • לאחר תקופת הניסיון, יתקבל אישור סופי לשימוש במערכת.
  • למידע נוסף ראו: אתר קופת החולים כללית

קופת החולים מכבי

  • יש לפנות לקלינאי/ת התקשורת המטפל/ת כדי לקבל אבחון והערכת הצורך במכשיר, והקלינאי/ת יגיש את הבקשה לקבלת המכשיר המתאים.
  • לאחר תהליך ההערכה וההתאמה, קלינאי/ת התקשורת יגיש בקשה לקופת החולים לקבלת מערכת תקשורת תומכת וחליפית, ויפרט את הפרטים הבאים:
    • האבחנה חתומה בידי רופא.
    • דוח קלינאי/ת תקשורת
    • טופס בקשה למערכת תקשורת תומכת וחליפית לתקופת ניסיון.
  • לאחר אישור הבקשה, המבוטח יקבל את המערכת לתקופת ניסיון.
  • בסיום תקופת הניסיון, קלינאי/ת התקשורת יגיש טופס בקשה לאישור קבוע.
  • למידע נוסף ראו: אתר קופת החולים מכבי

קופת החולים מאוחדת

  • יש לפנות לקלינאי התקשורת שמטפל במבוטח.
  • קליניאי התקשורת ימליץ על מכשיר מתאים ויגיש לקופה בקשה בהתאם להמלצה.
  • למידע נוסף ראו: אתר קופת החולים מאוחדת

קופת החולים לאומית

כדאי לדעת

  • לא יינתנו החזרים כספיים במקרים שבהם נרכש מכשיר באופן פרטי.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים