מפעילי קו תעופה מחויבים לספק אמצעי הנגשה בכל המטוסים שנרשמו על שם המפעיל לאחר 2003. בשאר המטוסים יונגש לפחות אחד מבין 3 מטוסים
אדם עם מוגבלות זכאי לקבל סיוע וליווי בעלייה למטוס ובירידה ממנו. לשם כך, יש ליידע את חברת התעופה לפחות 48 שעות לפני מועד הטיסה של אותו אדם
למידע נוסף ראו סעיף 19 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, תשנ"ח-1998
תקציר
מפעילי קו תעופה מחויבים להנגיש את מטוסיהם לאנשים עם מוגבלות, וחברות התעופה מחויבות לסייע לאנשים עם מוגבלות וללוות אותם בעלייה למטוס ובירידה ממנו.
מי זכאי
- כל אדם עם מוגבלות.
סיוע וליווי
- אדם עם מוגבלות המעוניין לקבל סיוע וליווי בעלייה למטוס ובירידה ממנו צריך ליידע את חברת התעופה לפחות 48 שעות לפני הטיסה.
- חברת התעופה תהיה מחויבת להבטיח לו את התנאים הבאים:
- לפני ההמראה- ליווי מתאים מדלפק הצ'ק אין בשדה התעופה עד מקום הישיבה במטוס.
- לאדם המגיע בכיסא גלגלים- הטענת כיסא הגלגלים בזמן העלייה למטוס, באופן שיעמוד לרשותו מיד אחרי הירידה מהמטוס.
- אחרי הנחיתה- ליווי מהמטוס עד היציאה משדה התעופה.
- יידוע הגורם המתאים בנמל התעופה שאליו טס האדם לגבי מועד הגעתו.
הנגשת המטוסים
- במטוס עם 30 מושבים ומעלה, לפחות ל-5% מהמושבים במטוס (ולא פחות משני מושבים), משענות הידיים הגובלות במעבר יהיו ניתנות להרמה, הורדה או הסרה.
- בכל מטוס שנרשם על שם מפעיל קו התעופה לאחר 2003 (ואם מדובר במטוסים ישנים יותר- לפחות באחד מבין 3 מטוסים), יהיו אמצעי ההנגשה הבאים:
- במטוס עם 60 מושבים ומעלה יהיה כיסא גלגלים מיוחד (כיסא צר המותאם לתנאי הטיסה), לרשות נוסע הזקוק לכיסא גלגלים שהודיע 48 שעות מראש על עלייתו לטיסה.
- במטוס עם 30 מושבים ומעלה, מחצית או יותר ממשענות הידיים הגובלות במעבר יהיו ניתנות להרמה, הורדה או הסרה.
- במטוס שיש בו יותר ממעבר אחד ויש בו שירותים, יהיה לפחות תא שירותים אחד נגיש (תא המותאם לכיסא גלגלים מיוחד, ומותקנים בו מנעולי דלת, כפתורי קריאה נגישים, מוטות אחיזה וברזים המותאמים לאנשים עם מוגבלות).
- במטוס עם 60 מושבים ומעלה שיש בו תא שירותים נגיש, יהיה גם כיסא גלגלים מיוחד.
הנגשות לנוסעים כבדי שמיעה או לקויי ראייה
- יש להנחות את אנשי צוות המטוס למסור מידע לנוסעים כבדי שמיעה ולנוסעים לקויי ראייה בנוגע למצב חירום בטיסה.
- בכל מטוס שנרשם לאחר 2003 (ולפחות באחד מבין 3 מטוסים ישנים יותר), יש לצרף כתוביות בשפה העברית לכל הסרטים המוקרנים במטוס על גבי מסך מרכזי (למעט סרטי הדרכה וסרטי פרסומת) וב-60% לפחות מהסרטים המוקרנים על גבי מסכים אישיים.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
שם | כתובת | טלפון | |
---|---|---|---|
בזכות | אתר | ת"ד 34510, ירושלים 91000 | 02-6521308 ווטסאפ 054-8213414 |
הקליניקה המשפטית לזכויות אנשים עם מוגבלויות - אוניברסיטת בר אילן | אתר | 03-5318373 | |
כמעיין המתגבר | אתר | 04-6600456 | |
נגישות ישראל | אתר | דרך השרון 12, תיבה 28, כפר סבא 4427125 | 09-7451126 |
ראו בנוסף
- פניות הציבור בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות
- לרשימה הכללית של ארגונים המסייעים לאנשים עם מוגבלויות
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - פרק ה' (שירותי תחבורה ציבורית)
- תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), תשס"ג-2003
הרחבות ופרסומים
- נגישות באתר רשות שדות התעופה בישראל
- זכויות וזכאות בתחבורה והסעות לאנשים עם מוגבלות חוברת בעריכת בזכות וג'וינט ישראל