הקדמה:

כל תחנות הרכבת בישראל צריכות להיות מונגשות לנכים ולאנשים עם מוגבלויות
בכל רכבת צריך להיות לפחות קרון נגיש אחד
ניתן להתקשר למוקד 5770* ולתאם מראש נסיעה של אדם עם מוגבלות
כל אדם בעל תעודת עיוור יכול לרכוש בחנות של המרכז לעיוור בישראל שלט למערכות השמע המספקות הכוונה קולית בתחנות (בעלות מסובסדת של 15 ש"ח)

על-פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), על כל תחנות הרכבת בישראל להיות מונגשות (התקנות קבעו כי על תהליך הסבת תחנות הרכבת להסתיים עד שנת 2012).

  • בכל רכבת יהיה קרון נגיש אחד לפחות, והוא יסומן בסמל הנגישות הבינלאומי (אדם בכסא גלגלים).

הנגשת תחנת רכבת

  • התקנות קובעות את האופן שבו תחנות הרכבת צריכות להיות מונגשות:
    • תוסדר דרך נגישה מתחנות האוטובוס שמחוץ לתחנת הרכבת אל פתח התחנה.
    • הכניסות לתחנה וכל המתחם של התחנה יהיו נגישים.
    • מידע על לוחות זמנים יהיה נגיש ויימסר גם בפקס ובטלפון ויוצג בכתב גדול.
    • בעמדת המודיעין יותקן זמזם איתור המשמיע צליל בתדר נמוך - לאנשים עם לקות ראיה, והעמדה תסומן בצבע מנוגד לסביבה.
    • עמדת טלפון תהיה נגישה לשימוש גם של אדם בכיסא גלגלים.
    • מדרגות, קירות, דלתות ומחיצות שקופים יסומנו באמצעי אזהרה ללקויי ראיה.
    • אם מוצבות מכונות אוטומטיות לקבלת מידע או להנפקת כרטיסים, במכונה אחת לפחות יהיו הוראות שימוש בכתב מישוש ובכתב ברייל.
    • בלוחות מידע אלקטרוניים המציינים מועדי נסיעה ויעדים יוצג המידע בצבע צהוב על רקע כהה ובתווים שאינם נעים לרוחב הלוח.

הגדרת קרון נגיש

  • קרון נגיש הוא קרון שבו קיימים האמצעים הבאים:
    • דלת רחבה, מעבר ומקומות ישיבה המונגשים לאנשים הנעים בכיסא גלגלים.
    • מסעדי יד מתרוממים במקומות המיועדים לאנשים עם מוגבלויות.
    • מקומות ישיבה ייעודיים לאנשים עם מוגבלויות (לקויי ראייה, אנשים בכיסאות גלגלים).
    • אמצעים חזותיים וקוליים להודעה על התחנות.
    • סימון בצבע בולט לעין של פתחים, מדרגות, מאחזי יד ובליטות.

סיוע לנוסע עם מוגבלות

  • אנשים הנעזרים בכיסא גלגלים ועיוורים, זכאים לסיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה ולשיריון מקום ישיבה בקרון נגיש.
  • אם מעוניינים להבטיח את הסיוע בעלייה ובירידה מהרכבת או לשריין מקום בקרון נגיש, רצוי לתאם 7 שעות מראש את הנסיעה.
  • אדם עם מוגבלות הנוסע ברכבת במועדים קבועים, יכול ליידע את מוקד השירות לפני הנסיעה הראשונה לגבי כל המועדים כדי שיוגש לו סיוע גם בנסיעות הבאות.
  • רכבת ישראל תשתדל להפעיל את מתקן ההרמה גם ללא הודעה מראש, אך אינה מחוייבת לכך.
  • נוסע עם מוגבלות רשאי לבקש סיוע של עובד הרכבת כדי לממש את זכותו לשבת במקום המיועד לאנשים עם מוגבלות.

תיאום נסיעה מראש

כיצד ניתן לברר לגבי נגישות תחנות ורכבות?

  • תחנות ורכבות נגישות מסומנות באמצעות סמל הנגישות, את המידע ניתן לברר בדרכים הבאות:

אתר האינטרנט

  • מידע אודות נגישות התחנה מוצג באתר רכבת ישראל בדף התחנה, בדף רשימת התחנות ובשלבים השונים של תהליך תכנון הנסיעה.
  • מידע אודות נגישות הרכבת מוצג במהלך השלבים השונים של תהליך חיפוש הנסיעה.

חוברת לוח הזמנים

  • תחנה נגישה מסומנת באמצעות סמל הנגישות הנמצא בין שם התחנה בעברית לשם התחנה באנגלית.
  • רכבת נגישה מסומנת באמצעות סמל הנגישות הנמצא בראש הדף, מעל מספר הרכבת.

מוקד המידע ושירות הלקוחות הארצי

  • במוקד המידע והשירות ניתן לקבל מידע מפורט אודות נגישות תחנות ורכבות וכן להודיע מראש על נסיעה של אדם בכיסא גלגלים או עיוור, כדי שיקבל סיוע.
  • מספר הטלפון של המוקד: 03-6117000 או בחיוג מקוצר 5770*.
  • לקויי שמיעה יכולים לפנות באמצעות פקס מספר 03-6104337, יש לציין מספר פקס לקבלת המענה.
  • המוקד פועל בימים א'-ה': בשעות 23:00 - 06:00, ביום ו': בשעות 15:00 - 06:00, במוצ"ש: כמחצית השעה מצאת השבת ועד השעה 23:00.

חשוב לדעת

  • כל אדם בעל תעודת עיוור יכול לרכוש בחנות של המרכז לעיוור בישראל שלט למערכות השמע המספקות הכוונה קולית בתחנות (בעלות מסובסדת של 15 ש"ח).

ארגוני סיוע

שם כתובת טלפון
אתר בזכות ת.ד. 34510, ירושלים 91000 02-6521308
אתר הקליניקה המשפטית לזכויות אנשים עם מוגבלויות - אוניברסיטת בר אילן 03-5318373
אתר נגישות ישראל עמותת נגישות ישראל (ע"ר) ת.ד. 5171 כפר סבא 44151 09-7458080

ראו בנוסף


גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים