הקדמה:

כל תחנות הרכבת בישראל צריכות להיות מונגשות לנכים ולאנשים עם מוגבלויות
בכל רכבת צריך להיות לפחות קרון נגיש אחד
ניתן לתאם מראש נסיעה של אדם עם מוגבלות באופן מקוון או בטלפון
בעלי תעודת עיוור יכולים לרכוש בחנות של המרכז לעיוור בישראל שלט למערכות השמע שמספקות הכוונה קולית בתחנות (בעלות מסובסדת של 15 ₪)

על כל תחנות הרכבת בישראל להיות מונגשות.

  • בכל רכבת צריך להיות לפחות קרון נגיש אחד והוא יסומן בסמל הנגישות הבינלאומי (אדם בכסא גלגלים).

הנגשת תחנת רכבת

  • הדרך מתחנות האוטובוס שמחוץ לתחנת הרכבת אל פתח התחנה.
  • הכניסות לתחנה וכל המתחם של התחנה.
  • המידע על לוחות הזמנים שיימסר גם בפקס וגם בטלפון ויוצג בכתב גדול.
  • זמזם איתור שיותקן בעמדת המודיעין וישמיע צליל בתדר נמוך עבור אנשים עם לקות ראייה והעמדה תסומן בצבע מנוגד לסביבה.
  • עמדת טלפון נגישה לשימוש גם של אדם בכיסא גלגלים.
  • מדרגות, קירות, דלתות ומחיצות שקופים יסומנו באמצעי אזהרה עבור אנשים עם לקות ראייה.
  • אם מוצבות מכונות אוטומטיות לקבלת מידע או להנפקת כרטיסים, במכונה אחת לפחות יהיו הוראות שימוש בכתב מישוש ובכתב ברייל.
  • בלוחות מידע אלקטרוניים שמציינים מועדי נסיעה ויעדים יוצג המידע בצבע צהוב על רקע כהה ובתווים שלא נעים לרוחב הלוח.

הגדרת קרון נגיש

  • קרון נגיש הוא קרון רכבת שקיימים בו האמצעים הבאים:
    • דלת רחבה, מעבר ומקומות ישיבה שמונגשים לאנשים שנעים בכיסא גלגלים.
    • מסעדי יד מתרוממים במקומות שמיועדים לאנשים עם מוגבלויות.
    • מקומות ישיבה ייעודיים לאנשים עם מוגבלויות (לקויי ראייה, אנשים בכיסאות גלגלים).
    • אמצעים חזותיים וקוליים להודעה על התחנות.
    • סימון בצבע בולט לעין של פתחים, מדרגות, מאחזי יד ובליטות.

סיוע לנוסע עם מוגבלות

  • אנשים שנעזרים בכיסא גלגלים ואנשים עיוורים, זכאים לסיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה ולשיריון מקום ישיבה בקרון נגיש.
  • אם מעוניינים להבטיח את הסיוע בעלייה ובירידה מהרכבת או לשריין מקום בקרון נגיש, רצוי לתאם 7 שעות מראש את הנסיעה.
  • אדם עם מוגבלות שנוסע ברכבת במועדים קבועים, יכול ליידע את מוקד השירות לפני הנסיעה הראשונה לגבי כל המועדים העתידיים כדי שיוגש לו סיוע גם בנסיעות הבאות.
  • רכבת ישראל תשתדל להפעיל את מתקן ההרמה גם ללא הודעה מראש, אך לא מחוייבת לכך.
  • נוסע עם מוגבלות רשאי לבקש סיוע של עובד הרכבת כדי לממש את זכותו לשבת במקום שמיועד לאנשים עם מוגבלות.

תיאום נסיעה מראש

כיצד ניתן לברר לגבי נגישות תחנות ורכבות?

  • תחנות ורכבות נגישות מסומנות באמצעות סמל הנגישות. את המידע ניתן לברר בדרכים הבאות:

אתר האינטרנט

  • מידע אודות נגישות התחנה מוצג באתר האינטרנט של רכבת ישראל בדף זה וכן בדף של כל תחנה ובשלבים השונים של תהליך תכנון הנסיעה.

חוברת לוח הזמנים

  • תחנה נגישה מסומנת באמצעות סמל הנגישות שנמצא בין שם התחנה בעברית לשם התחנה באנגלית.
  • רכבת נגישה מסומנת באמצעות סמל הנגישות שנמצא בראש הדף, מעל מספר הרכבת.

מוקד רכבת ישראל

  • במוקד המידע והשירות ניתן לקבל מידע כללי מידע כללי על נסיעה ברכבת, לוחות זמנים, תעריפי נסיעה וכן מידע על נגישות תחנות ורכבות ותיאום נסיעה מראש.
  • מספר הטלפון של המוקד: 08-6831222 או בחיוג מקוצר *5770 .
  • לקויי שמיעה יכולים לפנות באמצעות פקס מספר 08-6261693, יש לציין מספר פקס לקבלת המענה.
  • המוקד פועל בימים א-ה בשעות 06:00 - 24:00, בימי שישי וערבי חג: בשעות 06:00 - 15:00, במוצ"ש ובצאת חג: חצי שעה לאחר צאת השבת, או החג ועד חצות.
  • ניתן גם לפנות ל​שירות לקוחות באמצעות שליחת הודעה ב״ווטסאפ״ למספר ​052-3273570 בימים א-ה בשעות 08:00 - 17:00.

חשוב לדעת

  • כל אדם בעל תעודת עיוור יכול לרכוש בחנות של המרכז לעיוור בישראל שלט למערכות השמע שמספקות הכוונה קולית בתחנות (בעלות מסובסדת של 15 ₪).

ארגוני סיוע

שם כתובת טלפון
אתר בזכות ת"ד 34510, ירושלים 91000 02-6521308
ווטסאפ 054-8213414
אתר הקליניקה המשפטית לזכויות אנשים עם מוגבלויות - אוניברסיטת בר אילן 03-5318373
אתר כמעיין המתגבר 04-6600456
אתר נגישות ישראל ת"ד 5171 כפר סבא 44151 09-7458080

ראו בנוסף


גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים