הקדמה:

תלמידים חירשים וכבדי שמיעה הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות
סוג ההתאמות נקבע על פי חומרת הירידה בשמיעה
למידע נוסף ראו פורטל הורים - שילוב וחינוך מיוחד באתר משרד החינוך


תלמידים חירשים וכבדי שמיעה הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות.

  • מערך ההתאמות לכל תלמיד נקבע בהתאם למקצועות שבהם הוא עומד להיבחן ובהתייחס לדרגת הירידה בשמיעה.

התאמות בדרכי ההיבחנות

  • הארכת זמן הבחינה - תוספת של 25% מזמן הבחינה.
  • ליווי לצורך הסבר השאלון: הסבר השאלון יינתן על ידי איש צוות שיכול ליצור תקשורת יעילה עם התלמיד, ושאינו מורה המלמד את התלמיד בכיתה, באישור מנהל בית-הספר. התאמה זו באה לגשר על פערי ידע שפתי וידע לשוני שאינם קשורים למקצוע שבו נבחן התלמיד. המורה אינו צריך להימצא ליד התלמיד באופן רציף לאורך הבחינה.
  • התעלמות משגיאות כתיב ומניסוח לשוני.
  • בשאלונים המכילים משימה של הבעה בעל פה:
    • על הבוחן לוודא שהתלמידים מבינים את השאלות.
    • תלמידים שדיבורם אינו ברור יוכלו להיבחן בשפת הסימנים או בכתב, בהתאם לצורת התקשורת המועדפת עבורם. במידת הצורך יוזמן מתורגמן לשפת הסימנים.
    • הארכת זמן הבחינה (רבע שעה תוספת לכל שעת בחינה).
    • התעלמות משגיאות כתיב.
    • האזנה חוזרת באמצעות אוזניות.
  • תוספת של 10 נקודות לציון בחינה חיצונית בכתב.
  • מבחן מותאם בעברית בהבנה, הבעה ולשון לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים - התלמידים לומדים על פי תוכנית לימודים מותאמת. ניתן להיבחן בבחינה זו רק במועד קיץ.
  • בחינה בית ספרית במקצועות עתירי מלל - ניתן להיבחן בבחינה בית ספרית רק במועד קיץ.
  • אנגלית: התלמידים נבחנים בשאלונים הרגילים בתוספת ההתאמות הבאות:
    • הארכת זמן הבחינה - תוספת של רבע שעה לכל שעת מבחן. בשאלון A משך הבחינה שעתיים.
    • ליווי לצורך הסבר מבנה השאלון על-ידי המורה לאנגלית של התלמיד - בתחילת המבחן.
    • שימוש במילון אלקטרוני.
    • התעלמות משגיאות כתיב.
    • פטור מבחינה בעל פה. פטור זה ניתן לבחירתו של התלמיד (התלמיד יכול לבחור להיבחן בעל-פה).
    • פטור מהבנת הנשמע (בחלק מהשאלונים יינתנו תרגילים חלופיים).
    • תוספת 10 נקודות בבחינות החיצוניות, ובבחינות הנבדקות בבית הספר (אין תוספת של 10 נקודות בהגשת תלקיט).
    • התאמות לתלקיט (תיק העבודות של התלמיד): שימוש במילון אלקטרוני, התעלמות משגיאות כתיב, אפשרות להגיש מספר גרסאות במטלות כתיבה, קיצור אורך מטלות הכתיבה, החלפת חלק ממטלות הכתיבה במטלות יצירה (למשל, מצגות או יצירות אמנות).

התאמות בתנאי ההיבחנות

  • היבחנות בחדר שקט, רצוי שיהיה מונגש מבחינה אקוסטית.
  • שימוש במערכות הגברה המשמשות את הנבחן להנגשה אקוסטית, כולל בעת העברת מידע על ידי המשגיחים.
  • שימוש באזניות או במערכות הגברה המשמשות את הנבחן להנגשה אקוסטית במבחנים של הבנת הנשמע.
  • תמלול כל המידע המועבר לכלל הנבחנים במהלך המבחן כגון פירוט זמנים, הערות והנחיות.
  • שימוש בעזרים למיסוך טינטון (צלצולים באזניים).
  • תמלול או כתוביות במבחנים שבהם נעשה שימוש בסרטים.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • על בית הספר לדווח מדי שנה למרכז הטיפולי-חינוכי לתלמידים כבדי שמיעה וחירשים על המקצועות והשאלונים בהם עתיד התלמיד להיבחן.
  • המרכז הטיפולי-חינוכי, באישור הפיקוח על לקויות חושים, מחליט על מערך ההתאמות להן זקוק כל תלמיד, בהתאם לדיווח של בית הספר ובהתייחס לרמת הירידה בשמיעה.
  • בית הספר יקבל את החלטות המרכז הטיפולי-חינוכי לגבי מערך ההתאמות, ויעביר אותן לאגף הבחינות במשרד החינוך.
  • מקרים ייחודיים, ובכלל זה תלמידים כבדי שמיעה וחירשים שיש להם לקות נוספת (עוורים ולקויי ראייה, שיתוק מוחין, אוטיזם) - יידונו בועדת חריגים.

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים