ילדים עם צרכים מיוחדים עשוים להשתלב במסגרות חינוך רגילות בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים
סל השירותים שיינתנו לתלמיד לצורך שילובו נקבע על-ידי הצוות הרב-מקצועי במסגרת החינוכית
למידע רשמי ראו פורטל הורים לילדים עם צרכים מיוחדים של משרד החינוך

בקצרה

ילדים עם צרכים מיוחדים יכולים להשתלב במסגרת חינוך רגילה בעזרת תמיכה של שירותי חינוך מיוחדים - שעות הוראה או טיפול וליווי של סייעת.

  • התמיכות ניתנות במסגרת "סל שילוב" (תקציב שילוב). תקציב השילוב יכול להיות תקציב כללי של המוסד החינוכי או תקציב אישי שניתן לתלמיד.
  • היקף התמיכות שיינתנו לתלמיד נקבע על-ידי וועדת זכאות ואפיון או על-ידי הצוות הרב-מקצועי:
    • תלמיד שוועדת זכאות ואפיון קבעה שהוא זכאי לסל אישי - הוועדה תקבע גם את היקף השירותים והתמיכות.
    • תלמיד שוועדת זכאות ואפיון קבעה שהוא זכאי לתמיכה מהתקציב של מסגרת החינוך (סל מוסדי) - היקף השירותים והתמיכות ייקבע על-ידי הצוות הרב-מקצועי בבית הספר.
    • תלמיד שהצוות הרב- מקצועי קבע שהוא זכאי לשירותי חינוך מיוחדים - הצוות הרב-מקצועי יקבע גם את היקף השירותים והתמיכות שיקבל.

היקף התמיכה שניתנת לתלמיד במסגרת השילוב

  • לאחר שוועדת זכאות ואפיון או צוות רב מקצועי קובעים שתלמיד זכאי לשירותי חינוך מיוחדים, נקבע גם היקף השירותים והתמיכות שיינתנו לו בהתאם למוגבלות ולרמת התפקוד.
  • התקציב נקבע בשעות שבועיות של תמיכה באמצעות הוראה וטיפול. התקציב מורכב מחצי שעה שבועית שמיועדת להנחיית הצוות החינוכי בעבודה עם התלמיד, ומספר שעות שבועיות לטובת הוראה וטיפול.
  • עבור תלמידים שנקבע להם תקציב אישי - ניתן להמיר שעות הוראה וטיפול לשעות ליווי של סייעת.

היקף השירותים והתמיכות בסל האישי

  • מספר השעות השבועיות בסל האישי מורכב ממספר שעות קבוע להוראה, טיפול והנחיית הצוות, ובנוסף שעות סיוע שמספרן משתנה בהתאם לסוג המוגבלות ורמת התפקוד של התלמיד.
  • היקף השעות הקבוע נקבע בהתאם לשכבת הגיל:
    • גן ילדים, בית ספר יסודי, חטיבת ביניים: 2.7 שעות שבועיות
    • חטיבה עליונה (כל הלקויות, פרט ללקויות למידה רב־בעייתיות, הפרעות התנהגותיות ורגשיות ומשכל גבולי): 4.55 שעות שבועיות
    • חטיבה עליונה (לקויות למידה רב־בעייתיות, הפרעות התנהגותיות ורגשיות ומשכל גבולי): 2.4 עד 2.9 שעות שבועיות
  • היקף שעות הסיוע נקבע בהתאם לסוג המוגבלות ורמת התפקוד שנקבעה לתלמיד - והוא מפורט בטבלה המופיעה בתוספת השנייה לחוק חינוך מיוחד, בקישור זה.
  • חלוקת השעות לטיפול ולסיוע (פילוח השעות) תקבע בהתאם לצרכים האישיים של התלמיד, על פי המלצת הצוות הרב־מקצועי ובשיתוף הורי התלמיד.
  • במסגרת פילוח השעות ניתן להמיר שעות הוראה וטיפול לשעות ליווי של סייעת (שעות סיוע):
    • בגן, בית ספר יסודי וחטיבת ביניים - ניתן להמיר כל שעה שבועית של הוראה וטיפול ב-4.3 שעות סייעת.
    • בתיכון - ניתן להמיר כל שעה שבועית של הוראה וטיפול ב-5.4 שעות סייעת.
לדוגמה
היקף סל אישי לתלמיד בית ספר יסודי המאובחן עם אוטיזם ונקבעה לו רמת תפקוד 3
  • התלמיד זכאי למספר שעות בסיסי של 2.7 שעות שבועיות להוראה, טיפול והנחיית הצוות
  • בהתאם לטבלה בחוק חינוך מיוחד התלמיד זכאי ל-16 שעות שבועיות של ליווי סייעת (שעות סיוע).
  • כל שעת הוראה וטיפול שווה ל-4.3 שעות סיוע ולכן 16 שעות שבועיות של סיוע הן שוות ערך ל-3.7 שעות הוראה וטיפול.
  • בסך הכל התלמיד יהיה זכאי ל-6.4 שעות שבועיות, שאותן ניתן לחלק לתמיכות שונות בהתאם לצרכי התלמיד.

התמיכות שניתן לקבל מסל השילוב

  • לאחר שנקבע היקף התמיכה (בתקציב אישי או מהסל המוסדי) ייקבעו סוגי התמיכה שהתלמיד יקבל: תמיכה באמצעות שעות הוראה, שעות טיפול, וליווי של סייעת.
  • תמיכה באמצעות שעות הוראה: ניתנת ישירות לתלמיד על-ידי עובד הוראה מהחינוך המיוחד, כולל מנתח התנהגות.
  • תמיכה באמצעות שעות טיפול: ניתנת על-ידי עובדי הוראה ממקצועות הבריאות והטיפול: ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת וטיפולים באמצעות אומנויות.
  • תמיכה וליווי של סייעת (סייעת שמועסקת על ידי הרשות המקומית והיא חלק מצוות המוסד החינוכי) - תמיכה זו ניתנת רק לתלמידים שנקבע להם תקציב אישי.
  • התמיכה באמצעות שעות הוראה או שעות טיפול יכולה להינתן במספר אופנים:
    • תמיכה פרטנית לתלמיד בהתאם לתוכנית האישית שנקבעה לו
    • תמיכה לקבוצת תלמידים (כל שעה שהתלמיד מקבל בקבוצה מחולקת במספר התלמידים בקבוצה - לדוגמה, שעה בקבוצה של 4 תלמידים שווה ל- 0.25 שעה עבור כל תלמיד).
    • תמיכה שיתופית לשני בעלי תפקידים המבצעים תוכנית עבודה משותפת לתלמיד או לקבוצה (שעה שיתופית שווה לשתי שעות הוראה מהסל האישי של התלמיד)
    • תמיכה בכיתה - הוראה בכיתה על-ידי גננת שילוב או מורת שילוב, או טיפול על-ידי עובד הוראה ממקצועות הבריאות לצד המורה או מנהלת הגן.
  • כמו כן, יכולה להינתן תמיכה באמצעות שעות הוראה מחוץ לכיתה - עד שליש משעות הלימודים בשבוע שיינתנו באופן קבוצתי או פרטני.

מי זכאי?

  • ילדים עם צרכים מיוחדים בגיל 21-3 בכל אחד מהמקרים הבאים:
    • ועדת זכאות ואפיון החליטה על זכאותם לשירותי חינוך מיוחדים והוריהם בחרו שילמדו בכיתה רגילה בגן/בית ספר רגיל.
    • ועדת זכאות ואפיון החליטה שיקבלו שירותי חינוך מיוחדים בכיתה רגילה בגן/בית ספר רגיל.
    • הם לומדים בגן/בית ספר רגיל והצוות הרב-מקצועי שלו קבע כי הם זכאים לשירותי חינוך מיוחדים.

תהליך מימוש הזכות

  • צוות רב-מקצועי של בית הספר או הגן יבנה, בשיתוף ההורים, תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י) שתתאים לצרכיו וליכולותיו של הילד.
  • הצוות, בשיתוף ההורים, קובע כיצד לחלק את התקציב האישי (פילוח שעות). כלומר, כמה שעות מתוך התקציב ישמשו לתמיכה באמצעות שעות הוראה, כמה לשעות טיפול וכמה שעות לליווי על-ידי סייעת.
לדוגמה
פילוח תקציב אישי של 6.5 שעות שניתן לתלמיד תיכון
  • שעה שבועית להוראה תומכת פרטנית
  • חצי שעה שבועית לטיפול קבוצתי של שני ילדים עם קלינאית תקשורת (כל תלמיד בקבוצה נותן את החלק היחסי שלו בשעות)
  • המרה של 5 שעות שבועיות של הוראה וטיפול ל-27 שעות סיוע שבועיות (5 שעות שבועיות להוראה וטיפול כפול 5.4 שעות סיוע)
  • דוגמאות נוספות לאפשרויות הפילוח של התקציב האישי מפורטות באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות

כדאי לדעת

  • קביעת הזכאות של התלמיד לשירותי חינוך מיוחדים והיקף התקציב נשמרת לתקופה של עד 3 שנים באותה מסגרת חינוכית, אלא אם כן חל שינוי בתנאי הזכאות.
  • בכל שנת לימודים מתקיים דיון בצוות הרב-מקצועי כדי לקבוע את פילוח השעות שהתלמיד זכאי להן.
  • אם התלמיד עובר ללמוד בבית ספר אחר באותה רשות או עובר להתגורר ברשות אחרת, זכאותו תהיה תקפה רק למשך אותה שנת לימודים. למידע נוסף ראו שילוב תלמיד עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך הרגילה לאחר מעבר דירה או מעבר לבית ספר אחר.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים