מרכז תעסוקה שיקומי (שנקרא גם מע"ש) הוא מסגרת תעסוקה יומית הכוללת הכשרה ושיקום לבוגרים עם מוגבלות שכלית התפתחותית
למידע רשמי ראו אתר משרד הרווחה


מרכז תעסוקה שיקומי (שנקרא גם מע"ש - מפעל עבודה שיקומי) הוא מסגרת המשלבת מרכז הכשרה ושיקום עם מקום עבודה.

  • המסגרת מיועדת להכשיר את הבוגרים לחיי עבודה, לאחריות ולעצמאות מרבית וכן להכינם, במידת האפשר, לעבודה בשוק החופשי.
  • עם זאת, עבור רוב המועסקים מרכז התעסוקה משמש מקום עבודה קבוע בחייהם הבוגרים.
  • יום העבודה מתחיל ב- 8:00 בבוקר ומסתיים בשעות אחר הצהריים, לרוב ב- 15:00 או 16:00 - שעת הסיום משתנה בהתאם לאופי העבודה וליכולותיו של כל חניך.
  • הפעילות במסגרת נעשית בהשגחה מלאה של מדריכים.

סוגי המרכזים

  • מרכז תעסוקה כללי:
    • במרכזי תעסוקה כלליים, ספקים ומפעלים שונים שולחים למרכז התעסוקה עבודות פשוטות, כגון מיון, הרכבה ואריזה, כאשר לכל חניך מותאמת עבודה על פי יכולתו.
    • במרכזים מסוימים יש הפעלה מלאה של קווי ייצור והתוצרת נמכרת בשוק החופשי.
  • מפעלי תעשייה: מי שוועדת האבחון מצאה אותו מתאים לכך, יוכל להשתלב בעבודה במפעלי תעשייה בשוק הפתוח.
  • מרכז תעסוקה חקלאי:
    • במרכז תעסוקתי שיקומי חקלאי עובדים במשתלות או בחווה השייכת למסגרת שמתגוררים בה (העבודה במרכז החקלאי מיועדת למי שמתגוררים בצמוד לחווה החקלאית).
    • העבודה כוללת עבודות חקלאיות (עבודת אדמה, עבודה במשק ועוד).


השירותים הניתנים לחניכים

  • השירותים הבאים ניתנים לחניכים במרכז:
    • תוכנית קידום טיפולית אישית, המגובשת על ידי נציגי הצוותים המטפלים בחניך.
    • ארוחת צהריים.
  • השירותים הבאים מותנים בקיום תקציב מתאים ובקביעת סדר עדיפויות:
    • פעולות תרבות, חברה וספורט הכוללות הקרנת סרטים, ציוד ספורט וחומרי מלאכה.
    • טיול שנתי - בהשתתפות חלקית של ההורים.

תשלומים

  • כל חניך מקבל תשלום חודשי עבור עבודתו, בהתאם להספק שלו בעבודה (בדרך כלל מדובר בסכום שנע בין 250-50 ₪ לחודש).
  • התשלום מועבר ישירות לחשבון הבנק של החניך או של האפוטרופוס שלו.
  • יש לשלם השתתפות עצמית עבור הפעילות במרכז, בסכום של 210 ₪ בחודש (נכון ל-2023).
  • למידע על ההסעות למרכז היום ומימונן, ראו הסעות למסגרות תעסוקה לאנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית.

מי זכאי?

  • בוגרים מגיל 21 ומעלה, ברמת מוגבלות שכלית בינונית, שסיימו את לימודיהם במסגרת החינוך המיוחד ונמצאו מתאימים לקבלת הכשרה לעבודה יצרנית או לעבודה מוגנת.
  • בחלק ממרכזי התעסוקה ישנן כיתות ("קבוצות טיפוליות") לאוכלוסייה ברמה תפקודית נמוכה יותר מזו של שאר החניכים, הזקוקה להשגחה רבה יותר ולסל שירותים בתחום הטיפולים הפרה-רפואיים.

תהליך מימוש הזכות

  • חצי שנה לפני סיום הלימודים בבית הספר, על ההורים לפנות למחלקה לשירותים חברתיים ברשות המקומית ולבקש השמה במסגרת תעסוקתית.
  • ההורים יקבלו הסבר מהעובד הסוציאלי, בנוגע לאפשרויות התעסוקה השונות הקיימות בקירבת מגוריהם ועל המסגרת המתאימה ליכולותיו של ילדם.
  • ההורים רשאים לבקר במסגרת היומית לפני שילדם ייקלט בה.
  • עם קבלת ההחלטה על השמת החניך במסגרת היומית, המחלקה לשירותים חברתיים מדווחת על כך לכל הגורמים. הטופס מאושר על ידי מנהל המחלקה, מנהל מסגרת היום והמפקח במשרד הרווחה.
  • החניך יעבור תהליך קליטה הדרגתי, החל מהגעתו למסגרת היומית פעם בשבוע, עד לקליטתו המוחלטת עם סיום הלימודים.

חשוב לדעת

  • המדינה מחוייבת לסידור התעסוקתי על פי החלטת ועדת האבחון - ללא התניות. לא ניתן, לדוגמה, להשעות מועסק מהמסגרת היומית, רק משום שהוריו לא שילמו את דמי ההשתתפות במסגרת.
ראו גם

גורמים מסייעים

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

תודות

  • המידע המקורי בערך זה מבוסס על מדריך מידע, זכויות ושירותים לאדם עם מוגבלות שכלית התפתחותית ובני משפחתו מטעם אקים