תהליך השיקום נועד להחזיר לתפקוד מרבי חולה שהוגדר שיקומי לאחר מחלה או פגיעה
במקרים מסוימים לאחר מחלה או פגיעה, יש צורך בתהליך שיקום במסגרת אשפוז
למידע רשמי ראו אתר ״כל הבריאות״ של משרד הבריאות

תקציר

שיקום הוא שלב טיפולי בתהליך ריפוי מתמשך, שמטרתו היא שיפור התפקודים המוטוריים והקוגניטיביים הספציפיים שנפגעו עקב מחלה או פציעה, והגדלת עצמאותו האישית של החולה כך שיוכל לחזור ולנהל אורח חיים פעיל ובריא.

  • האחריות למתן שיקום חלה על קופת החולים.
  • קופות החולים מחויבות ליידע כל מטופל ומשפחתו אודות זכויותיו למיצויי פוטנציאל השיקום, תוך הפניה לגורמים המתאימים, וכן להביא לידיעתם את קיומם של גורמים מסייעים.
  • תהליך השיקום יכול להיעשות באופן אינטנסיבי במסגרת אשפוז או בקהילה.
  • חולה שיקומי שעומד בקריטריונים לשיקום במסגרת אשפוז, יאושפז לתקופה של עד שלושה חודשים.
  • ייתכן אשפוז לתקופה ממושכת יותר, באישור ועדה מקצועית של קופת החולים.
טיפ
במקרים מסויימים מטופל עשוי להתאים לאשפוז בית בביתו, במקום בבית חולים

מי זכאי?

  • הקריטריונים לשיקום באשפוז עבור חולה שיקומי הם:
    1. התנאים המשפחתיים, הסוציאליים והסביבתיים לא מאפשרים טיפול בבית או בקהילה.
    2. מצבו הרפואי של המטופל דורש השגחה וטיפול סיעודי רפואי ממושך.
    3. המטופל סובל מליקויים מוטוריים, קוגניטיביים, רגשיים, שפתיים והתנהגותיים, אשר טיפולם מצריך ידע מקצועי הקיים במסגרות שיקום ייעודיות.
    4. לא ניתן לתת שיקום נאות בקהילה.
    5. כל חולה שלא יכול לדרוך או לעמוד למשך תקופה מסוימת, יופנה לשיקום באשפוז, אלא אם נתן את הסכמתו לטיפול בקהילה ויש אפשרות לכך.
    6. מטופלים לאחר אירוע מוחי או מטופלים הסובלים מבעיות נוירולוגיות אחרות, יופנו לשיקום רק אם מצבם התפקודי, כפי שנראה במבחן תפקודי, ירד משמעותית.

תהליך מימוש הזכות

  • ההפניה לשיקום נעשית בבית החולים לקראת השחרור.
  • בעת קבלת החלטה באשר למסגרת השיקום המתאימה, יש לשתף את המטופל ומשפחתו ולהתחשב בהעדפותיו.
  • ההחלטה על מתן השיקום ועל יעדיו תתקבל על-ידי רופא מומחה בגריאטריה או על-ידי מומחה בשיקום מבית החולים, ובהתייעצות עם נציג הצוות הרב מקצועי של בית החולים.
  • ההחלטה באשר לטיפול השיקומי תינתן לקופת החולים, למטופל ולמשפחתו, לפחות שני ימי עבודה לפני השחרור מהמחלקה.
  • נציג קופת החולים יבחן את המלצת בית החולים וייתן מענה מהיר (תוך שני ימי עבודה). סטייה מהמלצת בית החולים מחייבת נימוק מפורט ומתועד, תוך פירוט החלופות המוצעות למטופל.
  • אדם המתגורר רחוק ממשפחתו וילדיו, יוכל לבקש לעבור למחלקה שיקומית קרובה לאזור מגוריהם.

סירוב קופת החולים לאשר את האשפוז

  • כאשר הגורם המקצועי בבית החולים החליט שמטופל זקוק להמשך טיפול שיקומי באשפוז, וקופת החולים מסרבת לקבל המלצה זו ואינה מאשרת את המשך האשפוז, יש לפעול באחת הדרכים הבאות:
    • לפנות להערכה שיקומית במסגרת השיקומית באשפוז.
    • לפנות לחוות דעת נוספת של רופא מומחה בגריאטריה או בשיקום, המקובל ומוסכם על קופת החולים.
  • כל אי הסכמה חייבת להיות מפורטת ומנומקת.

מידע למטופל

  • יש לתת למטופל מידע מלא באשר לגורמים שבהם ניתן להסתייע בתהליך השיקום.
  • נציג קופת החולים חייב לעדכן את המטופל לגבי הזכויות המוקנות לו, לרבות על אפשרות הפנייה לגופים האחראיים על מיצוי זכויותיו בקופת החולים ובמשרד הבריאות, ועל אפשרותו לפנות לבית הדין לעבודה.
  • בכל שלב מתהליכי השיקום וגם בסיומו יינתן מידע מלא למטופל תוך שיתופו והסכמתו לכל מרכיבי התהליך.

חשוב לדעת

  • פצע לחץ או הזנה בזונדה לא מהווים סיבה למניעת קבלת טיפול שיקומי.
  • על כל החלטה שמתקבלת לגבי הטיפול השיקומי להיות מנומקת ומתועדת.
ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

גורם ממשלתי אתר אינטרנט זכויות ותחומי אחריות
משרד הבריאות

קול הבריאות - מוקד השירות הטלפוני של משרד הבריאות 5400*

הגיל המבוגר באתר משרד הבריאות ביטוח בריאות וסיוע לסובלים מבעיות רפואיות שונות על רקע גיל
מוקד 8840* של אגף בכיר אזרחים ותיקים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד *8840 לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי מהווה כתובת מרכזית לטיפול בפניות של אזרחים ותיקים, למתן מידע אודות כלל הזכויות, השירותים וההטבות המגיעים לציבור האזרחים הוותיקים ולסיוע במיצוי הזכויות.
יחידת סגולה - מוקד מיצוי זכויות לאזרחים ותיקים בבתי חולים אתר המשרד לשוויון חברתי מוקד זכויות בריאותיות לאזרחים ותיקים, לסיוע לאזרחים ותיקים ובני משפחותיהם בבירור זכויות המאושפז, במהלך תקופת האשפוז בבית החולים
מוקד *6050 - המוסד לביטוח לאומי אתר המוסד לביטוח לאומי זכאות לקצבאות שונות בהתאם לגיל ולמצב הכלכלי
מוקד *9696 - המוקד הטלפוני של שירות הייעוץ לאזרח הוותיק מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות הייעוץ לאזרח הוותיק ומשפחתו באתר המוסד לביטוח לאומי סיוע מטעם שירותי יעוץ לקשיש ומוקד טלפוני חינם לקשישים ולבני משפחותיהם
משרד הרווחה והביטחון החברתי

שי"ל - שירות ייעוץ לאזרח - מוקד טלפוני: 118

אזרחים ותיקים באתר משרד הרווחה והשירותים החברתיים מימון מגורים במסגרת מוסדית לקשישים עצמאיים ותשושים ומתן שירותים

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים

תודות