נוסעים באוטובוס שלא שילמו דמי נסיעה מתאימים או שלא הציגו כרטיס לביקורת, יחויבו בקנס (תשלום תעריף מוגדל)
ניתן להגיש ערר על הקנס למפקח על התעבורה, תוך 30 ימים מהמועד שבו הוטל הקנס
המפקח יכול לבטל את הקנס אך לא רשאי לפטור את הנוסע מהתשלום עבור הנסיעה עצמה אם הנוסעים לא שילמו עבורה כלל
בקצרה
נוסעים באוטובוס שלא שילמו דמי נסיעה מתאימים או שסירבו להציג כרטיס נסיעה לביקורת, יחויבו בתשלום קנס (תשלום תעריף מוגדל).
- הנוסעים רשאים לפנות למפקח על התעבורה כדי לטעון שהתקיימו נסיבות המצדיקות את אי-התשלום הקנס (ראו בהמשך).
- המפקח רשאי לפטור את הנוסעים מתשלום הקנס מחלק ממנו, כל עוד לא יינתן פטור מעלות מחיר הנסיעה עצמה (אם הנוסע לא שילם בעבור הנסיעה).
למי זה רלוונטי?
- נוסעים באוטובוס שחויבו בקנס (תשלום תעריף מוגדל).
למי ואיך פונים
- יש לפנות בכתב אל מפקח על התעבורה תוך 30 ימים מהמועד שבו הוטל הקנס.
- ניתן לפנות אל המפקח באמצעות דוא"ל, דואר או פקס, בהתאם למחוז הרלוונטי, לפי הפרטים המופיעים באתר הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, או באמצעות טופס מקוון.
- הפנייה תכלול את הפרטים הבאים:
- פרטי הפונה: שם, שם משפחה, תעודת זהות, כתובת למשלוח מענה, דרכי יצירת קשר (טלפון, דוא"ל).
- מסמך המעיד על זכאות להנחה של הפונה על פי צו הפיקוח, ככל שקיימת זכאות כזו.
- פרטים הנוגעים לחיוב הפונה בתעריף המוגדל: מועד ומקום החיוב, שם בעל הרישיון, מספר קו השירות, התחנה בה עלה הפונה, תחנת היעד, שם נציג בעל הרישיון, התחנה הקרובה ביותר למקום בו חויב הפונה בתעריף המוגדל.
- העתק ברור וקריא של הקבלה או הדרישה לתשלום שקיבל הנוסע מנציג בעל הרישיון.
- הוכחת תיקוף/תשלום לנסיעה הרלוונטית.
סכום הקנס
- סכום הקנס נע בין 90 ₪ ל-180 ₪ (נכון ל-2024).
- הסכום נקבע לפי הסיבה לתשלום הקנס (נוסע שלא שילם כלל, נוסע ששילם רק עבור חלק מהדרך, נוסע שהשתמש בהנחה שהוא לא זכאי לה וכו').
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- פקודת התעבורה (נוסח חדש) - ס' 61ה.
- תעריף מוגדל בעד נסיעה באוטובוס לפי פקודת התעבורה - ילקוט הפרסומים 6774, 20.03.2014
- תיקון התעריף המוגדל בעד נסיעה באוטובוס לפי פקודת התעבורה - ילקוט הפרסומים 12540, 10.07.2024
- נוהל טיפול בבקשה להפחתת תשלום תעריף מוגדל - הרשות הארצית לתחבורה ציבורית