אזהרה
שימו לב - דף זה הינו עדיין בשלב טיוטה ולא שוחרר לציבור
אין להסתמך על תוכנו בשום אופן
כל נוסע או איש צוות אוויר רשאי לעיין במידע שנמסר עליו מחברות התעופה בנוגע לטיסותיו לישראל וממנה אשר מוחזק במאגר נתוני הנוסעים במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים
מועד העיון במידע יהיה בתוך 30 יום מיום שנתקבלה הבקשה לעיון
נוסע או איש צוות שקיבל לעיונו מידע רשאי לבקש את תיקונו או את עדכונו
זכות העיון היא בחינם, ולא ניתם לדרוש תשלום עבור מתן זכות העיון

כל נוסע או איש צוות אוויר רשאי לעיין במידע הכולל נתונים אודות הזמנות וטיסות לארץ וממנה, שנמסר עליו מחברות התעופה ומוחזק במאגר נתוני הנוסעים במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים.

  • חברות התעופה מחוייבות להעביר מידע שנמצא בידיהן אודות נוסעים ואנשי צוות שטסו עמם אל ישראל או ממנה, למאגר נתוני הנוסעים במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים.
  • נתונים אלא כוללים את המידע הבא:
    • נתונים המופיעים במסמך נסיעה של נוסע או של איש צוות: שם , אזרחות, מין, תאריך הלידה, המדינה המנפיקה את מסמך הנסיעה, כל מידע הנוגע לסוג מסמךהנסיעה (כגון דרכון או תעודת מעבר).
    • נתונים הנוגעים לטיסה כגון: שם חברת התעופה, מספר הטיסה, התאריך והשעה של ההמראה והנחיתה, נמל המוצא שממנו ממריאה הטיסה ונמל היעד שאליו היא טסה.
    • נתוני ההזמנה של הנוסעים (Passenger Name Record – PNR): שמות הנוסעים הכלולים בהזמנה, מגדרם ומדינת אזרחותם, קוד PNR, כתובת, מספר טלפון, כתובת דואר אלקטרוני, מידע על הכרטוס, מידע על התשלום בעד כרטיס הטיסה, מידע על מסלול הנסיעה , מידע על מארגן הנסיעה וסוכן הנסיעות, מידע על סטטוס המסע של הנוסע, מידע על השתייכות למועדון "נוסע מתמיד", מידע על מספר המושב, מידע בדבר קוד טיסה משותף, מידע בדבר מזוודה נלווית וכן כל מידע המצוין בשדה "הערות כלליות" לרבות מידע על קטינים ללא מלווים.
  • נתוני הנוסעים ונתוני הצוות שהתקבלו יישמרו במאגר נתוני הנוסעים לתקופה מרבית של 5 שנים והם עשויים לשמש את הרשויות המוסמכות לצורך מאבק בטרור, ביטחון התעופה, מאבק בפשיעה חמורה, הגנה על בריאות הציבור ושיפור מערך ביקורת הגבולות בתחנות הכניסה לישראל.
  • בנוסף למידע שהתקבל מחברות התעופה אודות נוסעים ואנשי צוות, רשאי המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים לקבל ולשמור במאגר נתוני הנוסעים מידע שנמסר לו מהשב"כ, המוסד, המשטרה רשות המיסים, רשות האוכלוסין וההגירה, משרד הבריאות ומשרד התחבורה. בנוסף רשאי המרכז לשמור במאגר נתוני הנוסעים מידע שהתקבל מרשויות במדינה זרה.
שימו לב
נוסע או איש צוות אוויר אינו זכאי לדרוש עיין במידע שנמסר עליו משאר הרשויות, לרבות מרשות מוסמכת במדינה זרה.

מי זכאי?

  • כל נוסע או איש צוות אוויר שטס לישראל וממנה

תהליך מימוש הזכות

הגשת בקשה לעיון ומועד העיון במידע

  • נוסע או איש צוות אוויר המעוניים לעיין במידע שנמסר עליו מחברת התעופה ומצוי במאגר נתוני נוסעים נדרש למלא טופס הבקשה לעיון במידע ולמוסרו לממונה על פניות הציבור במרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים, אשר הוקם ברשות המיסים.
  • זכות העיון היא בחינם והמרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים אינו רשאי לדרוש תשלום עבור מתן זכות העיון.

עיון במידע

  • ניתן לעיין במידע, בתדפיס או במצג, במקום שבו נמצא מאגר המידע של המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים ובשעה משעות היום שקבע לכך המרכז או למסור במסירה אישית את תדפיס המידע למבקש.
  • יחד עם זאת, עמדת הרשות להגנת הפרטיות היא שבעידן הדיגיטאלי לרוב אין הצדקה לדרוש מאדם להגיע פיזית למקום מסוים כדי לקבל את המידע, ומתן זכות העיון יעשה באמצעות משלוח קבצים דיגיטליים בדוא"ל למבקש המידע.
  • המידע יועבר למבקש בשפת המקור שבה נמסר המידע על ידי חברות התעופה למרכז.
  • מועד העיון יהיה בתוך 30 יום מיום שנתקבלה הבקשה לעיון. רשם פנקס מאגרי המידע רשאי להאריך את התקופה ב-15 יום נוספים.

סירוב בעל המאגר לאפשר את זכות העיון

  • המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים רשאי לסרב לבקשת אדם לעיון במידע עליו במקרים הבאים:
    • אם המרכז סבור שהמידע עלול לגרום נזק חמור לבריאותו הגופנית או הנפשית של מבקש העיון או לסכן את חייו. במקרה זה ימסור המרכז את המידע לרופא או לפסיכולוג מטעמו של המבקש.
    • המרכז אינו חייב למסור מידע בניגוד לחסיון שנקבע לפי כל דין, אלא אם כן המבקש הוא מי שהחיסיון נועד לטובתו.

הודעה על הסירוב

  • אם המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים מסרב לאפשר עיון במידע, עליו להודיע על כך למבקש תוך 21 ימים מיום קבלת הבקשה, בטופס המפורט בתוספת השניה לתקנות.
  • רשם מאגרי המידע ברשות להגנת הפרטיות רשאי להאריך את משך הזמן שבמסגרתו חובה להשיב לפונה, ב-15 ימים נוספים.
  • אם המרכז לא השיב לבקשה לעיון תוך 21 יום מיום הגשתה, הוא ייחשב כמי שסירב לאפשר את זכות העיון.

הגשת תביעה לבית המשפט

  • אם המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים סירב לאפשר למבקש לעיין במידע או לקבל אותו, רשאי האדם שביקש לעיין במידע להגיש תביעה כנגד המרכז.
  • את התביעה יש להגיש לבית משפט השלום שבאזור שיפוטו נמצא המאגר, תוך 30 יום מהיום שבו קיבל את הודעת הסירוב.

הגש תלונה לרשות להגנת הפרטיות

  • אם המרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים סירב לאפשר את העיון במידע מבלי שהתקיימו אחת הסיבות המפורטות לעיל, ניתן להעביר לרשות להגנת הפרטיות את בקשת העיון שהוגשה למרכז ואת תשובתו.
  • רשם מאגרי המידע רשאי להטיל קנס על המרכז בשל הפרת חובתו לאפשר לאדם לעיין במידע אישי עליו המוחזק במאגר מידע.

בקשה לתיקון או למחיקת המידע

  • אדם שגילה שהמידע אודותיו המוחזק במאגר נתוני הנוסעים אינו נכון, לא שלם, לא ברור או לא מעודכן, רשאי לפנות למרכז הלאומי לאבחון נתוני נוסעים בבקשה לתקן את המידע או למחוק אותו.
  • למידע נוסף ראו הגשת בקשה לתיקון מידע אישי המוחזק במאגרי מידע.

חשוב לדעת

  • ניתן להעביר מידע שנאסף במאגר נתוני הנוסעים לרשויות הביטחון במדינה, לרשות המיסים, ההגירה, משרד הבריאות ומשרד התחבורה וכן לרשויות זרות רק אם המידע המבוקש נדרש נדרש לצורך המטרות הבאות:
    • זיהוי, מניעה, סיכול וחקירה של פעילות טרור.
    • אבטחת התעופה האזרחית אל ישראל וממנה.
    • זיהוי, מניעה, סיכול, חקירה או העמדה לדין בשל עבירות חמורות שעונשן מאסר שלוש שנים והם מפורטות בחוק.
    • מאבק בהגירה בלתי חוקית.
    • הגנה על בריאות הציבור.
ראו גם

גורמים מסייעים

מוקדים ממשלתיים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים