הקדמה:

תחנות הרכבת והרכבות צריכות להיות מונגשות לעיוורים ולקויי ראיה הנוסעים ברכבת ישראל
על-מנת לשריין מקום ישיבה בקרון נגיש ולקבל סיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה, יש להתקשר 6 שעות לפני הנסיעה למוקד המידע: 5770*


תחנות הרכבת והרכבות צריכות להיות מונגשות לעיוורים ולקויי ראיה הנוסעים ברכבת ישראל, בהתאם למפורט להלן.

הנגשת תחנת רכבת

  • תחנת רכבת צריכה להיות מונגשת באמצעים הבאים:
    • המידע בתחנה, המופיע על לוחות זמני הנסיעה, יימסר גם בפקס ובטלפון ויוצג בכתב גדול.
    • עמדת המודיעין של התחנה תהיה מסומנת בצבע מנוגד לסביבה ומותקן בה זמזם איתור, המשמיע צליל בתדר נמוך. זמזם זה מיועד לאנשים עם לקות ראיה.
    • המדרגות, הקירות, הדלתות והמחיצות השקופים בתחנה יהיו מסומנים באמצעי אזהרה ללקויי ראיה.
    • בלוחות המידע האלקטרוניים בתחנה (המציינים את מועדי הנסיעה והיעדים), המידע יהיה מוצג בצבע צהוב על רקע כהה ובתווים שאינם נעים לרוחב הלוח.
    • לפחות באחת מהמכונות האוטומטיות לקבלת מידע או להנפקת כרטיסים (בהנחה שמכונות כאלו קיימות בתחנה), יהיו כתובות הוראות השימוש גם בכתב מישוש ובכתב ברייל.
  • כל אדם הנושא תעודת עיוור / לקוי ראיה יכול לרכוש בחנות של המרכז לעיוור בישראל שלט למערכות השמע המספקות הכוונה קולית בתחנות (בעלות מסובסדת של 15 ש"ח).

קרונות נגישים

  • בכל רכבת צריך להיות לפחות קרון נגיש אחד, שיסומן בסמל הנגישות הבינלאומי (אדם בכסא גלגלים).
  • קרון רכבת הוא נגיש כאשר:
    • הוא מכיל מקומות ישיבה המיועדים לנכים, עיוורים ולקויי ראיה.
    • נעשה בו שימוש באמצעים חזותיים וקוליים להודעה על התחנות.
    • הפתחים, המדרגות, מאחזי היד והבליטות שבו מסומנים בצבע בולט לעין.

סיוע לנוסעים עיוורים ולקויי ראיה

  • עיוורים ולקויי ראיה זכאים לסיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה ולשיריון מקום ישיבה בקרון נגיש. לשם כך, יש להודיע מראש 6 שעות לפחות לפני מועד הנסיעה המבוקש.
  • ניתן לתאם את הסיוע באמצעות שליחת טופס תיאום נסיעה, או בפנייה טלפונית למוקד המידע שמספרו 5770*.
  • מי שנוסע ברכבת במסלולים ובמועדים קבועים, יכול לציין זאת בהודעה הראשונה, והסיוע יהיה מוכן גם בנסיעות הבאות, ללא צורך בהודעה נוספת.

בירור לגבי נגישות תחנות ורכבות

  • תחנות ורכבות נגישות מסומנות באמצעות סמליל (אייקון) הנגישות הבינלאומי, את המידע לגבי הנגישות ניתן לברר בדרכים הבאות:

אתר האינטרנט

  • מידע אודות נגישות התחנה מוצג באתר רכבת ישראל, בדף התחנה, בדף רשימת התחנות ובשלבים השונים של תהליך תכנון הנסיעה.
  • מידע אודות נגישות הרכבת מוצג במהלך השלבים השונים של תהליך חיפוש הנסיעה.

חוברת לוח הזמנים

  • תחנה נגישה מסומנת באמצעות סמל הנגישות הנמצא בין שם התחנה בעברית לשם התחנה באנגלית.
  • רכבת נגישה מסומנת באמצעות סמל הנגישות הנמצא בראש הדף, מעל מספר הרכבת.

מוקד המידע ושירות הלקוחות הארצי

  • במוקד המידע והשירות ניתן לקבל מידע מפורט אודות נגישות תחנות ורכבות לעיוורים ולקויי ראיה, וכן להודיע מראש על נסיעה של אדם עיוור, על מנת שיקבל סיוע.
  • מספר הטלפון של המוקד: 03-6117000 או בחיוג מקוצר 5770*.
  • המוקד פועל בימים א'-ה': בשעות 24:00 - 06:00, ביום ו': בשעות 15:00 - 06:00, במוצ"ש: כמחצית השעה מצאת השבת ועד השעה 24:00.

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים