תחנות הרכבת והרכבות צריכות להיות מונגשות לעיוורים ולקויי ראייה הנוסעים ברכבת ישראל
לקבלת סיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה, יש לתאם את הנסיעה מראש
למידע רשמי ראו אתר רכבת ישראל
בקצרה
תחנות הרכבת והרכבות צריכות להיות מונגשות לעיוורים ולקויי ראייה הנוסעים ברכבת ישראל.
הנגשת תחנת רכבת
- תחנת רכבת צריכה להיות מונגשת באמצעים הבאים:
- המידע בתחנה, המופיע על לוחות זמני הנסיעה, יימסר גם בפקס ובטלפון ויוצג בכתב גדול.
- עמדת המודיעין של התחנה תהיה מסומנת בצבע מנוגד לסביבה ומותקן בה זמזם איתור, המשמיע צליל בתדר נמוך. זמזם זה מיועד לאנשים עם לקות ראיה.
- המדרגות, הקירות, הדלתות והמחיצות השקופים בתחנה יהיו מסומנים באמצעי אזהרה ללקויי ראייה.
- בלוחות המידע האלקטרוניים בתחנה (המציינים את מועדי הנסיעה והיעדים), המידע יהיה מוצג בצבע צהוב על רקע כהה ובתווים שאינם נעים לרוחב הלוח.
- לפחות באחת מהמכונות האוטומטיות לקבלת מידע או להנפקת כרטיסים (בהנחה שמכונות כאלו קיימות בתחנה), יהיו כתובות הוראות השימוש גם בכתב מישוש ובכתב ברייל.
- כל אדם הנושא תעודת עיוור / לקוי ראייה יכול לרכוש בחנות של המרכז לעיוור בישראל שלט למערכות השמע המספקות הכוונה קולית בתחנות (בעלות מסובסדת של 15 ₪).
קרונות נגישים
- בכל רכבת צריך להיות לפחות קרון נגיש אחד, שיסומן בסמל הנגישות הבינלאומי (אדם בכסא גלגלים).
- קרון רכבת הוא נגיש כאשר:
- הוא מכיל מקומות ישיבה המיועדים לנכים, עיוורים ולקויי ראייה.
- נעשה בו שימוש באמצעים חזותיים וקוליים להודעה על התחנות.
- הפתחים, המדרגות, מאחזי היד והבליטות שבו מסומנים בצבע בולט לעין.
סיוע לנוסעים עם מוגבלות
- נוסעים עם מוגבלות זכאים לסיוע בעלייה לרכבת ובירידה ממנה (לפי הצורך: ליווי ידני, מעלון, כסא גלגלים) ורכבת ישראל מציעה שירות שכולל:
- ליווי בשטח התחנה ועזרה בהתמצאות בתחנת המוצא, עד להגעה לרכבת ולאחר הגעה לתחנת היעד סיוע מהירידה מהרכבת ועד ליציאה מהתחנה.
- סיוע בהגעה למקום הישיבה המיועד לאנשים עם מוגבלות.
- סיוע במציאת מקום ישיבה.
- מציאת פתרונות חלופיים, בזמן שמתבצעות עבודות שמשפיעות על הנגישות בתחנה.
מידע לגבי נגישות התחנה, שירותים נוספים ותיאום נסיעה מראש
- לקבלת מידע כללי על נסיעה ברכבת, לוחות זמנים, תעריפי נסיעה וכן מידע על נגישות תחנות ורכבות ותיאום נסיעה מראש, ניתן לפנות לרכבת ישראל בדרכים הבאות:
- מילוי טופס מקוון לתיאום נסיעה מראש.
- התכתבות בצ׳אט לתיאום נסיעה מראש.
- משלוח הודעה ב״ווטסאפ״ למספר 052-3273570 בימים א-ה בשעות 08:00 - 17:00.
- מוקד מידע בטלפון *5770 בימים א-ה בשעות 06:00 - 24:00, בימי שישי וערבי חג בשעות 06:00 - 15:00, במוצ"ש ובצאת חג חצי שעה לאחר צאת השבת, או החג ועד חצות.
- משלוח פקס למספר 03-6104337 (יש לציין מספר פקס לקבלת מענה).
- בעמוד הפייסבוק של רכבת ישראל בימים א-ה בשעות 06:00 - 20:00 ובימי שישי בשעות 06:00 – 14:00.
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - פרק ה': שירותי תחבורה ציבורית
- תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית)
הרחבות ופרסומים
- מידע לאנשים עם מוגבלות על זכויותיהם בתחבורה הציבורית באתר נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות