החוק אוסר לשלוח פרסומת באמצעי תקשורת שונים מבלי לקבל מראש את הסכמת הנמען
אסור גם לשלוח פרסומת שמציעה להתקשר או להגיב למספר מסוים כדי לקבל מידע, מסר, שירות וכו'
שיחת טלפון ממפרסם שנותקה לפני שנענתה ("צינתוק") גם עשויה להיחשב פרסומת אסורה
בקצרה
החוק קובע כללים ואיסורים על שליחת פרסומות ("דבר פרסומת") באמצעי תקשורת שונים.
- "דבר פרסומת" מוגדר בחוק כאחד מאלה:
- מסר שמופץ באופן מסחרי כדי לעודד רכישת מוצר, שירות, הוצאת כספים בדרך אחרת, בקשת תרומה או תעמולה.
- מסר שמופץ לציבור הרחב עם הצעה להתקשר למספר מסוים כדי לקבל מידע, שירות או מסר כלשהו.
- חיוג לנמען באמצעות מערכת חיוג אוטומטי שמתנתק לפני שהנמען עונה ("צינתוק") וכאשר חוזרים למספר הטלפון שומעים פרסומת.
- האיסור רלוונטי לשליחת פרסומות באמצעי התקשורת האלה בלבד: פקס, SMS, דואר אלקטרוני או מערכת חיוג אוטומטי.
מי זכאי?
- מי שקיבל פרסומת באמצעות פקס, SMS, דוא"ל או מערכת חיוג אוטומטי, מבלי שהסכים לכך מראש (בכתב, בהודעת טקסט, בדוא"ל, באישור אינטרנטי או בשיחה מוקלטת).
- מי שלאחר שקיבל פרסומת הודיע למפרסם על סירובו לקבל פרסומות נוספות והמפרסם המשיך לשלוח.
- מי שקיבל פרסומת שלא מופיעה בה כתובת או דרך להודיע על סירוב לקבל אותה.
מי לא זכאי?
- מי שמסר את פרטיו כאשר רכש מוצר או שירות, או ניהל משא ומתן לרכישת מוצר או שירות (בבית העסק, בטלפון או באינטרנט), כאשר:
- המפרסם הודיע לו כי הפרטים שמסר ישמשו למשלוח פרסומות.
- הוא לא הודיע כי אינו מעוניין לקבל פרסומות, למרות שהמפרסם נתן לו הזדמנות להודיע על כך.
- הפרסומות מתייחסות למוצרים או לשירותים דומים לאילו שרכש (או שניהל משא ומתן לרכוש אותם).
- מי שהוצע לו באופן חד פעמי להסכים לקבל בקשת תרומה או תעמולה.
- מי שהוצע לו לקבל הודעות מגופים ממשלתיים או מארגוני הצלה שפועלים במצבי חירום.
- בית עסק שמפרסם הציע לו באופן חד פעמי לקבל מסרים שיווקיים.
תהליך מימוש הזכות
- מי שקיבל פרסומת בניגוד להוראות החוק יכול להגיש תביעה אזרחית נגד השולח. בית המשפט מוסמך לפסוק פיצוי של עד 1,000 ₪ עבור כל פרסומת שנשלחה, בלי צורך להוכיח שנגרם נזק לנמען.
- הפיצוי מצטבר (למשל אם המפרסם שלח 5 פרסומות בניגוד לחוק, אפשר לקבל פיצוי של עד 5,000 ₪).
- בנוסף אפשר להגיש תלונה במשטרה - שליחת דברי פרסומת בניגוד לחוק היא עבירה פלילית שהקנס עליה הוא עד 226,000 ₪ (נכון ל-2025).
כדאי לדעת
- אם כתוצאה מהפרסום רכש הנמען מוצר או שירות כלשהו מהמפרסם, הוא רשאי בדרך כלל להתחרט ולבטל את העסקה (ולקבל את הכסף ששילם בחזרה בכפוף לתשלום דמי ביטול). למידע נוסף על התנאים שבהם אפשר לבטל עסקה, ראו:
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק התקשורת (בזק ושידורים)- סעיף 30א
הרחבות ופרסומים
- שאלות נפוצות ותשובות בנושא ספאם ("דואר זבל") באתר משרד התקשורת
- מידע למקבלי דואר זבל באתר איגוד האינטרנט הישראלי