דף זה מרכז שאלות נפוצות ותשובות בנושאי צרכנות בעקבות המצב המיוחד בעורף שהוכרז במלחמת חרבות ברזל באוקטובר 2023
המידע עוסק בין היתר בביטולי טיסות, והוא מתעדכן באופן שוטף
לשאלות ותשובות בנושאים אחרים שקשורים למלחמת חרבות ברזל היכנסו לדף השאלות והתשובות המרכזי
למידע על מלוא הזכויות עקב המצב המיוחד בעורף מומלץ להיכנס לפורטל המלא
דף זה מרכז שאלות נפוצות ותשובות בנושאי צרכנות בעקבות המצב המיוחד בעורף שהוכרז במלחמת חרבות ברזל באוקטובר 2023
אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה בשל המצב, האם אני זכאי לפיצוי?
- אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה, היא חייבת להחזיר את עלות הטיסה.
- אם החברה ביטלה את הטיסה זמן קצר לפני המועד המתוכנן, היא חייבת לשלם גם פיצויים. למידע נוסף ראו פיצוי במקרה של טיסה שהתבטלה.
- חברת התעופה לא חייבת לפצות עבור שירותי נופש נוספים שנרכשו, כמו: מלון, רכב שכור, סיורים ואטרקציות, שהוזמנו ושלא ניתן לממש בגלל ביטול הטיסה.
גויסתי למילואים ויש לי טיסה לחו"ל בשבוע הבא, האם אני זכאי לקבל החזר על כרטיס הטיסה והמלון ששילמתי עליהם?
ביטול טיסה או נופש שנרכשו בנוכחות פיזית של הרוכש בבית העסק או אצל סוכן הנסיעות
- אם הכרטיס הוזמן באמצעות נוכחות פיזית בבית העסק (למשל הלקוח הגיע לסוכנות הנסיעות והזמין את הכרטיס), ניתן לבטל את העסקה בתנאי שעוד לא עברו 14 ימים ממועד רכישת הכרטיס ונשארו לא יותר מ-14 יום עד הטיסה או הנופש.
- לבעל העסק מותר לגבות דמי ביטול בסכום של 5% ממחיר העסקה או 100 ₪ לפי הנמוך מביניהם.
- הזכות לבטל רלוונטית לכל שירותי הארחה, נסיעה, נופש ובילוי בתנאי שלפחות חלק מהם נעשה בישראל.
- למידע נוסף ראו ביטול רכישה שנעשתה בבית העסק והחזרת המוצר.
ביטול טיסה או נופש שהוזמנו מאתר אינטרנט ישראלי או מאתר של סוכן או עסק ישראליים
- אם כרטיסי הטיסה והמלון הוזמנו באמצעות אתר אינטרנט ישראלי או באתר של חברה ישראלית או בעל עסק ישראלי, ניתן לבטל את העסקה באמצעות הודעה לבית העסק, בתנאי שעוד לא עברו 14 ימים מהמועד שבו בוצעה הזמנת הנופש או ממועד קבלת פרטי העסקה, לפי המאוחר מביניהם ולכל המאוחר עד 7 ימי עסקים לפני מועד מתן השירות.
- כלומר, אם עברו כבר 14 ימים ממועד הזמנת הנופש או אם נשארו פחות מ-7 ימי עסקים (ללא שישי ושבת) עד הטיסה או הנופש, לא ניתן לבטל את העסקה.
- חשוב לדעת: בני 65 ומעלה, אנשים עם מוגבלות ועולים חדשים יוכלו לבטל את העסקה בתקופה של עד 4 חודשים - בהתאם לתנאים.
- בכל מקרה לבעל העסק מותר לגבות דמי ביטול בסכום של 5% ממחיר העסקה או 100 ₪ לפי הנמוך מביניהם.
- אם מדובר בשירותי תיירות שניתנים במלואם מחוץ לישראל, בעל העסק רשאי להציע לצרכן לבחור בין ביטול העסקה בתנאים שצוינו לבין ביטול לפי מדיניות נותן השירות בחו"ל.
- למידע נוסף ראו:
ביטול טיסה או נופש שהוזמנו מאתר אינטרנט של עסק או חברה לא ישראליים
- אם בעל העסק שממנו הוזמן הנופש אינו ישראלי, הזכות לביטול העסקה תלויה בתנאים של בעל העסק או של המדינה שבה הוא נמצא.
- יש לברר את תנאי הביטול מול בעל העסק.
האם הבנקים עובדים כרגיל במהלך תקופה זו?
- בנק ישראל פרסם מידע מרוכז בנושא התנהלות המערכת הבנקאית עקב המצב הביטחוני, כולל שאלות ותשובות.
- למידע נוסף ראו אתר בנק ישראל.
לפני המלחמה הטענתי את הרב-קו במנוי נסיעה חודשי, וכמעט ולא ניצלתי אותו. האם אוכל לקבל החזר?
- מי שרכשו מנוי "חופשי חודשי" עד לתאריך 08.10.2023, יכולים לקבל זיכוי עבור הימים שנותרו במנוי מה-08.10.2023 ועד ליום סיום המנוי.
- ניתן לבחור בין 3 אפשרויות לקבלת ההחזר: טעינה של חוזה "חופשי תקופתי", טעינת ערך צבור, ורכישת "חופשי חודשי" בהנחה:
- טעינת חוזה תקופתי חדש: תקופת החוזה החדש תהיה כמספר הימים שנותרו ב"חופשי חודשי", החל מה-08.10.2023, בהתאם למועד הטעינה של החוזה.
- טעינת ערך צבור: יינתן ההחזר באמצעות הטענה של סכום כסף בכרטיס (ערך צבור), בשווי של 70% מהערך הכספי של מספר הימים שנותרו במנוי, החל מה-08.10.2023 - בהתאם למועד הטעינה של החוזה, ולסוג המנוי.
- רכישת מנוי "חופשי חודשי" בהנחה: ניתן יהיה לקבל הנחה ברכישת חוזה נסיעה זהה. גובה ההנחה הוא בהתאם למועד הטעינה של החוזה שבגינו ניתן הפיצוי.
- לקבלת הפיצוי יש לסרוק את הכרטיס באחד האמצעים הבאים:
- באתר או יישומון רב-קו אונליין
- באתר או יישומון הופ-און
- בעמדות להטענת רב-קו ברחבי הארץ. ניתן לאתר עמדות הטענה בקישור זה, באתר משרד התחבורה.
- סטודנטים שרכשו חופשי שנתי או חופשי סמסטריאלי לשנת הלימודים הקרובה (תשפ"ד - 2023/24) יכלו לבטל את טעינת חוזה הנסיעה מכרטיס הרב-קו ולקבל החזר כספי מלא עד לתאריך 22.12.2023.
- למידע נוסף ראו החזר כספי לבעלי כרטיס רב-קו בתקופת מלחמת חרבות ברזל.
היכן ניתן להתלונן על הפקעות מחירים וחוסר הגינות של בעלי עסקים בתקופה זו?
- הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מפעילה מוקד לדיווח תלונות על הפקעת מחירים וסחר לא הוגן בחירום. ניתן להגיש תלונה באמצעות טופס מקוון באתר הממשלתי.
אם יש לי שאלות בנושאים אחרים שקשורים למלחמת חרבות ברזל, היכן אוכל לקבל תשובות?
- לשאלות ותשובות בנושאים אחרים שקשורים למלחמת חרבות ברזל היכנסו לדף השאלות והתשובות המרכזי או לפורטל חרבות ברזל - זכויות במצב חירום.