קיבלתם הודעה על ביטול טיסה שהזמנתם? מגיע לכם החזר כספי, או כרטיס טיסה חלופי ויכול להיות שמגיע לכם גם פיצוי
דף זה מסביר מה מגיע לנוסע שטיסתו בוטלה, ובמקרים בהם הוא זכאי לפיצוי - מסביר גם מה שצריך לעשות כדי לקבל את הפיצוי
המידע בדף זה מתייחס גם לעיכוב טיסה בינלאומית של מעל 8 שעות ולעיכוב של 3 שעות בטיסה פנים בישראל
קיימים הבדלים בזכאות לפיצוי במצב שגרה ובמצב חירום, כולל במהלך מלחמת חרבות ברזל
אם טיסתכם לא בוטלה אך היא הוקדמה או התעכבה למשך 8 שעות או פחות, לחצו כאן

בקצרה

  • נוסע שטיסתו בוטלה עשוי להיות זכאי להחזר כספי או כרטיס טיסה חלופי, וכן לפיצוי כספי, בהתאם לתנאים שיפורטו בדף זה.
  • בנוסף, הנוסע עשוי להיות זכאי גם להטבות נוספות כמו מזון ושתייה ובמקרים מסוימים לשירותי לינה.
  • בחלק מהמקרים ניתן לדרוש את הפיצוי וההחזר לפי החוק הישראלי, ובחלק מהמקרים ניתן לדרוש אותם לפי חוקים אחרים. בכל מקרה לא ניתן לקבל כפל הטבות משני חוקים שונים על אותו נזק או על אותו אירוע.
  • החוק הישראלי - חל על כל הטיסות הבינלאומיות שיוצאות או נכנסות לישראל (כולל טיסות עם עצירות ביניים - קונקשן) ועל טיסות פנימיות בתוך ישראל.
  • חוקי האיחוד האירופי - חלים על טיסות בינלאומיות ופנימיות אשר עומדות בשני התנאים הבאים:
    1. חברת התעופה שייכת למדינה שחברה באיגוד
    2. הטיסה יצאה ממדינה חברה באיחוד האירופי, או נחתה במדינה חברת האיחוד.
  • אמנת מונטריאול - חלה על טיסות בינלאומיות בין מדינות שחברות באמנת מונטריאול.
    • האמנה חלה גם על טיסות שכוללות עצירת ביניים במדינה שאיננה צד לאמנה.
    • רשימת המדינות החברות באמנת מונטריאול נכון למאי 2024 מפורטת כאן. מדינה חברה היא כזו שבעמודה הימנית ביותר מופיע תאריך תחילת תוקף האמנה לגביה.

זכאות להחזר ולפיצוי בטיסות בינלאומיות לפי החוק הישראלי

מי זכאי להחזר?

  • נוסע שטיסתו בוטלה או המריאה באיחור של 8 שעות לפחות זכאי להחזר כספי בגובה המחיר ששילם על כרטיס הטיסה אם הוא עונה על כל התנאים הבאים:
    1. הטיסה שבוטלה (או התעכבה) יצאה או היתה אמורה לצאת מישראל או לנחות בישראל, או שהיתה טיסת ביניים בדרך מישראל או אליה;
    2. לנוסע לא הוצעה טיסה חלופית או שהוא בחר לא לטוס בטיסה חלופית שהוצעה לו על-ידי חברת התעופה.
שימו לב
אם הנוסע בחר לקבל החזר כספי למרות שהוצעה לו טיסה חלופית, גובה הפיצוי שהוא יהיה זכאי לקבל על עצם הביטול או העיכוב של הטיסה המקורית עשוי להיות מופחת, כפי שמפורט בהמשך.
  • בטיסות קונקשן (טיסה מפוצלת עם עצירה ביעד ביניים אשר אחד המקטעים בה היה אמור לצאת מישראל או להגיע לישראל), אם אחד ממקטעי הטיסה בוטל, ההחזר הכספי יהיה בגובה מחיר הכרטיס המלא (ולא רק בגובה מחיר המקטע שהתבטל) אם התקיימו כל התנאים הבאים:
    1. הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות;
    2. שני קטעי הטיסה מבוצעים על ידי אותה חברת תעופה;
    3. כשהביטול הוא של טיסת ההמשך מיעד הביניים - הנוסע שהה ביעד הביניים לא יותר מ- 24 שעות.
שימו לב
לפי החוק הישראלי, אם קטעי הטיסה מבוצעים על ידי חברות תעופה שונות - ההחזר יינתן רק על קטע הטיסה שבוטל.
  • לדוגמאות לגבי הזכאות להחזר במקרים של טיסות קונקשן ראו פרק שאלות ותשובות - הדין הישראלי בהמשך.

מי זכאי לפיצוי?

נוסע שטיסתו בוטלה או המריאה באיחור של מעל 8 שעות, זכאי לפיצוי בכל אחד מהמקרים הבאים:

  • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה המקורית והיא לא הציעה טיסה חלופית.
  • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) בין 14-7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, והמראת הטיסה החלופית מוקדמת ביותר משעתיים מהטיסה המקורית או שמועד הנחיתה שלה מאוחר ביותר מ-4 שעות ממועד הנחיתה של הטיסה המקורית.
  • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) פחות מ-7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, והמראת הטיסה החלופית מוקדמת ביותר משעה מהטיסה המקורית או שמועד הנחיתה שלה מאוחר ביותר משעתיים ממועד הנחיתה של הטיסה המקורית.
  • חברת התעופה הציעה טיסות חלופיות בשעות קרובות יותר למועד של הטיסה המקורית (כמפורט להלן) והתקיימו שני התנאים הבאים:
    1. מועד ההודעה והטיסה החלופית הם אחד מאלה:
      • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) בין 14-7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, והמראת הטיסה החלופית מוקדמת בשעתיים או פחות משעת ההמראה המקורית או שמועד הנחיתה שלה מאוחר ב-4 שעות או פחות ממועד הנחיתה של הטיסה המקורית
      • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) פחות מ-7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, והמראת הטיסה החלופית מוקדמת בשעה אחת או פחות משעת ההמראה המקורית או שמועד הנחיתה שלה מאוחר בשעתיים או פחות ממועד הנחיתה של הטיסה המקורית.
    2. הנוסע קיבל את הצעת חברת התעופה לטוס בטיסה חלופית או שהוא סירב לטיסה החלופית בגלל אחת הסיבות הבאות בלבד (ולא בגלל סיבה אחרת):
      • הטיסה החלופית לא הוצעה גם לאדם שטס איתו.
      • הוא לא יכול לטוס בטיסה החלופית מטעמי ביטחון, מגבלה רפואית או דת (למשל, אדם שומר שבת שהוצע לו לטוס בשבת).
        שימו לב
        נוסע שסירב לכרטיס טיסה חלופי במועדים הללו שלא מהסיבות המוצדקות שפורטו, לא יהיה זכאי כלל לפיצוי כספי. אם הסכים, יכול להיות שגובה הפיצוי יופחת לחצי בהתאם למפורט בהמשך.

מי לא זכאי לפיצוי?

למרות האמור לעיל, נוסע לא יהיה זכאי לפיצוי אם סיבת הביטול או העיכוב בטיסה היא אחת מהסיבות הבאות:

  • שביתה או השבתה מוגנת,
  • הימנעות מחילול שבת או חג,
  • נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברת התעופה ובלבד שהחברה עשתה כל שביכולתה לקיים את הנסיעה למרות נסיבות אלה
  • מצב חירום כמפורט כאן.

גובה הפיצוי על ביטול טיסה

  • גובה הפיצוי שהנוסע זכאי לקבל מחברת התעופה מושפע ממרחק הטיסה, וממשך האיחור במועד הנחיתה של הנוסע ביעד הסופי.
  • פיצוי מלא - הנוסע זכאי לפיצוי מלא (בסכומים המפורטים בטבלה בהמשך) בכל אחד מהמקרים הבאים:
    • אם לא הוצעה לנוסע טיסה חלופית כלל
    • אם הנוסע סירב להצעת הטיסה החלופית מסיבות בריאותיות, דתיות או בטיחותיות.
    • אם הנוסע סירב להצעה הטיסה החלופית כי ההצעה לא הוצעה גם למי שעימו הוא אמור היה לטוס בטיסה המקורית .
    • הנוסע קיבל את הצעת החברה לטיסה חלופית במקום לקבל החזר כספי על כרטיס הטיסה שבוטלה, ומועד הנחיתה של הטיסה החלופית ביעד הסופי הוא אחד מאלה:
      • בטיסות למרחק של עד 2,000 ק"מ - מועד הנחיתה של הטיסה החלופית בייעד הסופי הוא מאוחר ביותר משעתיים בהשוואה למועד הנחיתה של הטיסה המקורית
      • בטיסות למרחק של בין 4,500-2,000 ק"מ - מועד הנחיתה של הטיסה החלופית בייעד הסופי הוא מאוחר ביותר מ-3 שעות בהשוואה למועד הנחיתה של הטיסה המקורית
      • בטיסות למרחק מעל 4,500 ק"מ - מועד הנחיתה של הטיסה החלופית בייעד הסופי הוא מאוחר ביותר מ-4 שעות בהשוואה למועד הנחיתה של הטיסה המקורית
  • פיצוי חלקי - הנוסע זכאי לפיצוי חלקי בגובה מחצית מהסכום המלא, אם מתקיימים שני התנאים הבאים:
    1. הנוסע קיבל את הצעת החברה לטיסה חלופית במקום לקבל החזר כספי על כרטיס הטיסה שבוטלה.
    2. מועד הנחיתה של הטיסה החלופי ביעד הסופי הוא כמפורט להלן:
      • בטיסות למרחק של עד 2,000 ק"מ - מועד הנחיתה של הטיסה החלופית בייעד הסופי הוא מאוחר בעד שעתיים בהשוואה למועד הנחיתה של הטיסה המקורית;
      • בטיסות למרחק של בין 4,500-2,000 ק"מ - מועד הנחיתה של הטיסה החלופית בייעד הסופי הוא מאוחר בעד שלוש שעות בהשוואה למועד הנחיתה של הטיסה המקורית
      • בטיסות למרחק מעל 4,500 ק"מ - מועד הנחיתה של הטיסה החלופית בייעד הסופי הוא מאוחר בעד ארבע שות בהשוואה למועד הנחיתה של הטיסה המקורית
גובה הפיצוי לפי מרחק הטיסה
מרחק הטיסה פיצוי מלא פיצוי מופחת
עד 2,000 ק"מ 1,390 ₪ 695 ₪
2,000-4,500 ק"מ 2,200 ₪ 1,110 ₪
מעל 4,500 ק"מ 3,340 ₪ 1,670 ₪

ביטול טיסה בגלל מצב חירום

  • במצבי חירום, קיימת לשר התחבורה סמכות לקבוע הוראות מיוחדות.
  • הוראות מיוחדות כאלה נקבעו לגבי חרבות ברזל ועל פיהן:
    • אם הטיסה בוטלה באחד התאריכים הבאים, לא תהיה זכאות לפיצוי הכספי בהתאם להוראות החוק:
      • 07.10.2023 - 30.11.2023
      • 12.04.2024 -18.04.2024
      • 03.08.2024 - 08.08.2024
      • 01.10.2024 - 05.10.2024
    • אם מדובר בטיסה שהתקיימה או היתה אמורה להתקיים בין התאריכים 01.12.2023 - 29.02.2024, לא תהיה זכאות לפיצוי הכספי בהתאם להוראות החוק אם התקבלה הודעה על הביטול לפחות 3 ימים לפני מועד הטיסה המקורי.
    • חברות התעופה שביטלו את כלל טיסותיהם מישראל ואליה בעקבות מצב החירום שהוכרז ב-07.10.2023 צריכות לעדכן את כל הנוסעים שטיסותיהם בוטלו כי הם זכאים לבחור בין החזר כספי על כרטיס הטיסה שבוטלה לבין כרטיס טיסה חלופי מנקודת מוצא שונה או ליעד שונה מכרטיס הטיסה המקורי, בתנאים הדומים ככל האפשר לתנאי כרטיס הטיסה המקורי.
  • בהתאם לפסק דין של בית משפט לתביעות קטנות בתל אביב, למרות שלנוסע שטיסתו בוטלה בתאריכים שנקבעו אין זכות לפיצוי הכספי בהתאם להוראות החוק, קיימת לו זכות לפיצוי על נזקים שנגרמו בעקבות הביטול (כמו למשל החזר על תשלום למלון שלא ניתן לביטול).

פיצוי לפי החוק הישראלי במקרה של טיסת פנים

  • נוסע זכאי לפיצוי לפי החוק הישראלי אם הזמין כרטיס טיסת פנים בתוך ישראל והטיסה בוטלה או התעכבה מעל 3 שעות.
  • גובה הפיצוי הוא 230 ₪ (נכון לשנת 2025).

תהליך מימוש הזכות לקבלת החזר או פיצוי לפי הדין הישראלי

  • אם הזכאות לפיצויים קיימת לפי יותר מחוק אחד, הנוסע יצטרך לבחור את החוק לפיו הוא מבקש לדרוש את הפיצוי והוא לא יוכל לדרוש פיצוי כפול עבור אותו מקרה.

פניה אל החברה בבקשה לפיצוי

  • יש לפנות בכתב אל חברת התעופה, מומלץ לפנות בסמוך לאחר האירוע, באמצעות דואר רשום או דואר אלקטרוני ולוודא שהבקשה התקבלה.
  • הנוסע יכול לפנות לחברת התעופה באמצעות סוכנות הנסיעות שבאמצעותה קנה את הכרטיס, והיא מחוייבת לסייע לו ולפנות בעצמה אל החברה.
    • אם התבקש החזר כספי - על החברה להשיב לנוסע את הסכום ששילם עבור הטיסה בתוך 21 ימים מהיום שפנה אליה בכתב.
    • אם התבקש פיצוי כספי - על החברה לשלם לנוסע את הפיצוי בתוך 45 ימים מהיום שפנה אליה בכתב.

הגשת תביעה במקרה של סירוב לתשלום פיצוי

  • אפשר להגיש תביעה בתוך 4 שנים מיום הביטול או השינוי במועד הטיסה.
  • אפשר לתבוע גם פיצויים ללא הוכחת נזק בסכום של עד 11,540 ₪.
  • במקרים רבים החוזה בין החברה לנוסע קובע את מקום הגשת התביעה (למשל - תל אביב). במקרה כזה יש להגיש את התביעה לבית המשפט באזור שנקבע בחוזה.
  • אם סכום התביעה לא עולה על 38,900 ₪ (נכון לינואר 2025) - אפשר להגיש את התביעה גם בבית משפט לתביעות קטנות (למידע על ההליך ראו הגשת תביעה קטנה).
טיפ
מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הגשת התביעה.

שאלות ותשובות - הדין הישראלי

הודיעו לי על ביטול טיסה ולא הציעו לי שום טיסה חלופית. אני זכאי להחזר כספי? ולפיצוי?
  • לפי החוק הישראלי, אם הטיסה בוטלה ולא הוצעה לך טיסה חלופית, תהיה זכאי גם להחזר כספי וגם לפיצוי מלא (בהתאם לאורך הטיסה

שלושה ימים לפני המועד שבו הייתי אמורה לטוס, הודיעו לי שהטיסה שלי התבטלה, והציעו לי כרטיס טיסה אחר, לפיו אני אמורה להגיע ליעד באיחור של 4 שעות. מה קורה אם אני לא מעוניינת בכרטיס החלופי? מגיע לי החזר כספי? ופיצוי?

  • לפי החוק הישראלי, אם ההודעה על ביטול הטיסה ניתנה פחות מ-7 ימים לפני מועד הטיסה, ושעת ההגעה מאוחרת ביותר משעתיים מהשעה המקורית, את יכולה לבחור בהחזר כספי במקום בכרטיס החלופי, ועדיין תהיי זכאית גם לפיצוי מלא (בהתאם לאורך הטיסה

הייתי אמור לטוס ביום חמישי בבוקר, אבל כשבועיים לפני המועד הודיעו לי שהטיסה בסוף תמריא בשבת. אני שומר שבת. מה יקרה אם אסרב לכרטיס החלופי? מגיע לי מגיע לי החזר כספי? ופיצוי?

  • לפי החוק הישראלי, אם סיבת הסירוב לטיסה החלופית היא בגלל מגבלה הנובעת מדת, הסירוב הוא מוצדק, ולכן גם אם תסרב לטיסה החלופית, תהיה זכאי גם להחזר כספי וגם לפיצוי מלא (בהתאם לאורך הטיסה

הייתי אמורה לטוס לפריז, אבל פתאום זה לא ממש הסתדר לי. לשמחתי, 10 ימים לפני מועד הטיסה הודיעו לי שהיא התבטלה, והציעו לי כרטיס חלופי, לטיסה שאמורה לנחות 3 שעות מאוחר יותר מהטיסה המקורית. בכלל לא מתאים לי לטוס. אם אסרב לטיסה החלופית אוכל להיות זכאית לפיצוי?

  • לפי החוק הישראלי, אם סירבת לטיסה חלופית שהוצעה לך בטווח שבין 7-14 לפני הטיסה המקורית, ומועד הנחיתה מאוחר בעד 4 שעות מהמועד המקורי - לא תהיי זכאית לפיצוי. תהיי זכאית רק להחזר על כרטיס הטיסה.

טסתי לארה"ב בטיסה שנקבעה במקום טיסה שהתבטלה, והגיעה באיחור של 3 שעות. איזה פיצוי מגיע לי?

  • לפי החוק הישראלי, אם טסת בטיסה חלופית למרחק של מעל 4,500 ק"מ ומועד הנחיתה מאוחר בעד 4 שעות לעומת המועד המקורי, מגיע לך פיצוי חלקי בגובה של 1,670 ש"ח.

פיצוי לפי חוקי האיחוד האירופי

מי זכאי לפיצוי?

  • נוסע זכאי לפיצוי לפי חוקי האיחוד האירופי אם הוא עונה על כל התנאים הבאים:
    1. הטיסה שהזמין התבטלה או המריאה באיחור של 8 שעות לפחות.
    2. הטיסה שבוטלה או התעכה יצאה או היתה אמורה לצאת ממדינה שחברה האיחוד האירופי, או לנחות במדינה שחברה באיחוד, וחברת התעופה שייכת למדינה שחברה באיגוד.
    3. חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה המקורית ובנוסף התקיים אחד התנאים הבאים:
      • חברת התעופה לא הציעה טיסה חלופית.
      • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) בין 14-7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, והמראת הטיסה החלופית מוקדמת ביותר משעתיים מהטיסה המקורית או שמועד הנחיתה שלה מאוחר ביותר מ-4 שעות ממועד הנחיתה של הטיסה המקורית
      • חברת התעופה הודיעה על ביטול הטיסה (או על העיכוב) פחות מ-7 ימים לפני מועד הטיסה המקורית, והמראת הטיסה החלופית מוקדמת ביותר משעה מהטיסה המקורית או שמועד הנחיתה שלה מאוחר ביותר משעתיים ממועד הנחיתה של הטיסה המקורית.

גובה הפיצוי

משך העיכוב בהגעה ליעד טיסות שאורכן פחות מ-1500 ק"מ טיסות בתוך האיחוד האירופי מעל 1500 ק"מ טיסות מחוץ לאיחוד האירופי שאורכן 1500-3500 ק"מ טיסות מחוץ לאיחוד האירופי שאורכן מעל 3500 ק"מ
עד שעתיים 125 אירו 200 אירו 200 אירו 300 אירו
2-3 שעות 250 אירו 200 אירו 200 אירו 300 אירו
מעל 3 שעות (או אם לא הוצעה טיסה חלופית) 250 אירו 400 אירו 400 אירו 600 אירו

ביטול מקטע אחד בטיסת "קונקשן"

  • כאשר מדובר בטיסת "קונקשן" (טיסה מפוצלת עם עצירה ביעד ביניים), והטיסה ליעד הביניים בוטלה, או כאשר הטיסה מיעד הביניים ליעד הסופי בוטלה, לאחר שהנוסע כבר הגיע ליעד הביניים, גובה הפיצוי ייקבע בהתאם לשאלה האם יש להתייחס אל הביטול כמבטל את הטיסה כולה, או רק את הקטע שבוטל בפועל.
  • הפיצוי ייקבע בהתאם לאורכה המלא של הטיסה (ולא רק אורכו של המקטע שהתבטל) אם התקיימו כל התנאים הבאים:
    • כשהטיסה שבוטלה היא הטיסה אל יעד הביניים, הפיצוי יחושב לפי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שבוטלה אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
      1. כל הטיסות בוצעו כהזמנה אחת (ולא כטיסות נפרדות)
      2. כל הטיסות נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי.
    • גם אם הטיסות בוצעו על ידי חברות שונות (אך שתיהן נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי) - הנוסע יהיה זכאי לפיצוי לפי המרחק המצטבר של הטיסות, ולא רק לפי מרחק הטיסה שבוטלה.
    • כשהטיסה ליעד הסופי בוטלה, לאחר שהנוסע כבר הגיע ליעד הביניים, הפיצוי יחושב לפי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שבוטלה אם הקיימו כל התנאים הבאים:
      1. הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות;
      2. כל הטיסות נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי;
      3. כל הטיסות מופעלות על ידי אותה חברת תעופה.
שימו לב
לפי חוקי האיחוד האירופי, אם הקטע שבוטל הוא הטיסה ליעד הביניים - הפיצוי יינתן על מלוא הטיסה ועל המרחק המצטבר גם אם הטיסות בוצעו על ידי חברות שונות. אם הקטע שבוטל הוא טיסת ההמשך מיעד הביניים וקטעי הטיסה מבוצעים על ידי חברות תעופה שונות - הפיצוי יינתן רק על קטע הטיסה שבוטל

.

פיצוי לפי אמנת מונטריאול

  • לפי האמנה, הפיצוי לא ניתן עבור הביטול עצמו אלא רק אם נגרם נזק (למשל, הפסד של ימי עבודה, הוצאה על סידורי לינה, הפסד של טיסת המשך וכדומה).
  • סכום הפיצוי הכספי עשוי להגיע עד ל-8,000 דולר ארה"ב, ובמקרים בהם חברת התעופה פעלה ברשלנות - אפשר לתבוע אף סכום גבוה יותר.
  • אם חברת התעופה מסרבת לפצות, אפשר להגיש תביעה עד שנתיים ממועד התרחשות הנזק.
שימו לב
בהתאם לאמנת מונטריאול, הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי אם חברת התעופה לא הייתה יכולה למנוע את הנזק על ידי נקיטה בכל האמצעים הסבירים או במצב שלא התאפשר לה לנקוט בהם

תהליך מימוש הזכות לפי הדין האירופי או אמנת מונטריאול

  • אם הזכאות לפיצויים קיימת לפי יותר מחוק אחד, הנוסע יצטרך לבחור את החוק לפיו הוא מבקש לדרוש את הפיצוי והוא לא יוכל לדרוש פיצוי כפול עבור אותו מקרה.

פניה אל החברה בבקשה לפיצוי

  • יש לפנות בכתב אל חברת התעופה, מומלץ לפנות בסמוך לאחר האירוע, באמצעות דואר רשום או דואר אלקטרוני ולוודא שהבקשה התקבלה.
  • הנוסע יכול לפנות לחברת התעופה באמצעות סוכנות הנסיעות שבאמצעותה קנה את הכרטיס, והיא מחוייבת לסייע לו ולפנות בעצמה אל החברה.

הגשת תביעה במקרה של סירוב לתשלום פיצוי

  • אם יש לחברה סניפים בישראל - אפשר להגיש את התביעה לכל בית משפט. אם סכום התביעה לא עולה על 38,900 ₪ (נכון לינואר 2025) אפשר להגיש את התביעה גם לבית משפט לתביעות קטנות (למידע על ההליך ראו הגשת תביעה קטנה).
  • אם לחברה אין סניפים בישראל - התביעה תצטרך להיות מוגשת לפי הדין שחל בהתאם לחוזה בין הנוסע לחברה (לרוב, זה יהיה החוק במדינה שאליה שייכת החברה ובבית המשפט שנקבע בחוזה).
  • אם רוצים להגיש את התביעה בישראל לפי חוקי האיחוד האירופי או אמנת מונטריאול, יש לשים לב:
    • כאמור בפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות, בית המשפט יקבע האם זה אפשרי בהתאם לקריטריונים וזיקות כמו: מקום רכישת כרטיס הטיסה, יעד הטיסה, השפה שבה נערך החוזה, סוג המטבע ששולם, מקום האזרחות, מושבם של הנוסע וחברת התעופה, וכן קריטריונים נוספים.
    • יש לבדוק מה קובע החוק במדינה הרלוונטית לעניין תקופת ההתיישנות (הזמן שבו אפשר להגיש תביעה). למשל, טיסה שהופעלה על ידי ״לופטהנזה״ תהיה כפופה לחוקי ההתיישנות של גרמניה.


טיפ
מומלץ לפנות לייעוץ משפטי לפני הגשת התביעה.


שאלות ותשובות

טסתי בטיסת קונקשן (עם עצירת ביניים) ואחרי שהגעתי ליעד הביניים, הטיסה ליעד הסופי בוטלה. אני לא מעוניין בטיסה חלופית ורוצה לקבל החזר כספי. מגיע לי החזר רק על קטע הטיסה שבוטל או על כל הכרטיס?
  • לפי החוק הישראלי, אפשר לקבל החזר מלא על כל הכרטיס ולא רק על קטע אחד של הטיסה אם התקיימו כל התנאים הבאים:
    1. הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות
    2. שני קטעי הטיסה מבוצעים על ידי אותה חברת תעופה. אם מדובר בחברות תעופה שונות - הפיצוי יינתן רק על קטע הטיסה שבוטל.
    3. הנוסע שהה ביעד הביניים לא יותר מ- 24 שעות.
  • לפי חוקי האיחוד האירופי, כשמדובר בטיסת המשך מיעד הביניים, הפיצוי יחושב לפי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שבוטלה אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
    1. כל הטיסות בוצעו כהזמנה אחת (ולא כטיסות נפרדות)
    2. כל הטיסות נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי.
    3. כל הטיסות מופעלות על ידי אותה חברת תעופה
הזמנתי כרטיס לארה"ב בטיסת קונקשן (טיסה עם עצירת ביניים בלונדון). הטיסה ללונדון בוטלה. אני זכאית לפיצוי רק על הטיסה ללונדון או גם על הטיסה לארה"ב?
  • לפי החוק הישראלי, אפשר לקבל החזר מלא של מחיר הכרטיס ולא רק של קטע אחד של הטיסה אם הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות ושני קטעיה מבוצעים על ידי אותה חברת תעופה. אם מדובר בחברות תעופה שונות - הפיצוי יינתן רק על קטע הטיסה שבוטל.
  • לפי חוקי האיחוד האירופי, כשהטיסה שבוטלה היא הטיסה אל יעד הביניים, הפיצוי יינתן על פי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שבוטלה אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
    1. כל הטיסות בוצעו כהזמנה אחת (ולא כטיסות נפרדות)
    2. כל הטיסות נמצאות תחת חוקי איחוד האירופי.
  • גם אם הטיסות בוצעו על ידי חברות שונות (אך שתיהן נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי) - הנוסע יהיה זכאי לפיצוי לפי המרחק המצטבר של הטיסות, ולא רק לפי מרחקה של הטיסה שבוטלה.
קניתי כרטיס טיסה הלוך ושוב עם קונקשן ובדרך חזרה הגעתי רק עד יעד הביניים והטיסה ליעד הסופי בוטלה. אני לא מעוניין בטיסה חלופית. מה מגיע לי?
  • כאשר נוסע רכש כרטיס טיסה הלוך-ושוב והטיסה החוזרת בוטלה, כולה או חלקה, הוא יהיה זכאי למחצית הסכום ששילם עבור הכרטיס, גם אם הגיע ליעד הביניים בדרך חזרה.
  • בנוסף, הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי.


ראו גם

גורמים מסייעים

מוקדים ממשלתיים

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

פסקי דין