הטיסה התעכבה או הוקדמה? יכול להיות שמגיע לכם החזר כספי, או כרטיס טיסה חלופי וייתכן שגם פיצוי
ערך זה מסביר מה מגיע לנוסע שטיסתו התעכבה או הוקדמה, ובמקרים בהם הוא זכאי לפיצוי - מסביר גם מה שצריך לעשות כדי לקבל את הפיצוי
עיכוב של מעל 8 שעות ייחשב לביטול טיסה ויחולו לגביו ההוראות שמפורטות כאן
בקצרה
- נוסע שטיסתו התעכבה או הוקדמה עשוי להיות זכאי לכרטיס טיסה חלופי או החזר כספי ולהטבות נוספות, והכל בהתאם לתנאים שיפורטו בהמשך.
- בחלק מהמקרים ניתן לדרוש את ההטבות לפי החוק הישראלי, ובחלק מהמקרים ניתן לדרוש אותן לפי חוקים אחרים. בכל מקרה לא ניתן לקבל כפל הטבות משני חוקים שונים על אותו נזק או על אותו אירוע.
- החוק הישראלי - חל על כל הטיסות הבינלאומיות שיוצאות או נכנסות לישראל (כולל טיסות עם עצירות ביניים - קונקשן) ועל טיסות פנימיות בתוך ישראל.
- חוקי האיחוד האירופי - חלים על טיסות בינלאומיות ופנימיות אשר עומדות בשני התנאים הבאים:
- חברת התעופה שייכת למדינה שחברה באיגוד
- הטיסה יצאה ממדינה חברה באיחוד האירופי, או נחתה במדינה חברת האיחוד.
- אמנת מונטריאול - חלה על טיסות בינלאומיות בין מדינות בין מדינות שחברות באמנת מונטריאול.
- האמנה חלה גם על טיסות שכוללות עצירת ביניים במדינה שאיננה צד לאמנה.
- רשימת המדינות החברות באמנת מונטריאול נכון למאי 2024 מפורטת כאן. מדינה חברה היא כזו שבעמודה הימנית ביותר מופיע תאריך תחילת תוקף האמנה לגביה.
מי זכאי?
- נוסעים שעומדים בכל התנאים הבאים:
- טיסתם התעכבה עד 8 שעות או הוקדמה. אם הטיסה התעכבה בלמעלה מ-8 שעות, היא תיחשב כטיסה שהתבטלה ויחולו התנאים שמפורטים כאן.
- התקיימו התנאים המוגדרים בחוק שחל על הטיסה לקבלת פיצוי, כפי שמפורט בהמשך.
הטבות במקרה של עיכוב בטיסה בינלאומית לפי החוק הישראלי
עיכוב של בין שעתיים לחמש שעות
- הנוסע זכאי לקבל מזון ומשקאות + שירותי תקשורת
עיכוב של 8-5 שעות
- אם הנוסע בחר להמתין לטיסה המתעכבת, הוא יהיה זכאי לקבל:
- מזון ומשקאות
- שירותי תקשורת - 2 שיחות טלפון + הודעת פקס או דוא"ל, לפי בחירת הנוסע.
- שירותי לינה והסעה משדה התעופה ואליו, אם יש צורך לשהות לילה אחד או יותר עד לטיסה הבאה.
- אם הנוסע בחר לא להמתין לטיסה המתעכבת - הוא יהיה זכאי לקבל, לפי בחירתו, או החזר של מחיר הכרטיס או כרטיס טיסה חלופי.
- בטיסות קונקשן (טיסה מפוצלת עם עצירה ביעד ביניים אשר אחד המקטעים בה היה אמור לצאת מישראל או להגיע לישראל), אם היה עיכוב באחד ממקטעי הטיסה, ההחזר הכספי יהיה בגובה מחיר הכרטיס המלא (ולא רק בגובה מחיר המקטע שהתעכב) אם התקיימו כל תנאים הבאים:
- הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות;
- שני קטעי הטיסה מבוצעים על ידי אותה חברת תעופה;
- בטיסות קונקשן (טיסה מפוצלת עם עצירה ביעד ביניים אשר אחד המקטעים בה היה אמור לצאת מישראל או להגיע לישראל), אם היה עיכוב באחד ממקטעי הטיסה, ההחזר הכספי יהיה בגובה מחיר הכרטיס המלא (ולא רק בגובה מחיר המקטע שהתעכב) אם התקיימו כל תנאים הבאים:
עיכוב של למעלה מ-8 שעות
- עיכוב של למעלה מ-8 שעות ייחשב לביטול ויחולו עליו ההוראות המפורטות כאן.
הטבות במקרה של עיכוב בטיסת פנים לפי החוק הישראלי
- עיכוב של עד 3 שעות - לא יינתן פיצוי.
- עיכוב של למעלה מ- 3 שעות - ייחשב לביטול טיסה ויחולו ההוראות המפורטות כאן.
ההטבות במקרה של הקדמת הטיסה לפי החוק הישראלי
- נוסע שטיסתו הוקדמה ב-8-5 שעות והוא קיבל על כך הודעה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, יוכל לקבל החזר של מחיר הכרטיס או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירתו.
- בטיסות קונקשן (טיסה מפוצלת עם עצירה ביעד ביניים אשר אחד המקטעים בה היה אמור לצאת מישראל או להגיע לישראל), אם הוקדם אחד ממקטעי הטיסה, ההחזר הכספי יהיה בגובה מחיר הכרטיס המלא (ולא רק בגובה מחיר המקטע שהוקדם) אם התקיימו כל תנאים הבאים:
- הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות;
- שני קטעי הטיסה מבוצעים על ידי אותה חברת תעופה;
- נוסע שטיסתו הוקדמה ביותר מ-8 שעות והוא קיבל על כך הודעה פחות מ-14 ימים לפני מועד הטיסה, יקבל, בנוסף להחזר של מחיר הכרטיס, או כרטיס הטיסה החלופי (גם אם יטוס בטיסה שהוקדמה וגם אם לא) גם פיצוי כספי לפי מרחק הטיסה:
- עד 2,000 ק"מ - 1,440 ₪.
- עד 4,500 ק"מ - 2,310 ₪.
- מעל 4,500 ק"מ - 3,460 ₪.
- הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי אם הטיסה הוקדמה בגלל אחת מהסיבות הבאות:
- שביתה או השבתה מוגנות.
- נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטת חברת התעופה (כמו סגירת נמל תעופה, מצב בטחוני, מזג אוויר קיצוני ובלתי צפוי), ולמרות שחברת התעופה עשתה כל שביכולתה, לא הצליחה למנוע את השינוי בטיסה.
תהליך מימוש הזכות לפי החוק הישראלי
- אם הזכאות לקבלת הטבות קיימת לפי יותר מחוק אחד, הנוסע יצטרך לבחור את החוק לפיו הוא מבקש לדרוש את ההטבות והוא לא יוכל לדרוש הטבות בהתאם לדינים שונים עבור אותו מקרה.
פניה אל החברה
- יש לפנות בכתב אל חברת התעופה, מומלץ לפנות בסמוך לאחר האירוע, באמצעות דואר רשום או דואר אלקטרוני ולוודא שהבקשה התקבלה.
- אם השינוי במועד גרם להוצאות (כמו רכישת מזון או לינה), יש לשמור את הקבלות ולצרף אותן לפנייה.
- הנוסע יכול לפנות לחברת התעופה באמצעות סוכנות הנסיעות שבאמצעותה קנה את הכרטיס, והיא מחוייבת לסייע לו ולפנות בעצמה אל החברה.
- אם התבקש החזר כספי - על החברה להשיב לנוסע את הסכום ששילם עבור הטיסה בתוך 21 ימים מהיום שפנה אליה בכתב.
- אם התבקש פיצוי כספי - על החברה לשלם לנוסע את הפיצוי בתוך 45 ימים מהיום שפנה אליה בכתב.
הגשת תביעה במקרה של סירוב לתשלום פיצוי
- אפשר להגיש תביעה בתוך 4 שנים מיום השינוי במועד הטיסה.
- במקרים רבים החוזה בין החברה לנוסע קובע את מקום הגשת התביעה (למשל - תל אביב). במקרה כזה יש להגיש את התביעה לבית המשפט באזור שנקבע בחוזה.
- אם סכום התביעה לא עולה על 38,900 ₪ (נכון לינואר 2025) - אפשר להגיש את התביעה גם בבית משפט לתביעות קטנות (למידע על ההליך ראו הגשת תביעה קטנה).
הטבות במקרה של עיכוב בטיסה לפי חוקי האיחוד האירופי
- בעיכוב של למעלה משעתיים ועד שלוש שעות, הנוסע יקבל מזון, משקאות ואמצעי תקשורת.
- בעיכוב של למעלה מ-3 שעות, יקבל הנוסע גם פיצוי כספי בהתאם למרחק הטיסה:
- עד 1,500 ק"מ: 250 אירו.
- בין 3,500-1,500 ק"מ: 400 אירו.
- מעל 3,500 ק"מ: 600 אירו.
- כאשר מדובר בטיסת "קונקשן" (טיסה מפוצלת עם עצירה ביעד ביניים), והטיסה ליעד הביניים התעכבה, או כאשר הטיסה מיעד הביניים ליעד הסופי התעכבה, לאחר שהנוסע כבר הגיע ליעד הביניים, גובה הפיצוי ייקבע בהתאם לשאלה האם יראו את העיכוב כמשבש את הטיסה כולה, או רק את המקטע שלגביו היה עיכוב.
- הפיצוי ייקבע בהתאם לאורכה המלא של הטיסה (ולא רק אורכו של המקטע שהתבטל) אם התקיימו כל התנאים הבאים:
- כשהטיסה שהתעכבה היא הטיסה אל יעד הביניים, הפיצוי יחושב לפי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שבוטלה אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
- כל הטיסות בוצעו כהזמנה אחת (ולא כטיסות נפרדות)
- כל הטיסות נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי.
- גם אם הטיסות בוצעו על ידי חברות שונות (אך שתיהן נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי) - הנוסע יהיה זכאי לפיצוי לפי המרחק המצטבר של הטיסות, ולא רק לפי מרחק הטיסה שהתעכבה.
- כשהטיסה ליעד הסופי התעכבה, לאחר שהנוסע כבר הגיע ליעד הביניים, הפיצוי יחושב לפי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שהתעכבה אם הקיימו כל התנאים הבאים:
- הטיסה נרכשה כהזמנה אחת ולא כטיסות נפרדות ;
- כל הטיסות נמצאות תחת חוקי האיחוד האירופי;
- כל הטיסות מופעלות על ידי אותה חברת תעופה.
- כשהטיסה שהתעכבה היא הטיסה אל יעד הביניים, הפיצוי יחושב לפי המרחק המצטבר של כל הטיסות ולא רק של הטיסה שבוטלה אם מתקיימים כל התנאים הבאים:
.
הטבות במקרה של עיכוב לפי אמנת מונטריאול
- לפי האמנה, יינתן פיצוי כספי רק אם נגרם לנוסע נזק (למשל, הפסד של ימי עבודה, הוצאה על סידורי לינה, הפסד של טיסת המשך וכדומה).
- סכום הפיצוי הכספי על הנזק עשוי להגיע עד ל-8,000 דולר ארה"ב, ובמקרים בהם חברת התעופה פעלה ברשלנות - אפשר לתבוע אף סכום גבוה יותר.
תהליך מימוש הזכות לפי הדין האירופי או אמנת מונטריאול
- אם הזכאות לקבלת הטבות קיימת לפי יותר מחוק אחד, הנוסע יצטרך לבחור את החוק לפיו הוא מבקש לדרוש את ההטבות והוא לא יוכל לדרוש הטבות בהתאם לדינים שונים עבור אותו מקרה.
פניה אל החברה
- יש לפנות בכתב אל חברת התעופה, מומלץ לפנות בסמוך לאחר האירוע, באמצעות דואר רשום או דואר אלקטרוני ולוודא שהבקשה התקבלה.
- אם השינוי במועד גרם להוצאות (כמו רכישת מזון או לינה), יש לשמור את הקבלות ולצרף אותן לפנייה.
- הנוסע יכול לפנות לחברת התעופה באמצעות סוכנות הנסיעות שבאמצעותה קנה את הכרטיס, והיא מחוייבת לסייע לו ולפנות בעצמה אל החברה.
הגשת תביעה במקרה של סירוב לתשלום פיצוי
אם יש לחברה סניפים בישראל - אפשר להגיש את התביעה לכל בית משפט. אם סכום התביעה לא עולה על 38,900 ₪ (נכון לינואר 2025) אפשר להגיש את התביעה גם לבית משפט לתביעות קטנות (למידע על ההליך ראו הגשת תביעה קטנה).
- אם לחברה אין סניפים בישראל - התביעה תצטרך להיות מוגשת לפי הדין שחל בהתאם לחוזה בין הנוסע לחברה (לרוב, זה יהיה החוק במדינה שאליה שייכת החברה ובבית המשפט שנקבע בחוזה).
- אם רוצים להגיש את התביעה בישראל לפי חוקי האיחוד האירופי או אמנת מונטריאול, יש לשים לב:
- כאמור בפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות, בית המשפט יקבע האם זה אפשרי בהתאם לקריטריונים וזיקות כמו: מקום רכישת כרטיס הטיסה, יעד הטיסה, השפה שבה נערך החוזה, סוג המטבע ששולם, מקום האזרחות, מושבם של הנוסע וחברת התעופה, וכן קריטריונים נוספים.
- אם התביעה היא לפי אמנת מונטריאול, אפשר להגיש תביעה עד שנתיים ממועד התרחשות הנזק.
- אם התביעה היא לפי דיני האיחוד האירופי, יש לבדוק מה קובע החוק במדינה הרלוונטית לעניין תקופת ההתיישנות (הזמן שבו אפשר להגיש תביעה). למשל, טיסה שהופעלה על ידי ״לופטהנזה״ תהיה כפופה לחוקי ההתיישנות של גרמניה.
כדאי לדעת
- עיכובים בארה"ב: החוק בארה"ב לא מזכה בפיצויים עבור עיכוב בטיסה. במקרה של טיסה לארה"ב או ממנה, כדאי לבדוק אם אפשר לתבוע לפי חוקים אחרים, בהתאם למדינת היעד או המוצא.
שאלות ותשובות
קניתי כרטיס מלונדון לטורונטו עם עצירת ביניים בפריז. הטיסה מלונדון לפריז התעכבה בשעה, ולכן הפסדתי את טיסת ההמשך והגעתי לטורונטו באיחור של שלוש שעות. מגיע לי פיצוי?
לפי החוק הישראלי - אין זכאות לפיצוי כספי על עיכוב של פחות מ-8 שעות בטיסה;
לפי חוקי האיחוד האירופי - אם שתי הטיסות נקנו כחבילה אחת, ייבחן משך העיכוב המצטבר ולא רק העיכוב בטיסה. לכן,מאחר שהעיכוב בהגעה ליעד הסופי הוא של למעלה משלוש שעות (למרות שהעיכוב במועד המראת הטיסה הוא של פחות משלוש שעות) - הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי.
קניתי כרטיס מתל אביב לפריז ויום לפני הטיסה, הודיעו לי שהיא הוקדמה ב-6 שעות. מגיע לי פיצוי?
לפי החוק הישראלי - הקדמת הטיסה ב-6 שעות אשר ההודעה לגביה ניתנה רק יום קודם מקנה לך זכאות לקבלת החזר של מחיר הכרטיס או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.
לפי חוקי האיחוד האירופי ואמנת מונטריאול - אין זכאות לפיצוי במקרה של הקדמת טיסה.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
מענה ממשלתי מרכזי | אתר | דוא"ל | |
שי"ל | אתר | פניה מקוונת |
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה)
- תקנות האיחוד האירופי מס' 261/2004
- אמנת מונטריאול
פסקי דין
- תק (ת"א) 31593-05-24 - הדין החל ייקבע לפי מבחן "מירב הזיקות"