מקבלי קצבת זיקנה לנכה זכאים להנחה של 50% בחשבון החשמל בצריכה של עד 400 קוט"ש בחודש
יש לוודא כי הזכאי להנחה רשום כלקוח בחוזה עם חברת החשמל
למידע רשמי ראו אתר חברת החשמל

תקציר

מקבלי קצבת זיקנה לנכה זכאים להנחה בתשלום חשבונות החשמל.

  • ההנחה היא בשיעור 50% עבור צריכה של עד 400 קילוואט־שעה בכל חודש (800 קוט"ש בחשבון דו-חודשי), ללקוח בתעריף ביתי בלבד, בבתים המשמשים למגורים בלבד.
  • מי שמשתייך לכמה קבוצות אוכלוסיה שזכאיות להנחה בחשבון החשמל (לפירוט אוכלוסיות הזכאים), יקבל את ההנחה במסגרת זכאות אחת בלבד.
טיפ
  • בעקבות רפורמת החשמל כל צרכן יכול לעבור לחברה שמספקת חשמל באופן פרטי ולבחור באחד ממסלולי ההנחות שניתנות אצלה לכלל הציבור.
  • מי שזכאים להנחה של 50% על 400 קוט"ש מחברת החשמל ימשיכו לקבל את ההנחה באמצעות הספקים הפרטיים (חברת נגה מקבלת כל חודש את רשימת הזכאים ומעבירה זיכוי לספק כדי שיעביר את ההנחה לזכאי/ת). זכאים שלא מקבלים את ההנחה יפנו לספק שלהם.
  • אפשר לקבל את הנחת ה-50% בנוסף למסלולי ההנחות הכלליות של הספקים.


מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • קביעת הזכאים נעשית על-ידי המוסד לביטוח לאומי, שמעביר מדי חודש לחברת החשמל קובץ מעודכן ובו שמות הזכאים.
  • בנוסף, שולח המוסד לכל זכאי הודעה לגבי זכאותו.
  • ההנחה תינתן באופן אוטומטי רק למי שיש לגביו התאמה בין הנתונים הרשומים בחברת החשמל לבין הנתונים המתקבלים מהמוסד לביטוח לאומי (מי שרשום כמקבל הקצבה בפועל). ההנחה ניתנת על פי השם ומספר תעודת הזהות של הזכאי, כפי שהוא רשום בחוזה עם חברת החשמל.
  • מי שעונה על תנאי הזכאות להנחה, אולם ההנחה טרם הופיעה בחשבון החשמל שלו, יתקשר למוקד השירות הטלפוני 103 ויעדכן אצל נציג השירות את פרטיו - שם ומספר תעודת הזהות, בהתאם למספר החוזה (מספר החוזה מופיע בחשבון החשמל). אם החוזה רשום על שמו של אדם אחר, עליו לבקש כי החוזה יועבר על שמו.
  • ניתן לפנות לחברת החשמל גם באמצעות אתר האינטרנט.

זכאי שאינו מתגורר בדירה פרטית

  • ישנם מקבלי קצבה המתגוררים במקבץ-דיור (בית אבות, הוסטל, קיבוץ וכו'), וביחידת הדיור שלהם מותקן מונה-משנה הרושם את צריכת החשמל.
  • במקרים אלו, יש לפנות אל האחראי במקבץ-הדיור, כדי שיטפל מול חברת החשמל במתן ההנחה לזכאי.

בקשה להעברת החוזה בשמו של הזכאי

  • אם אין ביכולתם של הזכאים להנחה לבקש בעצמם את העברת החוזה על שמם, יש לשלוח פקס אל חברת החשמל למספר 03-7131899.
  • בפקס יש לרשום כי מבקשים להעביר את החוזה על השם של הזכאי/ת להנחה, ולציין את הפרטים הבאים:
    • מספר החוזה (מופיע בחשבון החשמל)
    • שם מלא ומספר ת"ז של הזכאי/ת להנחה (מקבל/ת הגמלה/הקצבה)
    • מספר טלפון (של הזכאי/ת או של בן משפחה)
    • שם וחתימה של הלקוח הנוכחי הרשום בחוזה
  • אם ישנו צו מינוי אפוטרופוס, יש לצרף צילום.
  • אם קיימת הוראת קבע לתשלום ומעוניינים להשאיר אותה, יש לציין זאת בבקשה.
  • לאחר שליחת הבקשה יש להמתין כ-10 דקות ולהתקשר למוקד 103 כדי לוודא שהפקס התקבל.
  • הבקשה תטופל במהלך כשני ימי עבודה.

חשוב לדעת

  • סכום ההנחה המקסימלי הוא כ-123 ₪ לחודש וכ-246 ₪ לחשבון דו-חודשי (נכון לפברואר 2024).
  • מי שעונים על קריטריונים להנחה בחשבון החשמל יותר מפעם אחת, זכאים להנחה אחת בלבד (בשיעור הגבוה מביניהן).
  • סכום ההנחה שהופחת מהתשלום מופיע בחשבון החשמל בין רכיבי החשבון, בסעיף "הנחה לזכאים".
  • בחשבון מפורטים אופן חישוב ההנחה, מספר יחידות קוט"ש (כמות החשמל) שעבורן ניתנה ההנחה והתעריף לקוט"ש.
  • חשבון חשמל לדוגמה (לחצו על התמונה להצגת החשבונית המלאה):

הנחה בחשבון החשמל לזכאים - חלק עליון.jpg

טיפ
  • ניתן לבקש מחברת החשמל לקבל את חשבון החשמל אחת לחודש, במקום אחת לחודשיים.
  • מומלץ גם לברר במוקד 103 של חברת החשמל אם יש אפשרויות נוספות להקלה בדרכי התשלום, כגון:
    • אפשרות לפרוע את תשלום חשבון החשמל באמצעות שוברי תשלום.
    • ביצוע הסדרי חוב באמצעות מת"מ בפריסות לתקופות ארוכות.
    • הקלה בהסדרי חוב לצרכנים בקשיים כלכליים על-ידי ביטול ריביות ועלויות גבייה.
  • בעלי חוב שנמצאים בקשיים כלכליים יכולים לפנות לקרן הסיוע של חברת החשמל והקרן לידידות אחת ל-3 שנים. פונים דרך העובדים הסוציאליים ב‏מחלקה לשירותים חברתיים הקרובה.
ראו גם

גורמים מסייעים

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים