אם ברצונכם להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה בנושא נכות (כגון נכות כללית, נכות מעבודה, שר"ם או ילד נכה), קיימים לרשותכם מספר אמצעים שתוכלו להסתייע בהם
אם תביעתכם לא התקבלה, תוכלו לערער על ההחלטה ולקבל סיוע בהליך הערעור
אם ברצונכם להגיש למוסד לביטוח לאומי תביעה בנושא נכות, קיימים לרשותכם מספר אמצעים שיסייעו לכם להגיש את התביעה באופן עצמאי, או עם עזרה ללא תשלום מגופים וארגונים שונים.
- אם הגשתם תביעה ותרצו לערער על ההחלטה שניתנה לגבי תביעתכם, תוכלו לפנות לקבלת סיוע בהגשת הערעור.
- אם, למרות זאת, תרצו לקבל ליווי מקצועי בתשלום, ישנן הגבלות על שכר הטרחה שניתן לגבות מכם.
הגשת תביעה באופן עצמאי
- במרבית התהליכים ניתן לפעול באופן עצמאי, ללא צורך בפנייה לגורם שלישי.
- באתר המוסד לביטוח לאומי, בנוסף למידע המפורט לגבי ההליכים והטפסים הנדרשים, ישנם מדריכים למיצוי זכויות, מחשבונים (למשל סימולטור לחישוב נכות רפואית משוקללת) וסרטוני הדרכה שונים.
- בשאלות ובירורים שונים ניתן לפנות למוקד הארצי של המוסד לביטוח לאומי:
- בטלפון *6050 או 04-8812345 מכל מכשיר טלפון.
- השירות ניתן בימים א' - ה' בין השעות 8:00 - 17:00 בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.
- בנוסף, כאן באתר כל זכות תמצאו מידע רב ומדריכים שעשויים לסייע, לדוגמה: מידע ספציפי לפי סוגי לקויות בקביעת נכות כללית, או מדריך כללי להגשת תביעות נכות מהמוסד לביטוח לאומי.
- חשוב להתכונן מראש ולהכין את המסמכים הרלוונטיים, ואם יש צורך בליווי לוועדה הרפואית, ניתן להיעזר בבן משפחה או אדם קרוב.
סיוע חינם בהגשת תביעות
- במרכזי יד מכוונת ניתן לקבל ייעוץ והכוונה חינם בהגשת התביעה ובהכנות לוועדה הרפואית (כולל ועדה רפואית לעררים), בנושאים הבאים: נכות כללית, נכות מעבודה, ילד נכה, שירותים מיוחדים (שר"ם), פעולות איבה, פוליו, פטור ממס הכנסה.
- במוסדות הבריאות השונים (באשפוז ובקהילה) ישנם עובדים סוציאליים שמציעים בין היתר סיוע במיצוי זכויות.
- תביעות לקצבת נכות כללית, גמלת ילד נכה או קצבת שירותים מיוחדים, ניתן להגיש באמצעות התקשרות אל המוקד הטלפוני *3928 ("תביעפון") של המוסד לביטוח לאומי.
- במספר בתי חולים פועל מטעם המוסד לביטוח לאומי שירות "מחלקה ראשונה" שמסייע למאושפזים בהגשת תביעה לקצבת נכות כללית, קצבת שירותים מיוחדים או גמלת ילד נכה (בחלקם ניתן גם סיוע בהגשת תביעה לגמלת סיעוד).
- תביעות לגמלת ילד נכה עבור ילדים שמטופלים במכון להתפתחות הילד ניתן להגיש באמצעות העובדים הסוציאליים במכון.
- משרד הבריאות מפעיל מרכזי מיצוי זכויות בבתי חולים עבור מטופלים ומשפחותיהם.
- בנוסף ניתן לפנות לקבלת סיוע מעמותות וארגונים רבים:
סיוע חינם בהגשת ערעורים
- מי שאינם שבעי רצון מההחלטה שניתנה לגבי תביעתם, יכולים להגיש ערעור. למידע מקיף על ועדות הערר, ראו בפורטל ועדות רפואיות של המוסד לביטוח לאומי.
- בערעור על החלטת הוועדה הרפואית, ניתן לקבל ייעוץ והכוונה חינם במרכזי יד מכוונת - לקראת הוועדה הרפואית לעררים.
- אם מוגש ערעור על החלטת המוסד לביטוח לאומי בפני בית הדין לעבודה (בנושאים משפטיים), ניתן לקבל סיוע משפטי חינם מטעם משרד המשפטים.
חשוב לדעת
- אם בכל זאת אתם מעוניינים לקבל ליווי מקצועי בתשלום, שימו לב:
- הסיוע המקצועי אינו חייב להינתן בהכרח על-ידי עורך דין.
- ישנן הגבלות על גובה שכר הטרחה שעורכי דין, רואי חשבון, יועצי מס וחברות מיצוי זכויות רשאים לגבות עבור סיוע או ייצוג בתביעה. להרחבה בנושא, ראו שכר טרחה עבור סיוע בתביעות מול המוסד לביטוח לאומי.
- אם פניתם לקבלת ליווי מקצועי בתשלום והוגשה נגדכם תביעה או נפתח נגדכם הליך הוצאה לפועל בנושא תשלום שכר הטרחה, אתם זכאים לסיוע משפטי חינם מטעם משרד המשפטים.