חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי נותן שירות תחבורה ציבורית חייב להתייחס לנוסעיו בשוויון
לנותן שירות תחבורה ציבורית אסור להפלות נוסע בגלל מוגבלותו
למידע נוסף ראו חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - סעיף 19
תקציר
החוק קובע כי נותן שירות תחבורה ציבורית חייב להתייחס לנוסעיו בשוויון, ולכן אסור לו להפלות אדם בגלל מוגבלותו.
- כמו כן אין לגבות תשלום נוסף על שירות והתאמה לנוסעים, הנדרשים על פי החוק.
- לנותן השירות אסור להפלות את הנוסעים בדרכים הבאות:
- 1. לסרב לתת לאדם עם מוגבלות להשתמש בשירות התחבורה.
- 2. לקבוע תנאי שמונע או מגביל את השימוש בשירות התחבורה.
- שירותי תחבורה ציבורית מוגדרים כאוטובוסים בקווים עירוניים, רכבות, תובלה אווירית ואניות, המיועדים לציבור.
- נותני שירות תחבורה ציבורית הם חברה או אדם המסיעים נוסעים. המסיעים העיקריים הם חברות אוטובוסים (כגון "אגד", "דן", וחברות פרטיות) ונהגיהן, רכבת ישראל, ומסיעים פרטיים כמו מוניות וחברות להשכרת רכב.
מי זכאי?
- כל אדם העונה על הגדרת אדם עם מוגבלות.
דיווח על אפליית נוסע
- במקרה שנותן שירות מפלה נוסע על רקע מוגבלותו, יש לדווח על כך לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אל היחידה המשפטית לפניות הציבור - למידע על דרכי ההתקשרות.
- יש לציין פרטים על האירוע: מפעיל הקו ("אגד", "דן", מונית וכו'), מס' הקו, מקום האירוע, השעה ומה אירע.
- ניתן להגיש תלונה גם למפעיל התחבורה הציבורית עצמו או למשרד התחבורה. למידע נוסף ראו בערך הגשת תלונה נגד מפעילי תחבורה ציבורית (אוטובוסים ומוניות).
חשוב לדעת
- נהג מונית לא רשאי לדרוש תשלום נוסף עבור הסעת כיסא גלגלים. למידע נוסף ראו פטור מתשלום על הובלת כיסא גלגלים במונית.
- נהג מונית אינו חייב להתאים את המונית להסעת אדם כשהוא יושב בכיסא גלגלים.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
גורמי ממשל
- משרד התחבורה
- הרשות הארצית לתחבורה ציבורית - מידע בזמן אמת וטיפול בתלונות *8787
- המשרד לשוויון חברתי
- המועצה הישראלית לצרכנות
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות - סעיף 19
הרחבות ופרסומים
- זכויות וזכאות בתחבורה והסעות לאנשים עם מוגבלות חוברת בעריכת בזכות וג'וינט ישראל