ניתן להגיש תלונות על תחום השיקום בשירותי בריאות הנפש
תקציר
ניתן להגיש תלונה על תחום השיקום בבריאות הנפש.
מי זכאי?
- תלונה על מערך השיקום יכולים להגיש כל אחד מהבאים:
- משתקם - אדם בגיר (מגיל 18 ומעלה) - הזכאי לסל שיקום למתמודדי נפש, הנזקק לסל שיקום, המבקש סל שיקום או המקבל סל שיקום.
- מטפל עיקרי בענייניו של המשתקם.
- בן משפחה של המשתקם.
- אפוטרופוס או עורך דין המייצג את המשתקם.
- עובדים בארגונים ממשלתיים, ציבוריים, מגזר שלישי או מגזר פרטי.
תהליך מימוש הזכות
- יש להגיש תלונה באחת משתי הדרכים הבאות:
- באמצעות אגף השירות של משרד הבריאות, באחת מהדרכים הבאות:
- טלפון: *5400 או 08-6241010
- דוא"ל: call.habriut@moh.health.gov.il
- טופס מקוון באתר משרד הבריאות
- פקס: 02-5655969
- דואר: האגף לבריאות הנפש, רחוב ירמיהו 39, ת"ד: 1176, ירושלים, מיקוד: 9101002
- אל צוות שיקום אזורי - תלונה זו יש להגיש בכתב בלבד.
- באמצעות אגף השירות של משרד הבריאות, באחת מהדרכים הבאות:
- אם מגיש התלונה אינו המשתקם עצמו, יש לצרף לתלונה אישור ויתור סודיות.
- אם לא צורף טופס ויתור על סודיות, התלונה תטופל בהתאם לכללי החיסיון החלים על משרד הבריאות.
- אם מגיש התלונה מעוניין שתלונתו תטופל על ידי ועדת השיקום או ועדת המעקב (הוועדה הממונה על מעקב יישום תוכנית השיקום), הוא רשאי לבקש זאת בתלונתו.
- ניתן בעת ביצוע התלונה לבקש להגביל את הטיפול, לדוגמה לבקש שלא יעורבו גורמים נוספים. בקשות להגבלת הטיפול יכובדו, אולם יש לקחת בחשבון כי בשל כך הטיפול עשוי להיות מוגבל או לא ניתן יהיה לטפל בתלונה.
- ניתן להגיש תלונה אנונימית, אשר תטופל לפי מידת העניין המקצועי והציבורי בה, ואם ניתן לטפל בה חרף האנונימיות.
הליך בירור התלונה
- התלונה תטופל באמצעות אחת או יותר מהאפשרויות הבאות:
- טיפול באמצעות שיחת טלפון או פגישה - אפשרות ראשונית לטיפול היא באמצעות שיחת טלפון או פגישה, אשר יתועדו בתיקו האישי של המשתקם.
- טיפול בוועדת שיקום - לבקשת הפונה, התלונה תטופל בוועדת השיקום, בהשתתפות הפונה, המשתקם וכל הגורמים הרלוונטיים לתלונה.
- אם התלונה טופלה על ידי ועדת השיקום ומגיש התלונה אינו מרוצה מאופן הטיפול, הוא יכול להגיש ערר על ההחלטה לוועדת ערר, כמו על כל החלטה של ועדת השיקום. למידע נוסף ראו ערר על החלטת ועדת השיקום.
- טיפול בוועדת המעקב - לבקשת הפונה, התלונה תטופל בוועדת המעקב (ועדה העוקבת אחר יישום תוכנית השיקום), בהשתתפות הפונה, המשתקם וכל הגורמים הרלוונטיים לתלונה.
עדכון המתלונן
- עם קבלת התלונה יישלח למתלונן מכתב המאשר את קבלת התלונה והעברתה לטיפול. המכתב יישלח תוך 14 ימים מיום קבלת התלונה.
- במקרה של טיפול מתמשך יעדכן האחראי את המתלונן מעת לעת על מצב הטיפול בתלונה, בהתאם לנסיבות.
- התלונה תטופל לפי שיקול דעתו של האחראי על הטיפול בתלונות, לאור סוג התלונה ואופיה.
- על האחראי להודיע בכתב לפונה את תוצאות הבירור, לא יאוחר מ-30 יום מיום קבלת התלונה.
- האחראי רשאי להאריך את התקופה הנ"ל במקרה הצורך ב-30 ימים, ובלבד שהודיע על כך לפונה בכתב.
- האחראי רשאי להאריך גם את התקופה הזאת בעוד הארכה, בהחלטה מנומקת שתשלח לפונה/מתלונן, וזאת במקרה שמדובר בתלונה מורכבת המצריכה בירור ארוך. ההארכה לא תעלה בכל מקרה על 60 ימים.
- בתום בירור התלונה, תישלח תשובה סופית לפונה, ובה התייחסות לכל הסוגיות והשאלות שעלו במכתבו. תשובה לתלונה תכלול סיכום ממצאי הבדיקה, פעולות מתקנות שנעשו וגורם שאליו יוכל הפונה לפנות אם הוא אינו מסופק מהתשובה שקיבל. העתק מהתשובה יש לשלוח לגורמים הנוגעים בדבר בלבד.
- פונה שאינו דובר עברית צריך לקבל תשובה באופן נגיש עבורו.
חשוב לדעת
- בעיה בקבלת טיפול רפואי-פסיכיאטרי אינה כלולה בתלונה על מערך השיקום. תלונה כאמור יש להגיש ככל תלונה על שירותי בריאות הנפש.
- כדי לוודא את הגעת התלונה ליעדה ניתן לשלוח את התלונה בדואר רשום עם אישור מסירה.
- במקרה שהתלונה נשלחה בפקס, ניתן לוודא באמצעות הטלפון כי התלונה אכן התקבלה.
- ניתן להגיש תלונה על שירותי בריאות הנפש גם לגורמים נוספים. למידע נוסף ראו הגשת תלונה על שרותי בריאות הנפש.
- כל אזרח יכול לפנות בנושאים הבאים באותו אופן כמו הגשת תלונה:
- פנייה לקבלת מידע וסיוע על זכויות לפי חוק שיקום נכי נפש בקהילה ושירותי השיקום.
- פנייה במסגרת חוק חופש המידע.
- פנייה להבעת שביעות רצון.
- למידע נוסף על כלל הדרכים להגשת תלונה על שירותי בריאות הנפש (ולא רק על תחום השיקום) ראו הגשת תלונה על שרותי בריאות הנפש.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
ארגוני סיוע
- בעמותת אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש, פועלת ועדה לטיפול בפניות בתחום בריאות הנפש המסייעת ומלווה את המתלוננים ואת הטיפול בתלונה.
- אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש
- ער"ן - עזרה ראשונה נפשית בטלפון
- בזכות
- הבית של רונית - פעילות חברתית לאנשים מיוחדים
- עמותת כפר נהר הירדן - נופש ללא תשלום לילדים החולים במחלות קשות או כרוניות
- לנפש תדרשנו - מוקד טלפוני לעזרה ראשונה רגשית לציבור החרדי והדתי
- עמותת לשמ"ה
- מגן - מרכז מידע לציבור הדתי והחרדי
- מל"מ - מתמודדים למען מתמודדים
- מקשיבים - הנגשת סיוע רגשי ונפשי לכלל האוכלוסייה
- מרווה - משפט רווחה והעצמה
- מרפא לנפש - מרכז סיוע ושיקום למתמודדי נפש
- סהר - סיוע והקשבה ברשת
- עוצמה - פורום משפחות נפגעי נפש
- עזר מציון - האגף לבריאות הנפש
- ציפור הנפש - יוצרים המתמודדים עם אתגרים נפשיים
- קליניקת מר"פ - משפט, רפואה ופסיכיאטריה
- שלנו - שירות למשפחות מתמודדי נפש מטעם ויצו
- תוכנית "עמיתים לזכויות בבריאות הנפש"
- רקמה אנושית - בין אחים למתמודדי נפש
שירותי סל שיקום
- איכות בשיקום
- אנוש - העמותה הישראלית לבריאות הנפש
- בית חם
- דרור - העמותה לשיקום נפשי בקהילה
- האגודה לבריאות הציבור - שירותי שיקום ובית לחיים
- מרפא לנפש - מרכז סיוע ושיקום למתמודדי נפש
- עזר מציון - האגף לבריאות הנפש
- צ'יימס ישראל
- עמותת קלאבהאוס עמית - קהילה, תעסוקה וחברה
- רעות - עמותה לבריאות נפש קהילתית
- שיקום אחר - עמותה לפיתוח שירותי שיקום מתקדמים - תעסוקה ופיתוח קריירה
- שכולו טוב - שילוב בקהילה בתחומי התעסוקה והפנאי
- תוכנית עמיתים לשילוב מתמודדי נפש בקהילה
- ידיד נפש דיור מוגן בקהילה