תלמידים במוסדות חינוך זכאים להגנה מפני אלימות הן מצד תלמידים אחרים והן מצד אנשי הצוות החינוכי
הצוות החינוכי יכול להשעות את התלמיד הפוגע באופן זמני או לצמיתות, ובמקרים חמורים חלה חובה לדווח למשטרה או לרשויות הרווחה
כל פגיעה פיזית בתלמיד מצד עובד הוראה מחייבת דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה
למידע רשמי ראו אתר משרד החינוך
בקצרה
הטיפול של בית הספר באירועי אלימות צריך להיעשות תוך הקפדה על יחס עקבי והוגן ועל תקשורת ישירה עם התלמיד והוריו. לצורך בחירת דרכי ההתערבות והטיפול חשוב להבין את הרקע ואת המקורות להתנהגות החריגה או האלימה מצד התלמיד.
- חוזר מנכ"ל משרד החינוך קובע טווח של תגובות לאירועי אלימות. על צוותי החינוך לכלול בטווח התגובות שהם נוקטים בהם, היבטים נוספים מלבד ענישה, כגון פעילויות חינוכיות שמספקות תמיכה וליווי לתלמידים המעורבים, יידוע, פרסום תוך הקפדה על שקיפות, בניית תוכניות התערבות, ועוד.
- הטיפול בנפגע יהיה על-ידי גורמי המקצוע בבית הספר, על-פי שיקול דעת הצוות המקצועי ובשיתוף עם הוריו.
- התגובה כלפי התלמיד הפוגע צריכה להיות מיידית, מידתית, הגיונית ותואמת את העבירה.
- אם התלמיד הפוגע מסרב למלא אחר הענישה שנקבעה בעקבות מעשיו, בהתאם לתקנון בית הספר ולנהלים, תתקיים שיחה שמבהירה את החשיבות ההתנהגות על פי הוראות בית הספר, ולפי הצורך תישקל תגובה חמורה יותר - כולל פנייה לפיקוח ולרשות המקומית.
מי זכאי?
- תלמידים במוסדות החינוך מגיל הגן ועד החינוך העל-יסודי
אלימות של תלמידים נגד תלמידים
אירועי אלימות שמחייבים טיפול בתוך המסגרת החינוכית
- קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית, ואינו מערב גורמי משטרה או רווחה, למשל:
- אלימות מילולית (לעג, עלבון או השפלה, פגיעה בכבוד ההורים וכו')
- אלימות מילולית בעלת גוון מיני, כולל התייחסות מבזה או משפילה המופנית לתלמיד בנוגע זהותו המגדרית, או נטייתו המינית
- אלימות חברתית: הצקות, דחייה חברתית וחרם
- אלימות פיזית שלא הצריכה טיפול רפואי (בעיטה, נשיכה, דחיפה, צביטה, סטירה, מכה)
- פעולות חובה, שבית הספר חייב לנקוט בהן:
- עצירת האירוע
- קיום שיחות בירור עם התלמידים המעורבים. במקרה של אלימות מילולית בעלת גוון מיני, יש לערוך את הבירור בנפרד, תוך שמירה על פרטיות המעורבים.
- יידוע מחנך הכיתה והמנהל
- יידוע ההורים של התלמיד הפוגע והתלמיד הנפגע תוך ליווי ומתן תמיכה
- תיעוד האירוע
- שיחה עם הכיתה תוך שמירה על צנעת הפרט
- ליווי התלמידים המעורבים באירוע ותמיכה בהם על-ידי הצוות החינוכי
- במקרה של אלימות חברתית, הצקות, דחייה חברתית וחרם - הצוות החינוכי יפעל להפסקת הפגיעה החברתית בליווי ובהתייעצות עם יועצת בית הספר.
- פעולות לשיקול דעת הצוות החינוכי שהוא אינו חייב לנקוט בהן:
- המשך טיפול בתלמידים המעורבים בהתאם לצורך ועל פי חומרת האירוע
- ביטוי בתעודה בסעיף ההתנהגות
- בבית ספר יסודי: השארת התלמיד בכיתה בזמן ההפסקה בהשגחת מבוגר
- בניית תוכנית חינוכית אישית שכוללת עשייה מתקנת בהיבטים חברתיים (פעולות של תרומה לקהילה, כתיבת עבודה, מתן הרצאות, וכד')
- במקרה של דחייה חברתית וחרם - תיבנה תוכנית לטווח הקצר ולטווח הארוך למנעית דחייה חברתית וחרם, וללכידות חברתית.
- העברה לכיתה מקבילה באופן קבוע - על-פי החלטה של המועצה הפדגוגית.
- השעיית התלמיד הפוגע עד יומיים (בבית הספר היסודי) או עד 4 ימים (בחינוך העל-יסודי)
- דיווח למפקח
אירועי אלימות שמחייבים טיפול במסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח
- קיימים אירועי אלימות בבית הספר שהטיפול בהם מחייב טיפול בתוך המסגרת החינוכית, ובנוסף דיווח לפיקוח על בית הספר, למשל:
- אלימות פיזית חוזרת ונשנית, שהתערבויות קודמות לא הובילו להפסקתה.
- אלימות חברתית חוזרת ונשנית: הצקות ומעשי בריונות, כולל חרם, הפצת שמועות לרבות בריונות המופנית לאדם בנוגע לזהותו המגדרית ונטייתו המינית
- הצעות חוזרות בעלות אופי מיני
- נוכחות באירוע אלימות חמור תוך כדי עידוד והתלהמות
- איום על תלמיד בפגיעה בגופו, בחירותו, ברכושו או בשמו הטוב, כדי להפחידו או לפגוע בו בכל דרך אחרת.
- פעולות חובה, שבית הספר חייב לנקוט בהן:
- הפסקת הפגיעה
- שיחות עם התלמידים המעורבים, בנפרד תוך שמירה על פרטיותם. במקרה של בריונות בעלת גוון מיני, יש לערוך את הבירור בנפרד, תוך שמירה על פרטיות המעורבים.
- יידוע הורי התלמידים המעורבים
- ליווי התלמידים המעורבים ותמיכה בהם בעזרת אנשי המקצוע בבית הספר
- דיווח למפקח על בית הספר והמפקח על הייעוץ
- בניית תוכנית חינוכית אישית שכולל השגחה, נוכחות וטיפול, וכן תוכנית שכוללת עשייה מתקנת בהיבטים חברתיים (תרומה לקהילה, כתיבת עבודה, מתן הרצאות, וכד').
- פעולות לשיקול דעת הצוות החינוכי שהוא אינו חייב לנקוט בהן:
- התייעצות עם עובד סוציאלי
- הגשת תלונה למשטרה. כאשר התלמיד הפוגע הוא מתחת לגיל 12 - לא תוגש תלונה במשטרה אלא לעו"ס במחלקת הרווחה ברשות המקומית.
- הפניה למענה טיפולי בקהילה
- השעיית התלמיד הפוגע עד 5 ימים (בבית הספר היסודי) או עד 10 ימים (בחינוך העל-יסודי)
- ביטוי לאירוע בציון בתעודה בסעיף התנהגות
- התניית השתתפות בסיור או טיול עתידיים בליווי מבוגר
- הפרדה בין התלמיד הפוגע לתלמיד הנפגע (למשל, הפרדה בהפסקות או העברה לכיתה מקבילה)
- במקרים חריגים - הרחקת התלמיד הפוגע לצמיתות
אירועי אלימות שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה
- קיימים אירועים אלימים בבית הספר שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
- עבירות של פריצה, גרימת נזק בזדון והצתה
- נשיאה של מכשירים מסוכנים (אולרים, סכינים, גז פלפל, וכד')
- סחיטת דמי חסות, סחיטה באיומים או סחיטה על רקע מיני
- פרסום של תצלום או סרט של תלמיד שיש בהם עירום או יחסי מין
- תקיפה גופנית שכתוצאה ממנה תלמיד נזקק לטיפול רפואי
- מעשי אלימות שנעשים תוך שימוש בכלי נשק או במכשירים מסוכנים
- התעללות נפשית חמורה שבגינה חלה פגיעה חמורה בתפקוד התלמיד
- תכנון ביצוע פשע
- פעולות שבית הספר חייב לנקוט בהן כוללות, בין היתר, את הפעולות הבאות:
- דיווח למשטרה או לעובד סוציאלי לחוק הנוער. אם התלמיד הפוגע מתחת לגיל 12 יש לפנות לעו"ס לחוק הנוער.
- יידוע ההורים בכתב
- ליווי התלמיד הנפגע ותמיכה בו באמצעות אנשי המקצוע בבית הספר
- תיעוד האירוע והטיפול בו
- השעיית התלמיד הפוגע באופן זמני (עד 5 ימים בבית ספר יסודי ועד 10 ימים בית ספר על-יסודי) או באופן קבוע
- בניית תוכנית בית-ספרית שתכלול מרכיבים של השגחה, נוכחות וטיפול.
- פעולות לשיקול דעת בית הספר, שאינו חייב לנקוט בהן:
- יידוע הורי בית הספר על האירוע, תוך שמירה על צנעת הפרט, ומבלי למסור פרטים מזהים על התלמידים המעורבים.
- ביטוי לאירוע בתעודה, בסעיף "התנהגות"
- במקרים שבהם יש סכנה לביטחון התלמיד או לסביבתו - התניית השתתפות בסיור או בטיול בליווי מבוגר, או מניעת השתתפות בפעילות עתידית.
אלימות עובדי הוראה כלפי תלמידים
אירועי אלימות שאינם מחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה
- ישנם אירועי אלימות שאינם מחייבים דיווח למשטרה והטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית בתוספת דיווח לפיקוח. למשל:
- פגיעה מילולית (אמירה שיש בה לעג, עלבון או השפלה)
- פגיעה מילולית החוזרת פעם שנייה או יותר
- במקרים כאלה הטיפול בעובד ההוראה יהיה באמצעים האלה:
- בירור המקרה בנפרד וללא עימות בין התלמיד לעובד ההוראה
- יידוע הורי התלמיד
- אם מנהל המוסד החינוכי התרשם כי אירעה פגיעה בתלמיד, עליו לוודא שעובד ההוראה יתנצל ויבטיח שהפגיעה לא תישנה.
- אם הפגיעה היא חוזרת, יש ליידע את המפקח של המוסד החינוכי, ובמקרים מסוימים אף את מנהל המחוז לצורך העמדת העובד לדין משמעתי.
אירועי אלימות שמחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה
- אירועים מסוימים מחייבים דיווח למשטרה או לרשויות הרווחה, למשל:
- פגיעה גופנית בתלמיד, ובכלל זה כמעט כל פגיעה פיזית אפשרית
- עבירות מין: אונס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה סדום, מעשה מגונה
- השארת ילד שטרם מלאו לו שש שנים בלא השגחה או כדי לנוטשו, תוך סיכון חייו
- במקרים כאלה הטיפול בעובד ההוראה יהיה, בין היתר, באמצעים האלה:
- דיווח למשטרה ולרשויות הרווחה
- הפרדה בין עובד ההוראה לתלמיד. אין להעביר את התלמיד הנפגע לכיתה אחרת או למוסד חינוכי אחר כדי ליצור הפרדה.
- שמירה על סודיות
- יידוע ההורים ועדכון ההורים בכל שלבי הטיפול באירוע
- יידוע הגורמים הבאים: עו"ס לחוק הנוער או המשטרה, מנהל המחוז במשרד החינוך, מנהל אגף החינוך ברשות העירונית, משרד החינוך.
- יידוע עובד ההוראה החשוד בפגיעה על הדיווח ייעשה רק לאחר קבלת אישור מעו"ס לחוק הנוער או המשטרה
- ליווי התלמיד הנפגע באמצעות מחנך, פסיכולוג, יועץ או דמות משמעותית אחרת עבור התלמיד.
- במקרים מסוימים, שבהם יש חשד לעברה חמורה שנעברה על-ידי עובד הוראה, ייתכנו נסיבות שבהן תתאפשר השעייה דחופה של עובד ההוראה לתקופה של חודש לכל היותר. ההשעייה תתבצע על-ידי מנכ"ל משרד החינוך.
אלימות תלמידים כלפי עובדי הוראה
- במקרה של התנהגות אלימה של תלמידים כלפי מורים, על בית הספר להפעיל שיקול דעת בבחירת אמצעי התגובה - כך שיתאימו לגילו של התלמיד, לרקע האישי והמשפחתי ויכול הבנת הסיטואציה והנורמות החברתיות המקובלות.
אירועי אלימות שמחייבים התערבות במסגרת החינוכית
- מקרי אלימות של פגיעה מילולית (אמירה שיש בה לעג, עלבון או השפלה) אינם מחייבים דיווח למשטרה או לרווחה והטיפול בהם נותר בתוך המסגרת החינוכית.
- במקרים כאלה הטיפול בתלמיד יהיה, בין היתר, באמצעים האלה:
- קיום שיחת בירור בין התלמיד לעובד ההוראה הנפגע
- יידוע הוריו של התלמיד הפוגע
- ליווי העובד הנפגע ותמיכה בו בעזרת אנשי המקצוע בבית הספר
- תגובה חינוכית לפי המדרג הזה (על פי שיקול דעת המוסד החינוכי):
- דרישה מהתלמיד הפוגע להתנצל בפני עובד ההוראה
- השעיית התלמיד משיעור אחד עד שניים במקצוע שאותו עובד ההוראה הנפגע מלמד
- השעיית התלמיד מהלימודים ליום אחד (בבי"ס יסודי) וליומיים (בבי"ס על יסודי)
- במקביל לתגובות המשמעתיות – יש לבנות תוכנית חינוכית או טיפולית שתסייע לתלמיד לשנות את דפוסי התנהגותו.
- במקרים שמדובר בפגיעה מילולית חמורה (פגיעה מתמשכת, פגיעה שנעשתה ברבים, פגיעה מילולית בעל גוון מיני), בית הספר יכול לנקוט בנוסף גם בפעולות הבאות:
- בניית תוכנית חינוכית או טיפולית לתלמיד
- תגובה חינוכית לפי שיקול דעת המוסד החינוכי:
- השעייה בתוך בית הספר
- השעייה מבית הספר - עד 5 ימים בחינוך היסודי ועד 10 ימים בחינוך על-יסודי
- בניית תוכנית חינוכית אישית
- העברת התלמיד לכיתה אחרת, לאחר שיתקיים דיון פדגוגי ולאחר שמיעת התלמיד והוריו
- ביטוי לאירוע בתעודה בסעיף התנהגות
- העברת התלמיד לבית ספר אחר - לאחר שמוצו הליכים פדגוגיים וחינוכיים בהתאם להנחיות משרד החינוך
- הגשת תלונה במשטרה - נתונה להחלטתו של איש הצוות שנפגע.
אירועי אלימות שמחייבים התערבות במסגרת החינוכית ודיווח לפיקוח
- אירועים מסוימים מחייבים טיפול בתוך המסגרת החינוכית ודיווח לפיקוח:
- פגיעה פיזית
- איום מפורש
- הפעלת כוח או שימוש בחפץ
- פגיעה פיזית בעלת אופי מיני
- התחזות
- פגיעה חמורה ברכוש אנשי צוות
- פעולות שבית הספר חייב לנקוט בהן כוללות, בין היתר, את הפעולות הבאות:
- הפסקה מיידית של הפגיעה (הרחקת התלמיד הפוגע או הסרת חומרים פוגעניים מהרשת)
- בירור ראשוני עם התלמיד הפוגע
- דיווח על הפגיעה למנהל בית הספר
- אין לקיים עימות בין התלמיד הפוגע לבין איש הצוות
- דיווח למפקח בית הספר ודיווח יועץ בית הספר למפקח על הייעוץ
- זימון הורי התלמיד לשיחה
- ליווי איש הצוות שנפגע והתלמיד הפוגע ותמיכה בהם בעזרת אנשי המקצוע בבית הספר
- אם עולה חשד כי מקור הפגיעה בצוות קשור בנסיבות של הזנחה, חשד להתעללות, פגיעה פיזית או מינית, חובה על-פי החוק לדווח לעובד סוציאלי.
- הגשת תלונה במשטרה - בהתאם להחלטתו של איש הצוות שנפגע. גם המפקח, המנהל או איש צוות אחר שנחשף לאירוע יכולים להגיש תלונה במשטרה.
- הקמת ועדה בבית הספר שתדון במקרה ותבנה תוכנית התערבות
- פעולות שנתונות לשיקול דעתה של הוועדה הבית ספרית
- בהתאם לחומרת האירוע ניתן להשעות ליום לימודים אחד במוסד החינוך
- באירועים ברמת חומרה גבוהה, שמתרחשים במהלך יום הלימודים - ניתן לבצע השעיה בתוך בית הספר באופן מיידי, עד תום יום הלימודים
- במקרים קיצוניים, שבהם התלמיד מסכן את עצמו או את סביבתו ניתן להשעות את התלמיד באופן מיידי מבית הספר. במקרה כזה יש ליידע את ההורים והם ילוו את התלמיד.
- השעיה של התלמיד באותו המקצוע שבו איש צוות החינוך שנפגע מלמד - למשך שבוע לכל היותר
- השעיה מבית הספר - עד 5 ימים בבי"ס יסודי ועד 10 ימים בבי"ס על-יסודי
- בניית תוכנית אישית לתלמיד הפוגע
- העברת התלמיד לכיתה אחרת באופן קבוע
- הרחקה לצמיתות מבית הספר
- העברת התלמיד לבית ספר אחר - לפי בקשת מנהל בית הספר או הרשות המקומית
כדאי לדעת
- מערכת החינוך מתייחסת בנפרד ובחומרה לאלימות מקוונת ולאלימות על רקע מיני כלפי תלמידים. למידע נוסף, ראו:
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
קו פתוח לתלמידים | אתר | ||
שי"ל | אתר | פניה מקוונת | |
מענה ממשלתי מרכזי | אתר | דוא"ל |
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוזר מנכ"ל משרד החינוך, הוראת קבע מס' 0256 מיום 28.05.2023 - אקלים חינוכי מיטבי והתמודדות מוסדות חינוך עם אירועי אלימות וסיכון