הקדמה:

מעונות יום טיפוליים-שיקומיים פועלים עבור פעוטות עיוורים ולקויי ראייה עד גיל 3


מעונות שיקומיים לילדים עיוורים ולקויי ראייה פועלים לשיפור תפקודם האישי של הילדים בפעילויות היום יום ובמיומנויות תקשורתיות וחברתיות.

מי זכאי?

  • ילדים עיוורים ולקויי ראיה בגילאי חצי שנה עד 3 שנים, העונים על כל התנאים הבאים:
    • הם בעלי תעודת עיוור / לקוי ראיה (או עומדים בתנאי הזכאות לתעודה).
    • כתוצאה מליקוי הראיה, יש להם מגבלות תפקודיות המקשות על יכולתם להשתלב במסגרת רגילה.
    • הם זקוקים להתערבות רב מקצועית (מגוון אנשי מקצוע שיסייעו להם), בשל מגבלות הנובעות מליקוי הראיה.

תהליך מימוש הזכות

  • יש לפנות אל המחלקה לשירותים חברתיים באזור המגורים.
  • כמו כן, ניתן לפנות ישירות אל המסגרת שאליה רוצים לשלוח את הילד.
    • כדי לסייע להורים בתהליך, המסגרת יכולה לפנות במכתב אל המחלקה לשירותים חברתיים (ניתן לראות דוגמא למכתב בנספח 1 להוראה 6.20 בתע"ס). במכתב זה מבקשים:
      • פגישת היכרות של המחלקה לשירותים עם המשפחה (פתיחת תיק).
      • הכנת דו"ח סוציאלי והעברתו למסגרת.
      • ליווי של עובד סוציאלי לוועדת קבלה.

תהליך קבלת ילד לגן שיקומי

  • כדי להיקלט במסגרת גן שיקומי, יש לעבור ועדת קבלה שבה משתתפים:
    • הילד המועמד למסגרת והוריו.
    • נציג המסגרת, שהוא יושב ראש הוועדה.
    • מפקח מחוזי ממשרד הרווחה.
    • אופטומטריסט המומחה לילדים עיוורים.
    • משתתפים נוספים שיוזמנו בהתאם לצורך (עובד סוציאלי מהמחלקה לשירותים חברתיים באזור מגורי המשפחה, נציג המדור להדרכה שיקומית, נציג משרד החינוך ועוד).
  • לוועדת הקבלה יש להגיש את המסמכים הבאים:
  • פנייה של הורי הילד.
  • אחד (או יותר, אם יש) מהדו"חות הרפואיים הבאים:
    • דו"ח של רופא עיניים.
    • דו"ח של מחלקת ילדים בבית חולים.
    • דו"ח מהמכון להתפתחות הילד.
  • דו"ח הערכת צרכים ממורה שיקומית (מורה המסייעת לילד לפתח כישורים לתפקודי היומיום), במקרה שהילד מוכר במדור להדרכה שיקומית.
  • דו"ח פסיכוסוציאלי (דו"ח סוציאלי של המחלקה לשירותים חברתיים) במקרה שהילד מוכר במחלקה לשירותים חברתיים.
  • דו"ח חינוכי של מורה תומכ/ת לתלמידים עיוורים ולקויי ראיה או גננת.

החלטה לגבי קבלה למסגרת היום

  • ההחלטה תתקבל לאחר דיון בוועדת הקבלה.
  • יושב ראש הוועדה יעביר את ההחלטה למשפחה, וישלח העתקים לפיקוח המחוזי של אגף השיקום ולמחלקה לשירותים חברתיים.
  • אם הילד התקבל למסגרת, ההורים יופנו למחלקה לשירותים חברתיים לקבלת ייעוץ, הכוונה, וחישוב זכאות במקביל להשמה במסגרת.

הערכה תקופתית

  • אחת ל-6 חודשים תקיים המסגרת הערכה תפקודית לגבי כל ילד, עם המפקח המחוזי של אגף השיקום ועובד סוציאלי מהמחלקה לשירותים חברתיים.
  • לאחר 12 חודשים תתקיים הערכה כוללת לגבי כל חניך להמשך טיפול.
  • סיכומי ההערכות יועברו להורי הילדים ולהנהלת שירות רש"ט (ראייה, שמיעה וטכנולוגיה) במינהל המוגבלויות.

תשלום

  • על ההורים להשתתף בתשלום עבור המעון, בהתאם לסכומים המפורטים בטבלה זו.
  • הטיפולים שקופות החולים מחויבות לתת לפעוט ניתנים במימון ישיר של הקופה המבטחת, ללא תוספת תשלום של ההורים.
  • דרגת ההשתתפות ניתנת לשינוי אם יחולו שינויים במהלך השנה בסטטוס האישי של ההורים, במספר הנפשות במשפחה, או במצב הכלכלי של המשפחה.
  • משפחה עם שני ילדים ויותר השוהים במסגרות המוכרות על ידי גוף ממלכתי ומחייבות השתתפות הורים, תקבל הנחה של 25% עבור כל ילד.
  • המסגרות המוכרות על ידי גוף ממלכתי הן:
  • בכל מקרה, השתתפות ההורים עבור כל ילד לא תפחת מהסכום הנמוך ביותר בטבלת ההשתתפות הרלוונטית.
  • למשפחות שבראשן הורה עצמאי (משפחות חד הוריות), החישוב ייעשה כאילו המשפחה מונה נפש אחת יותר.
  • בנוסף, משפחה חד הורית תקבל הנחה בשיעור של 50% עבור כל ילד (בכל מקרה, גם כאן השתתפות ההורים עבור כל ילד לא תפחת מהסכום הנמוך ביותר בטבלת ההשתתפות הרלוונטית).
  • השתתפות ההורים תיגבה רק על ידי הרשות המקומית באזור המגורים ולא על ידי המסגרת.


חשוב לדעת

  • במקרה שהילד נמצא במסגרת היום בתכנית חלקית ומשולב במסגרת בקהילה, צוות מסגרת היום יהיה אחראי על ייעוץ והדרכה לצוות הגן בקהילה.

ארגוני סיוע

גורמי ממשל


חקיקה ונהלים

תודות

  • המידע המקורי בערך זה נכתב בסיוע משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.