בעלי עסקים (ולפעמים גם שכירים) מחויבים להגיש דו"ח שנתי על הכנסותיהם והוצאותיהם בשנת המס
בעלי עסק זעיר יכולים לדווח באמצעות מערכת דיווח שנתי מקוצר באתר רשות המיסים (במקום להגיש דוח מפורט)
בתקופת הגשת הדו"ח (לרוב באפריל-מאי) אפשר לקבל הדרכה מטעם רשות המסים
אי הגשת הדו"ח במועד ללא אישור מפקיד השומה היא עבירה פלילית שעלולה לגרום לחיוב בקנס ולהגשת כתב אישום
האפשרות לתיקון דו"ח שהוגש לשנת המס 2020 מסתיימת בסוף 2025
למידע רשמי ראו אתר רשות המסים

בקצרה

אזהרה
כל זכות אינה מחליפה ייעוץ מקצועי בנושאי הדיווח לרשויות המס
הדיווח לרשויות המס יכול לעיתים להיות מורכב ולגעת בנקודות כגון מקדמות על עסקה, עסקאות בתשלומים, ביטול עסקאות וכו'. הדבר נכון גם בחיוב לקוחות וגם בהוצאות של העסק. רצוי לפנות לקבלת ייעוץ ברשות המסים או להיעזר בגורמי מקצוע כגון יועצי מס, רואי חשבון או עורכי דין.
סרטון הסבר בנושא דו"חות ודו"ח שנתי ברשות המסים

בעלי עסק מחויבים למלא ולהגיש דו"ח שנתי למס הכנסה על הכנסותיהם והוצאותיהם לשנת המס.

  • במקרים מסוימים גם שכירים נדרשים למלא ולהגיש את הדו"ח.
  • יש למלא ולשלוח את הדו"ח באופן מקוון, מלבד למקרים שבהם אפשר להגיש אותו ידנית (ויפורטו בהמשך).

למי זה רלוונטי

לדוגמה
יחידים בעלי עסק (לא חברות) או שכירים ששכרם עולה על סכום מסוים.
  • קטינים (מתחת לגיל 18) חייבים בהגשת דו"ח שנתי למס הכנסה אם הכנסתם השנתית עולה על התקרה שנקבעה בחוק (88,750 ₪ בשנת 2023).

בני זוג

  • בני זוג נשואים עם משק בית משותף יכולים לבחור מי מהם ייחשב כבן זוג רשום (שייצג את שניהם מול רשות המיסים) וזאת בהתאם לתנאים שמפורטים בהנחית רשות המיסים. לשם כך עליהם להגיש הצהרה בדבר בחירת בן זוג רשום.
  • התיק במס הכנסה מתנהל על שם שני בני הזוג והם רשאים לבחור אם להגיש דו"ח אחד על כלל הכנסותיהם או להגיש שני דו"חות נפרדים.

פטורים מהגשת הדו"ח

  • מי שהכנסתם היא ממקורות מסוימים בלבד (למשל מדמי שכירות) עשויים להיות פטורים מהגשת הדו"ח השנתי.
  • לרשימת מצבי הפטור ראו תקנות מס הכנסה (פטור מהגשת דין וחשבון).
  • שימו לב: פקיד השומה רשאי לדרוש את הגשת הדו"ח השנתי גם ממי שלא חייבים להגיש אותו לפי החוק.

מועד הגשת הדו"ח

  • לרוב יש להגיש את הדו"ח עד 30 באפריל בשנה שלאחר תום שנת המס.
  • מועדי הגשת הדו"חות לשנת המס 2024:
    • יחידים שמגישים דו"ח לא מקוון יגישו אותו עד 30.04.2025.
    • יחידים שחייבים בהגשת דו"ח מקוון יגישו אותו עד 31.05.2025.
  • מי שלא יכולים להגיש את הדו"ח במועד צריכים לפנות מראש בבקשה מנומקת לפקיד השומה בסניף מס הכנסה שבאזור מיקום העסק ולבקש הארכה.
אזהרה
  • אי הגשת דו"ח במועד ללא אישור פקיד השומה עשויה לגרום לחיוב בקנס או להגשת כתב אישום. מדובר בעבירה פלילית שדינה שנת מאסר או קנס או מאסר + קנס.
  • במקרה של אי הגשת הדו"ח, פקיד השומה רשאי לקבוע לפי שיקול דעתו את גובה ההכנסה החייבת והמס שיש לשלם.

שלבי ההליך

טיפ
  • יש להגיש טופס 1301 בצירוף המסמכים שמפורטים באתר רשות המסים.
  • ברוב המקרים (מלבד למצבים שיפורטו בהמשך) צריך למלא ולהגיש את הדו"ח באופן מקוון.

מילוי ושליחת הדו"ח באופן מקוון

הגשת הדו"ח באופן ידני

  • מי שעונים על אחד מהתנאים הבאים רשאים להגיש את הדו"ח באופן ידני:
  • יש שתי אפשרויות למלא את הטופס שמוגש באופן ידני:
    • להוריד טופס 1301, להדפיס שני עותקים, למלא ידנית ולחתום עליהם.
    • למלא טופס מקוון באתר רשות המיסים ולהדפיס שני עותקים.
  • יש לצרף לטפסים את המסמכים שמפורטים באתר רשות המסים.
  • מגישים את שני העותקים עם המסמכים למשרדי פקיד השומה. יש לקבל אישור הגשה על גבי אחד מהעותקים.

דו"ח מקוצר ליחידים בעלי עסק קטן


שלבי ההליך להגשת הדו"ח השנתי המקוצר

  • יש למלא את השדות בטופס ולשדר אותו למס הכנסה.
  • אחרי שידור הנתונים למחשב רשות המיסים, נתוני הדו"ח יעודכנו במרשמים ויופק פלט בשני עותקים עם נתוני הדו"ח כפי שהוזנו.
  • את הפלט יש להדפיס, לחתום עליו במקום המיועד לכך ולהגיש באופן ידני, בצירוף המסמכים והנספחים הנדרשים לפקיד השומה. על גבי ההעתק השני יש לקבל אישור הגשה.
  • ניתן לחזור ולעדכן דו"ח ששודר באמצעות שידור כל הדו"ח מחדש (לכן מומלץ לשמור את קובץ השידור במחשב), וזאת עד להגשה פיזית של הפלט החתום למשרד פקיד השומה. אחרי הגשת הדו"ח השנתי לפקיד השומה, לא ניתן יותר לעדכן את הדו"ח באמצעות האינטרנט.
  • כל עוד הדו"ח השנתי לא הוגש באופן ידני לפקיד השומה, כשהוא חתום וכולל את הנספחים והמסמכים הנדרשים, הדו"ח לא ייחשב כמוגש.
  • מי שנתקלו בבעיות בשליחת הטופס המקוון יכולים להתקשר למוקד תמיכה בהתאם למפורט בהמשך.

דיווח שנתי מקוצר לבעל עסק זעיר

  • בעל עסק זעיר יידרש לדווח במערכת אחת לשנה מה היה המחזור השנתי שלו. בנוסף, ניתן לדווח על ניכוי מס במקור שלא משכר ועל הפרשה לפנסיה.
  • המערכת תחשב את ההכנסה החייבת (70% מהמחזור השנתי) ואת המס לתשלום בהתאם לשיעור המס שנקבע על ידי מערכת תיאומי המס, כשהוא מוכפל בהכנסה החייבת השנתית.
  • אישור על הדיווח יוצג באזור האישי ויכלול את נתוני מחזור העסקאות, ההכנסה החייבת, שיעור המס שנקבע בתיאום המס והמס לתשלום, בהתאם לחישוב המערכת.
  • אם נוצר הפרש מס לתשלום, יש להסדירו בסיום תהליך הדיווח המקוצר.

עצמאי שהוא גם שכיר

עצמאי שאינו בעל עסק זעיר

  • עצמאי שאינו בעל עסק זעיר יגיש בסוף שנת המס דו"ח שנתי ויציין גם את ההכנסות והזיכויים שניתנו כשכיר.
  • אין לדווח בהוצאות העסק בדו"ח השנתי על הוצאות ששימשו את העובד כשכיר ולא שימשו אותו בעסק.
לדוגמה
  • הוצאות נסיעה מהבית למקום העבודה
  • רכישת מחשב שמשמש את העובד בעבודתו כשכיר אך אינו משמש אותו בעבודה כעצמאי
  • כאשר הוצאה מסוימת משמשת את העובד הן בעבודתו כשכיר והן בעסק, ייתכן שניתן לדווח עליה במסגרת הדוח השנתי. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע כגון רואה חשבון.
  • במסגרת הדו"ח השנתי יש לציין את הסכומים שהופרשו לביטוח פנסיוני וקרן השתלמות, הן כשכיר והן כעצמאי, שעשויות להקטין את גובה המס שישולם. קראו בהמשך המדריך על סוגיות מיסוי שעולות בנוגע לקרנות השתלמות ובנוגע להפרשות לביטוח פנסיוני.
  • מס ההכנסה יחושב על פי סך כל ההכנסות באותה שנה, כלומר: כל ההכנסות כשכיר בצירוף ההכנסות כעצמאי לאחר שהופחתו מהן ההוצאות המותרות בניכוי.

האם שכיר שהוא גם עצמאי צריך לעשות תיאום מס בתחילת שנת המס?

עצמאי שהוא בעל עסק זעיר

  • עבור בעל עסק זעיר שעובד גם כשכיר, מס ההכנסה יחושב על הכנסתו כשכיר ועל 70% ממחזור עסקאותיו בעסק וללא ניכוי הוצאות.
  • לצורך דיווח ניתן לבחור באחת משתי האפשרויות הבאות:
    • הוא יכול לערוך תיאום מס מקוון בתחילת שנת המס. במקרה כזה, יש להגיש לאחר סיום שנת המס דיווח שנתי מקוצר.
    • הוא יכול לבחור שלא לערוך תיאום מס מקוון בתחילת השנה. במקרה כזה, עליו להגיש דו"ח שנתי רגיל (כמו עצמאי שאינו בעל עסק זעיר). בטופס הדו"ח עליו לציין את היותו עסק זעיר במקומות המיועדים לכך בטופס.

תשלום חוב או קבלת החזר מס

  • אחרי שהדו"ח ייקלט ברשות המיסים, מגישי הדו"ח יקבלו בדואר הודעת שומה עם פירוט ההכנסות וחישוב המס -
    • מי ששילמו מקדמות בסכום נמוך מהנדרש יחויבו בתשלום ההפרש לרשות המיסים.
    • למי שיהיו זכאים להחזר מס הסכום יועבר לחשבון הבנק שמסרו את פרטיו לרשות המיסים.

מוקד תמיכה טכנית

  • מי שנתקלו בבעיות בשליחת הטופס המקוון, יכולים לפנות למוקד התמיכה של רשות המיסים בימים א'-ה' בטלפונים:
    • *4954
    • 1-222-4954
    • 02-5656400

תיקון דו"ח שנתי

  • במקרים מסוימים ניתן להגיש בקשה לתיקון דו"ח שהוגש בעבר (למשל אם לא נוצלה זכאות לנקודות זיכוי שונות או לזיכוי בשל תרומה).
  • התיקון יכול להיעשות עד 4 שנים מתום השנה שבה הוגש הדו"ח.
לדוגמה
האפשרות לתיקון דו"ח שהוגש לשנת המס 2020 מסתיימת בסוף 2025
  • יש להגיש לפקיד השומה בקשה מפורטת ומנומקת שתכלול, בין היתר, את הפרטים הבאים:
    • פרטי התיק – מספר תיק ושם הנישום.
    • שנת המס שלגביה מבוקש התיקון.
    • הסיבה לבקשה והסבר על השינוי.
    • הסכמה לתיקון של מועד הגשת הדו"ח אם פקיד השומה ימצא שמדובר בתיקון מהותי.
  • יש לצרף לבקשה מסמכים רלוונטיים ואת הדו"ח המתוקן (אין לצרף לדו"ח של שנת מס אחרת את הבקשה לתיקון הדו"ח).
  • אם יוחלט לקבל את הבקשה: לפונה תישלח הודעה שהבקשה התקבלה, הדו"ח המתוקן ישודר ותצא שומה מתוקנת.
  • אם יוחלט לדחות את הבקשה יישלח לפונה מכתב דחייה מנומק.
  • למידע נוסף ראו הוראת רשות המסים בנושא.

כדאי לדעת

  • בתוך 4 שנים מתום שנת המס שנמסר בה הדו"ח, פקיד השומה רשאי לבדוק אותו ולאשרו או לקבוע את ההכנסה לפי מיטב שפיטתו, אם יש לו סיבות סבירות להניח כי הדו"ח אינו נכון. אם הדו"ח שהוגש אינו דו"ח סתמי והוגשו כל המסמכים הנדרשים, פקיד השומה חייב להזמין את הנישום לדיון לפני שהוא קובע כי הכנסתו שונה מזו שהוצהרה בדו"ח.
ראו גם

גורמים מסייעים

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים