כל אדם שנפגע מגוף ציבורי (כגון משרדי ממשלה, רשויות מקומיות ומוסדות מדינה אחרים) רשאי להגיש תלונה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה
לא ניתן להתלונן על עסקים פרטיים וחברות מסחריות
הגשת התלונה לא כרוכה בתשלום
למידע רשמי ראו אתר משרד מבקר המדינה ונציבות תלונות הציבור
בקצרה
ניתן להגיש תלונה לנציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה על מעשה שפגע ישירות במתלונן, אם המעשה מנוגד לחוק, בוצע ללא סמכות חוקית או בניגוד לכללי המינהל התקין, או שיש בו אי-צדק.
- ניתן להתלונן לנציבות תלונות הציבור רק על גופים שנתונים לביקורת של מבקר המדינה, כגון: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, מפעלים ומוסדות של המדינה, חברות ממשלתיות ועובדי אותם גופים.
- לא ניתן להתלונן על עסקים פרטיים וחברות מסחריות, כגון: חברות סלולר, חברות הכבלים והלווין, בנקים, חברות ביטוח וכיו"ב.
מי זכאי?
- כל אדם שנפגע מגוף ממלכתי ציבורי, העומד לביקורת מבקר המדינה.
הגופים שניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה
- הגופים שניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה הם:
- משרדי הממשלה.
- רשויות מקומיות.
- כל מפעל או מוסד השייך למדינה.
- חברות ממשלתיות או חברות בת ממשלתיות.
- כל אדם או גוף המחזיק ברכוש השייך למדינה, או המפקח עליו מטעם המדינה.
- כל מפעל, מוסד או גוף אחר, הנתמכים באופן ישיר או באופן עקיף על ידי הממשלה כגון: חברת עמידר, חברת החשמל, קופות החולים, אוניברסיטאות וכו'.
- לפירוט הגופים שניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה ראו באתר מבקר המדינה.
הגופים שלא ניתן להגיש עליהם תלונה למבקר המדינה
- לא ניתן להגיש תלונה על הגופים או המעשים הבאים למבקר המדינה:
- גופים פרטיים או אנשים פרטיים.
- פעולה שיפוטית או מעין שיפוטית.
- עניין תלוי ועומד בבית המשפט או שהוכרע בבית המשפט.
- פעולה שהתקיימה יותר משנה לפני מועד הגשת התלונה, למעט במקרים חריגים.
- משרתים בצה"ל (בשירות סדיר או במילואים).
תהליך מימוש הזכות
- אפשר להגיש את התלונה בעל-פה, בכתב או באופן מקוון.
- הגשת התלונה לא כרוכה בתשלום.
הגשת תלונה בכתב
- להגשת תלונה בכתב (בכל שפה שהיא) יש לכתוב מכתב שמפרט את נושא התלונה.
- יש לציין במכתב את שם המתלונן, מספר תעודת הזהות, ופרטים ליצירת קשר (טלפון, דוא"ל, וכדומה) ולחתום עליו.
- את מכתב התלונה ניתן להגיש בכל אחת מהדרכים:
- שליחה בדואר, לכתובת רח' מבקר המדינה 2 ת"ד 1081, ירושלים, מיקוד 9101001.
- שליחה בפקס, למספר 02-6665204 .
- שליחה בדוא"ל, לכתובת: tlunot@mevaker.gov.il
- שליחה בדואר או בפקס לאחת מלשכות נציבות תלונות הציבור.
הגשת תלונה מקוונת
- ניתן למלא ולשלוח תלונה בטפסים המקוונים באתר מבקר המדינה:
הגשת תלונה בלשכות נציב תלונות הציבור
- מי שמעוניין להגיש תלונה בעל-פה, או להתייעץ בעניינה, יפנה לאחת מלשכות נציבות תלונות הציבור.
- פרטי התלונה יירשמו על-ידי העובד הממונה על כך.
- לאחר העלאת התלונה על הכתב, יש לחתום עליה.
- לא ניתן להגיש תלונה בעל-פה באמצעות הטלפון.
הטיפול בתלונה
- התלונות המוגשות לנציבות תלונות הציבור מתקבלות באגפים המטפלים ברישום התלונות, במיונן ובניתובן.
- לאחר קבלת התלונה, ייפתח לה תיק תלונה:
- המתלונן יקבל אישור על קבלת התלונה בתוך כשבועיים מהיום שהתקבלה.
- התלונה תועבר לטיפולו של אחד מהאגפים בנציבות, העוסק בבירור תלונות על הגוף שהתלונה מתיחסת אליו.
- לאחר קבלת התלונה, נציבות תלונות הציבור תעביר את התלונה לתגובת הגוף עליו היא הוגשה.
- נציבות תלונות הציבור יכולה לדרוש מכל אדם או גוף לתת לה מידע ומסמכים שרלוונטיים לבירור התלונה.
- לאחר בירור התלונה, נציבות תלונות הציבור יכולה לקבוע אם התלונה מוצדקת או לא. כמו כן, נציבות תלונות הציבור יכולה להפסיק את הבירור מסיבה אחרת שקבועה בחוק.
- אם נציבות תלונות הציבור רואה שהתלונה מוצדקת, היא תודיע לפונה ולגוף שהתלונה מופנית כלפיו על כך. כמו כן, הנציבות יכולה לפנות לגוף עליו הוגשה התלונה ולהצביע על הצורך בתיקון הליקוי, הדרך לתיקונו, והמועד לביצוע התיקון.
- אם נציבות תלונות הציבור רואה שהתלונה לא מוצדקת, היא תודיע לפונה ולגוף שהתלונה מופנית כלפיו על כך.
- חלק מהתלונות מופנות להליך גישור, בהסכמת הצדדים. ראו מידע בהמשך.
גישור בנציבות תלונות הציבור
- אם הצדדים מסכימים לכך, נציבות תלונות הציבור מקיימת הליך גישור בתלונות שנמצאו מתאימות.
- השימוש בגישור מאפשר להתאים את אופן הבירור לנסיבותיה של התלונה ומשפר את הסיכויים ליישב בהצלחה את המחלוקת.
- הליך הגישור מנוהל בהתאם לכללי הסודיות והחיסיון, ונעשה על ידי מגשרים שהם גם מבררי תלונות מקצועיים שעברו הכשרה ייעודית בתחום.
- מפגשי הגישור מתקיימים בלשכות הנציבות ברחבי הארץ, ובמקרים המתאימים יתקיימו גישורים מקוונים.
- למידע נוסף על הליך הגישור ראו באתר נציבות תלונות הציבור.
הגנה על חושפי שחיתות
- מבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור רשאי להוציא צווים שמטרתם היא להגן על עובדים בגוף ציבורי מבוקר ועל שוטרים או סוהרים שזכויותיהם נפגעו לאחר חשיפת מעשי שחיתות או הפרה חמורה של החוק או פגיעה חמורה בכללי המינהל תקין בגופים בהם עבדו.
- תנאים למתן צו הגנה:
- הפונה עובד בגוף שעליו הוגשה התלונה
- הפונה חשפ/ה או סייע/ה לאחר לחשוף בתום לב ועל פי נהלים תקינים מעשי שחיתות, הפרה חמורה של החוק או פגיעה חמורה בכללי המינהל התקין בגוף שבו הוא/היא עובד/ת.
- הפונה פעל/ה בתום לב ועל פי נהלים תקינים בחשיפת מעשי שחיתות, הפרה חמורה של החוק או פגיעה חמורה בכללי מינהל תקין בגוף שבו הוא/היא עובד/ת, או בסייעו/ה לאחר בחשיפתם.
- הנציבות מצאה קשר סיבתי בין הפגיעה בפונה לבין חשיפת המעשים.
- מבקר המדינה יכול לתת לפונה צו הגנה זמני או קבוע, או כל צו שיימצא לנכון ושבאפשרותו להגן על הפונה, לרבות צו לביטול פיטורים, צו למתן פיצוי כספי, או צו להעברת העובד למשרה אחרת בשירות מעסיקו.
- למידע נוסף ראו באתר משרד מבקר המדינה.
ראו גם
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
שם | אתר | דוא"ל | טלפוןטל' |
---|---|---|---|
שי"ל | אתר | פניה מקוונת | |
מענה ממשלתי מרכזי | אתר | דוא"ל |