הקדמה:

תלמידים על רצף האוטיזם, P.D.D או אספרגר הלומדים במסגרות החינוך המיוחד זכאים להתאמות בבחינות הבגרות


תלמידים בעלי צרכים מיוחדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד זכאים להתאמות בבחינות הבגרות בכדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.

התאמות בבחינות הבגרות לכלל תלמידי החינוך המיוחד

  • ההתאמות הבאות, בעוצמות תמיכה נמוכות, אשר אינן משנות את מהות הבחינה, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר, וניתנות עבור כלל מקצועות הלימוד:
    • הארכת זמן ואפשרות הרחבת תוספת זמן ל- 50%
    • התעלמות משגיאות כתיב
    • שיעתוק
    • הגדלת שאלון הבחינה
    • דף נוסחאות מורחב במתמטיקה
    • שיעתוק או הכתבה לבוחן נייטרלי באופן מתוקשב או על-ידי משגיח (התאמה של שיעתוק או הכתבה באופן מתוקשב יכולה להינתן במקצועות שבהם מתקיימים מבחני בגרות עם התאמה זו באופן מתוקשב, בהתאם להנחיות של אגף הבחינות)
    • הקראה
  • התאמות נוספות, בעוצמות תמיכה גבוהות יותר, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר, בהתייעצות עם מומחה לתחום הלקות במתי"א:
    • מבחן מותאם או מבחן בעל-פה
    • אנגלית: ניתן להיבחן בעל-פה באמצעות בוחן או באופן מתוקשב, על-פי החלטת הצוות הרב-מקצועי
    • מבחן מותאם במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון
    • במקרים חריגים בלבד - המרת מקצוע מתמטיקה במקצוע מדעי אחר לתלמידים המאובחנים עם דיסקלקוליה בדרגת קושי חמורה, שתפקודם במתמטיקה מעיד שאינם יכולים ללמוד את המקצוע בשל הלקות.

התאמות נוספות לתלמידים על רצף האוטיזם

  • נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, אשר אינו מלמד את מקצוע הבחינה, אך מכיר את דרכי התקשורת שהותאמו לתלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
    • להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
    • לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, הסבת תשומת לב התלמיד לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
    • להסב את תשומת לבו של התלמיד למבנה הבחינה, למספר הסעיפים בכל שאלה, להקפדה על קריאת השאלות במדוייק בהקשרן (ללא התערבות בתחום התוכן הנבדק) ולבדיקה עצמית של תשובותיו.
    • לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד, במידת הצורך ועל-פי בקשת התלמיד.
  • הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
  • באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
  • לתלמידים עם קשיים רגשיים או גרפו מוטוריים תורחב האפשרות של שימוש במגוון אמצעי הבעה חלופיים: שימוש במעבד תמלילים (מחשב) או תקשורת תומכת חלופית.

מי זכאי?

תהליך מימוש הזכות

  • הצוות הרב-מקצועי בבית הספר קובע את ההתאמות הנדרשות לתלמיד תוך התייחסות לצרכיו ולרמת תפקודו על סמך המסמכים האלה:
    1. מסמכים קבילים שעמדו לרשות ועדת השילוב או ועדת ההשמה בעת מתן הזכאות, תכנית חינוכית יחידנית (תח"י) מפורטת או תכנית לימודים אישית (תל"א)
    2. דו"ח המתאר את תפקודי הלמידה במקצועות בהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה שנה. בדו"ח יוצגו המלצות אודות ההתאמות בדרכי ההיבחנות הנחוצות לתלמיד והסבר לגבי השפעתן על הישגי התלמיד.

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים

הרחבות ופרסומים