תלמידים על רצף האוטיזם הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות
למידע נוסף ראו פורטל הורים - שילוב וחינוך מיוחד באתר משרד החינוך
תקציר
תלמידים על רצף האוטיזם הלומדים במסגרות של החינוך המיוחד או משולבים בחינוך הרגיל זכאים להתאמות בבחינות הבגרות כדי לאפשר להם שוויון הזדמנויות בהיבחנם.
ההתאמות הכלליות הניתנות לתלמידים עם מוגבלות
- ההתאמות הבאות, בעוצמות תמיכה נמוכות שאינן משנות את מהות הבחינה, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר וניתנות עבור כלל מקצועות הלימוד:
- הארכת זמן ואפשרות הרחבת תוספת זמן ל-50%
- התעלמות משגיאות כתיב
- שיעתוק
- הגדלת שאלון הבחינה
- דף נוסחאות מורחב במתמטיקה
- הקראה, שיעתוק או הכתבה לבוחן נייטרלי באופן מתוקשב או על-ידי משגיח (התאמה של הקראה, שיעתוק או הכתבה באופן מתוקשב יכולה להינתן במקצועות שבהם מתקיימים מבחני בגרות עם התאמה זו באופן מתוקשב, בהתאם להנחיות של אגף הבחינות). הכתבה לבוחן נייטרלי במקצוע מתמטיקה אפשרית רק במקרים חריגים, שבהם קיימים קשיים גרפו-מוטריים חריגים.
- התאמות נוספות, בעוצמות תמיכה גבוהות יותר, נקבעות בהחלטה של הצוות הרב-מקצועי בבית הספר:
- מבחן מותאם או מבחן בעל-פה
- אנגלית: ניתן להיבחן בעל-פה באמצעות בוחן או באופן מתוקשב, על-פי החלטת הצוות הרב-מקצועי
- מבחן מותאם במקצוע עברית: הבנה, הבעה ולשון
- במקרים חריגים בלבד - המרת מקצוע מתמטיקה במקצוע מדעי אחר לתלמידים המאובחנים עם דיסקלקוליה בדרגת קושי חמורה, שתפקודם במתמטיקה מעיד שאינם יכולים ללמוד את המקצוע בשל הלקות.
התאמות נוספות הספציפיות לתלמידים על רצף האוטיזם
- נוכחות בחדר הבחינה של איש צוות מוכר לתלמיד, שמכיר את דרכי התקשורת התואמת והחלופית שהותאמו לתלמיד. תפקידיו של איש הצוות:
- להוות מקור ביטחון והנעה לאורך הבחינה מעצם נוכחותו ובאמצעות מילות עידוד ותמיכה.
- לסייע לתלמיד להתארגן לקראת המבחן, במהלכו ובהגשתו - ליווי לחדר הבחינה, התארגנות עם הציוד, להסב את תשומת לבו לזמן שנותר ולהערות המשגיחים.
- להסב את תשומת לבו של התלמיד להקפדה על קריאת השאלות במדוייק בהקשרן (ללא התערבות בתחום התוכן הנבדק) ולבדיקה עצמית של תשובותיו לפני הגשת הבחינה.
- לגשר על פערי ידע שפתי לגבי מילים שאינן קשורות לתחום התוכן שבו נבחן התלמיד, במידת הצורך ועל-פי בקשת התלמיד.
- הפסקות מותאמות לצורך התרעננות וצבירת כוחות מחודשים, במסגרת תוספת הזמן הכללית.
- באנגלית: אם יש צורך, כחלופה לבחינה בעל פה שנדרש בה שטף מילולי, יכולה להתבצע ההערכה באמצעות עבודה בכתב, בהתאם למאפייני הנגשת הכתיבה הייחודיים לתלמיד.
- במקרים חריגים, שבהם התלמיד אינו יכול להיבחן באופנים הקיימים (מבחן בכתב ומבחן מתוקשב), והוא מתקשה בדיבור וזקוק לאמצעים טכנולוגיים ייחודיים - יש לפנות ליו"ר וועדת חריגים באגף הבחינוך.
מי זכאי?
- תלמידים על רצף האוטיזם, בכל אחד מהמקרים הבאים:
- תלמידים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד (בבתי ספר לחינוך מיוחד או בכיתות החינוך המיוחד בבתי ספר של החינוך הרגיל).
- תלמידים המשולבים בכיתות רגילות.
תהליך מימוש הזכות
- הצוות הרב-מקצועי בבית הספר קובע את ההתאמות הנדרשות לתלמיד תוך התייחסות לצרכיו ולרמת תפקודו על סמך המסמכים הבאים:
- מסמכים קבילים שעמדו לרשות הצוות הרב מקצועי או ועדת זכאות ואפיון בעת מתן הזכאות
- תוכנית אישית של התלמיד - תוכנית חינוכית יחידנית (תח"י) או תוכנית לימודים אישית (תל"א)
- דו"ח המתאר את תפקודי הלמידה במקצועות בהם ניגש התלמיד למבחני הבגרות באותה שנה. בדו"ח יוצגו המלצות על ההתאמות בדרכי ההיבחנות הנחוצות לתלמיד והסבר לגבי השפעתן על הישגי התלמיד.
גורמים מסייעים
מוקדים ממשלתיים
גורמי ממשל
מקורות משפטיים ורשמיים
חקיקה ונהלים
- חוק חינוך מיוחד
- הקמת בסיס הדיווח בחטיבה העליונה לשנת הלימודים התשפ"ג 2023 - פרק ג' חינוך מיוחד (עמ' 99-74)