הקדמה:

אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאים לקבל שירות ציבורי מבלי להמתין בתור, אם ברשותם תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון שמציינת את הזכאות
מי שמלווה את האדם עם המוגבלות גם זכאי לפטור בתנאי שהוא נמצא בתור יחד עם האדם עם המוגבלות ולמענו
הזכאות לא תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר מדובר בתור שניתן לקבוע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו בהמשך
נשים בהיריון ואזרחים ותיקים מעל גיל 80 גם זכאים לקבל שירות במקומות ציבוריים מסוימים ללא המתנה בתור


שימו לב
הזכאות לפטור צפויה להתרחב לאוכלוסיות נוספות החל מ-16.06.2022. אנו נעדכן את הפרטים אחרי שהתיקון ייכנס לתוקף.
למידע נוסף ראו הודעת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מ-23.03.2022.

ילדים או בוגרים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור.

  • מי שמלווה את האדם עם המוגבלות גם זכאי לפטור בתנאי שהוא נמצא בתור יחד עם האדם עם המוגבלות ולמענו.
דוגמה
ילד עם אוטיזם ואמו שמגיעים לסניף דואר לא צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.

מי זכאי?

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

  • בתור שניתן לקבוע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור למספרה). עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו.
  • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
דוגמה
כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.
  • כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
דוגמה
אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.
  • מקרים נוספים שהזכאות לא תקפה בהם:
    • כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית.
    • כאשר ממתינים בתור לשירות רפואי.
    • כאשר ההחלטה למי מבין הממתינים בתור יש לתת את השירות קודם מבוססת על נהלים ושיקולים שקשורים לאופיו של השירות.
הערת עריכה
הפרטים על תחבורה ציבורית ושירות רפואי הם על פי מייל מעו"ד מיכל קציר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. סעיף 19יב לחוק קובע את הסמכות להתקין תקנות לעניין שירות ציבורי, ולפי סעיף קטן י' הסעיף הזה לא יחול על שירות ציבורי שחל עליו סימן ו' - שירות בריאות ומקום ציבורי שבו ניתן שירות בריאות. (הועבר לקיפר)
הערה מאת רבקה ניר (שיחה) 21:04, 10 ביוני 2019 (IDT)

מהו שירות ציבורי?

  • שירות ציבורי הוא שירות שניתן על-ידי גוף ציבורי או במקום ציבורי:
    • גוף ציבורי- בין הגופים הציבוריים נכללים: משרדי ממשלה (כולל כל היחידות הכפופות להם), הכנסת, צה"ל, משטרת ישראל, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות, ההסתדרות הציונית, הסוכנות היהודית וכן כל גוף אחר הנתון לביקורת המדינה בהתאם לחוק מבקר המדינה.
    • מקום ציבורי- מקום שניתן בו שירות לכלל האוכלוסייה או לחלק לא מסוים שלה.
דוגמה
מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
  • בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
  • בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).
  • בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
  • בתור לקופה בסופרמרקט.

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודת נכה עם הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה" (ראו בסימון האדום):

תעודת נכה עם פטור.jpg

  • בעת העמידה בתור על האדם עם המוגבלות או האדם המלווה לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות ללא תור.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את תעודת הנכה, כדי לוודא את זכאותו של האדם לקבל שירות ללא תור.
  • האחראי על התור אינו רשאי לשאול את האדם עם המוגבלות (או את מלווהו), איזו מוגבלות יש לו.
  • ייתכן שתידרש בנוסף תעודה מזהה נושאת תמונה (כגון תעודת זהות), במקרים שבהם תעודת הנכה היא ללא תמונה.
    • לשאלות ובירורים על הזכאות לתעודת נכה הנושאת את הכיתוב לגבי הפטור מהמתנה, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי, או לאגף שיקום נכים במשרד הביטחון אם מדובר בנכה צה"ל.
    • לשאלות ובירורים על השימוש בתעודת הנכה הנושאת את הכיתוב (כגון מקומות שמחויבים לכבד את התעודה), יש לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

חשוב לדעת

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים