הקדמה:

אנשים עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאים לקבל שירות ציבורי ללא צורך להמתין בתור, אם ברשותם תעודת נכה מהמוסד לביטוח לאומי או ממשרד הביטחון המציינת את הזכאות
הזכאות תקפה גם למלווה של האדם עם המוגבלות בתנאי שהוא נמצא בתור למען וביחד עם האדם עם המוגבלות
הזכאות אינה תקפה אם ההמתנה בתור נעשית בתוך רכב או כאשר מדובר בתור שניתן לקבוע מראש, וכן במקרים נוספים שיפורטו בהמשך
נשים בהריון ואזרחים ותיקים מעל גיל 80 זכאים אף הם לקבלת שירות במקומות ציבוריים מסוימים ללא המתנה בתור


על-פי תקנה 13 לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), ילד או בוגר עם מוגבלות שכלית, מוגבלות נפשית או אוטיזם, זכאי לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור.

  • הזכאות תקפה גם למלווה של אותו אדם, בתנאי שהוא נמצא בתור יחד איתו ולמענו.
דוגמה
ילד עם אוטיזם ואמו המגיעים לסניף דואר אינם צריכים להמתין בתור לקבלת השירות.

מי זכאי?

מקרים שבהם אין זכאות לקבל שירות ללא המתנה בתור

  • בתור שניתן לקבוע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור למספרה). עם זאת, בעת קביעת התור, היום והשעה לקבלת השירות ייקבעו תוך התחשבות באדם עם המוגבלות ובמוגבלותו.
  • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית, לא ניתן לקבל את השירות מבלי להמתין.
דוגמה
כאשר האדם עם המוגבלות ממתין במכונית בתור בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק, הוא לא יהיה זכאי להיכנס לגן או לתדלק ללא המתנה.
  • כאשר זמן ההמתנה בתור הוא קצר, אין חובה לספק לאדם עם מוגבלות את השירות ללא המתנה.
דוגמה
אם ישנו רק לקוח אחד שממתין בתור לפני האדם עם המוגבלות, והזמן שנדרש למתן השירות לאותו לקוח הוא קצר מאוד, אין חובה לתת קדימות לאדם עם המוגבלות.
  • מקרים נוספים שהזכאות אינה תקפה בהם:
    • כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית
    • כאשר ממתינים בתור למתן שירות רפואי (למעט בית מרקחת פרטי)
הערת עריכה
הפרטים על תחבורה ציבורית ושירות רפואי הם על פי מייל של עו"ד מיכל רלר קציר מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הועבר לקיפר)
הערה מאת רבקה ניר (שיחה) 21:04, 10 ביוני 2019 (IDT)

מהו שירות ציבורי?

דוגמה
מקומות שבהם האדם עם המוגבלות או האדם המלווה אותו רשאי לבקש לקבל את השירות ללא המתנה בתור:
  • בתור לקבלת שירות בסניף הדואר.
  • בתור לרכישת תרופות בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).
  • בתור להוצאת דרכון במשרדי רשות האוכלוסין וההגירה.
  • בתור לקופה בסופרמרקט.

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודת נכה עם הכיתוב "פטור מהמתנה בתור ופטור מתשלום עבור מלווה" (ראו בסימון האדום):

תעודת נכה עם פטור.jpg

  • בעת העמידה בתור על האדם עם המוגבלות או האדם המלווה לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות ללא תור.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את תעודת הנכה, כדי לוודא את זכאותו של האדם לקבל שירות ללא תור.
  • האחראי על התור אינו רשאי לשאול את האדם עם המוגבלות (או את מלווהו), איזו מוגבלות יש לו.
  • ייתכן שתידרש בנוסף תעודה מזהה נושאת תמונה (כגון תעודת זהות), במקרים שבהם תעודת הנכה היא ללא תמונה.
    • לשאלות ובירורים על הזכאות לתעודת נכה הנושאת את הכיתוב לגבי הפטור מהמתנה, יש לפנות אל המוסד לביטוח לאומי, או לאגף שיקום נכים במשרד הביטחון אם מדובר בנכה צה"ל.
    • לשאלות ובירורים על השימוש בתעודת הנכה הנושאת את הכיתוב (כגון מקומות שמחויבים לכבד את התעודה), יש לפנות אל נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאדם עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד לצורך מתן שירות זה, מחויב להציב שילוט מתאים, גדול וברור המפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

חשוב לדעת

פסקי דין

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

חקיקה ונהלים