נפגעי פעולת איבה בעלי תעודת נכה שעונים על התנאים שיפורטו זכאים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור
מי שמלווה את הזכאים ונמצא עימם בתור גם יהיה פטור מההמתנה
הזכאות לא ניתנת במקרים שיפורטו בהמשך


שימו לב
עדכונים לתקופת מלחמת חרבות ברזל
  • בתקופה זו נפגעי פעולת איבה יכולים להגיש "בקשה לקבלת תגמול טיפול רפואי (תט"ר)" או "בקשה לקביעת דרגת נכות ולתגמול נכות לנפגע איבה" באמצעות טופס מקוון.
  • הביטוח הלאומי מפעיל קו חירום שנותן מענה מיידי וסיוע בזכויות לפצועים, למשפחות החטופים והנעדרים ולמשפחות שכולות בטלפון 02-6269999.

נפגעי פעולות איבה עשויים לקבל שירות ציבורי ללא המתנה בתור בהתאם לתנאי הזכאות.

  • מי שמלווה את הזכאים ונמצא עימם בתור גם יהיה פטור מההמתנה.
  • על תעודות הנכה של הזכאים נוסף הכיתוב "פטור מהמתנה בתור" ללא פרטים על סוג המוגבלות או היקפה.
דוגמה
אפשר להציג את התעודה ולבקש לקבל שירות בלי להמתין בתורים כגון:
  • תור לקבלת שירות בסניף הדואר או בעירייה.
  • תור לקופה בחנות או בבית מרקחת פרטי (לא של קופת חולים).

מתי אין זכאות לקבל את הפטור מההמתנה בתור?

  • הזכאות לא תקפה במקרים הבאים:
    • כאשר ממתינים בתור לתחבורה ציבורית.
    • כאשר ממתינים בתור לשירות רפואי.
    • כאשר ההמתנה בתור נעשית במכונית (למשל כשממתינים במכונית בכניסה לגן לאומי או בתחנת דלק).
  • אם התור נקבע מראש אין חובה לקדם אדם עם מוגבלות לפני מוזמנים אחרים (למשל: בתור שנקבע למספרה). עם זאת:
    • צריך להתחשב באדם עם המוגבלות ובמוגבלות שלו כאשר קובעים את היום והשעה לקבלת השירות.
    • אם האדם עם המוגבלות הגיע במועד שתיאם מראש, יש לספק לו את השירות בסמוך למועד שתואם.

מי זכאי?

  • נפגעי פעולת איבה בעלי תעודת נכה שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • זכאים לתעודה זו:
    • מי שזכאים למלווה.
    • מי שנקבעה להם דרגת נכות מיוחדת בשיעור 100% או יותר.
    • מי שנקבעה להם דרגת נכות עם סעיף נפש או פגועי ראש באחוז נכות מצטבר לנפש ולראש של 40% ומעלה.
    • מי שזכאים לרכב רפואי.
שימו לב
בחלק מהמקרים תיתכן גם זכאות לפטור מתשלום בכניסה למקום ציבורי למלווה של בעלי התעודה.

תהליך מימוש הזכות

  • לזכאים נשלחת תעודה שכתוב עליה "פטור מהמתנה בתור".
  • כאשר מגיעים למקום עם תור, הזכאים או מי שמלווה אותם צריכים לגשת לאחראי על התור ולבקש לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי על התור רשאי לבקש לראות את התעודה כדי לוודא שיש זכאות לקבל את השירות בלי להמתין.
  • האחראי רשאי לבקש גם תעודה מזהה עם תמונה של הזכאים (כגון תעודת זהות).
  • לאחראי על התור אסור לשאול את הזכאים (או את מי שמלווה אותם) איזו מוגבלות יש להם.
  • נותן השירות רשאי לקבוע נהלים שיאפשרו את מימוש הזכאות באופן מכבד. נותני שירות שקבעו נהלים יפרסמו וינגישו אותם כפי שמפורט בתקנה 34 (כולל פרסום באתר של נותן השירות- אם קיים).
טיפ
  • לפי פסיקת בית המשפט, נותן השירות הציבורי מחויב לספק לפחות עמדה אחת או קופה אחת (עמדת תשלום) שבה ניתן שירות ללא המתנה בתור לאנשים עם מוגבלות.
  • נותן שירות ציבורי שמספק קופה אחת בלבד עם שירות ללא המתנה בתור חייב להציב שילוט מתאים, גדול וברור שמפנה לקופה זו.
  • לקריאת פסק הדין בנושא זה.

שאלות ובירורים על הזכאות

  • מי שעונים על תנאי הזכאות ולא קיבלו תעודת נכה שרשום עליה הפטור מההמתנה יפנו למוסד לביטוח לאומי (מוקד טלפוני *6050).
  • מי שקיבלו תעודת נכה שרשום עליה "פטור מהמתנה בתור" ומעוניינים לברר פרטים על השימוש בתעודה (למשל אילו מקומות מחויבים לכבד את התעודה) יפנו לנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. ניתן לפנות לנציבות באופן מקוון.

חשוב לדעת

ראו גם

גורמים מסייעים

ארגוני סיוע

גורמי ממשל

מקורות משפטיים ורשמיים

חקיקה ונהלים